• smultron78

Varför faller löven av på hösten?

Hur vet trädet at det ska hända just på hösten?
    Hur kan löven lossna?

OJ OJ OJ, min son har en läxa som jag vill ha hjälp med... jag var inte den bästa i klassen på biologi om man säger så....

NGN som kortfattat kan hjälpa mig så en 9åring förstår. Jag har googlat det men fick upp en massa konstiga förklaringar som min pojke inte hade förstått...

• Svar på tråden Varför faller löven av på hösten?
  • Eleonor01

Löven faller av därför att avdunstningen ska bli mindre. Det är bristen på ljus på hösten och den lägre temperaturen som gör att trädet vet, när detta ska hända. Bladskaftet som håller lövet kvar blir allt mindre hållbart,och till slut lossnar lövet från grenen eller kvisten.

• Eleonor01

För att löven inte klarar vinterkylan. Innan löven fälls tar trädet tillbaka kväve och andra värdefulla näringsämnen vilket gör att löven skiftar färg. Lövfällningen styrs av speciella hormoner som i sin tur styrs av dagslängden. Hormonet gör att cellerna i bladskaftsbasen försvagas och lövet lossnar.

Detta hittade jag. Så självklart för oss näran läser det men kanske svårt att förklara. Hoppas att detta hjälper. Lycka till

• cpOFFER
    Eleonor01 skrev 2011-09-19 11:28:53 följande:
    För att löven inte klarar vinterkylan. 
    ...så därför tar de kollektivt självmord istället.
    Att förlåta är att sluta önska att det förflutna vore annorlunda.
  • Flisan79

Hmm...jag skulle sumera det till att eftersom att det under vintern inte finns lika mycket energi (solljus, näring i joren då det blir käle i marken) så måste träden spara/snåla under vintern och har därav inte råd med gröna blad.

"Varför tappar träden sina blad?
    På vintern finns det inte tillräckligt med ljus och vatten för att växterna ska kunna utföra fotosyntes. Därför fäller träden sina blad. Vart tar då det gröna klorofyllet vägen på hösten när bladen blir gula och röda? Träden drar tillbaka klorofyllets byggstenar ner i stammen och roten på hösten innan de fäller sina blad. Då framträder andra färgämnen som till exempel karoten. Det finns faktiskt ett trädslag som fäller sina blad när de är gröna på hösten. Det är alen. Leta reda på en al och se om de fällda bladen på marken är gröna"

En lite tillfällig blogg/hemsida www.nogg.se/glansitillvaron
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Trädet "vet" det när ljuset minskar på hösten och att temperaturen sjunker. Då drar trädet in mineraler och andra nyttoämnen (bland annat kväve) från löven, klorofyll i löven minskar (därför blir de gula, röda osv.).

Kortfattat blir löven en belastning på träden, dels kan de frysa och dels dunstar vätska från löven, vätska som trädet behöver för sin "dvala" under vintern.

Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • lelodi

Hm, man kan väl förklara det såhär:

Saven är den näring som ger trädet liv, trädets blod. Den bildas i trädet från vatten och näringsämnen som tas upp med rötterna. På sommaren når saven ända ut i trädets löv. I löven sker fotosyntesen som gör att trädet växer och kan fortplanta sig (i vilken fröform beror på trädart).
    När hösten kommer och vintern nalkas avtar hela trädets aktivitet. Då drar trädet tillbaka saven från löven och grenverket för att gå i vila kan man säga. Hade saven fått vara kvar i de yttre delarna hade vävnaderna frusit sönder (vatten expanderar ju när det fryser). 
    När saven dras tillbaka in i stammen fäller trädet alltså sina löv.

Hoppas jag kom ihåg allt rätt och att det gick att förstå. Lycka till! 

• Bibbie

Jag får gula stelnande prickar på min bil, undrar från vilket träd det kommer. Ek och Björk finns i närheten?

• nellienut

Jag har också upplevt att min  fyra åring frågade om sådant, Då tänker jag svara att löven fäller sina löv för att minska väska som de har  i bladet så att inte frysa söder i hela trädet.  Den gröna och solljus under sommaren gör att trädet kan växa och fortplanta sig medan under höst och vinter vila de och spara den gröna på stammen då skifta de annat färger.  Tror ni att min fyra åring kunna förstå detta?.

Svar på tråden Varför faller löven av på hösten?