• Iluna

matar jag min 3 månaders för mycket?

Min man påstår att jag matar våran bebis förmycket, han har fått ersättning sen han föddes och är en stor kille. Min man påstår också att han är så stor för att jag matar för ofta, medan jag menar på att det har med generna att göra, att maten inte gör så att han är så lång och stor. Han väger nu ca7 kg och är nog runt 65cm om inte längre.. han äter med 2-3 timmar mellanrum och mellan 160-200ml åt gången.

Så är äter han ör mycket och är väldigt stor pga det? många som ser han tycker han ser ut som en 6 månader kille...
  • Svar på tråden matar jag min 3 månaders för mycket?
  • iden

Ååååå vilken sötnos!! Jag vet inte hur det är med ersättning, men ammar man så ska de ju vara fri tillgång!

• titti1

hej, bebisar ska vara runda o knubbiga tycker jag...men förstår dig.. va på bvc igår me min precis 3 mån gamla dotter, hon är 61 lång o väger 6580, hon ligger ju över medel strecket på kurvan,men följer sin egen ju. när hon va 1 mån vägde hon 4720 o va 54,6 lång, hon vägde 3400 o va 52 lång vid födseln. har fått ersättning från början, hon åt ca 120 direkt från 1 veckas ålder o 150 ha hon ätit sedan 7 veckor ålder, o äter samma mängd än, men för 1 mån sen åt hon kanske 2 ggr på en timme...nu äter hon var 3.e, ibland varannan, men bvc sköterskan tyckte jag kunde öka till 180-200 istället nu, så kanske det går alla fall 3-3½ timme mellan matningarna.

hon är såååå rund o gosig...ser ut som en köttbulle...tycker du ska fortsätta låta din lille son äta...äter han upp allt i flaskan varje ggn så är han väl såpass hungrig o vill ha det..får de för mkt mat så spyr dem ju upp det ändå, så inget o va orolig för tycker jag

lycka till

• Finesse

NEJ! Jag tycker inte det.. vissa barn är bara stora helt enkelt.. Sonen vägde 6945 och var 65 cm lång vid 3 månaders ålder.. och hade 42 runt huvudet.. han var proportionelig hela han.. 1 kurva över normal kurvan på alla 3 måtten!

Nu är han 6,5 månad och fortfarande stor.. över 9 kg och 72,5 cm lång.. han äter bara ersättning fortfarande.. var 3:e timme ungefär. Han ser ut som en 1 åring nu, eller iaf så som hans syster såg ut vid 1 år! 

Ebba 071228, Hampus 110225
  • Natulcien

Min son var också 65 cm när han var 3 månader och vägde 6700g. Han helammades.

• Muslimska mamman

Om inte BVC påpekar det så ska ni bara fortsätta ge honom mat när han vill.

• Finesse
    Umm T skrev 2011-09-18 05:46:29 följande:
    Om inte BVC påpekar det så ska ni bara fortsätta ge honom mat när han vill.
    Och om bvc påpekar ska man inte ge mat när barnet är hungrigt!?
  • Muslimska mamman
    Finesse skrev 2011-09-18 07:56:19 följande:
    Och om bvc påpekar ska man inte ge mat när barnet är hungrigt!?
    Äter du som vuxen mat direkt du blir hungrig om du riskerar att bli kraftigt överviktigt? Nej. Barn kan få ett beroende av att äta som egentligen inte handlar om hunger utan bara ätmania eller hur jag ska förklara det. Om BVC märker att barnet riskerar att bli eller redan är överviktigt ska man passa sig med att fortsätta ösa över mat så fort barnet vill och istället lyda BVC:s råd. Vad de har för råd vet jag inte perfekt, kanske att ge nyttigare mat när barnet är hungrigt eller att späda ut maten lite så att barnet känner sig mätt men inte fått i sig lika mycket kalorier. Jag vet inte, men gör vi våra barn överviktiga gör vi dem enbart en björntjänst.
  • Finesse
    Umm T skrev 2011-09-18 11:21:29 följande:
    Äter du som vuxen mat direkt du blir hungrig om du riskerar att bli kraftigt överviktigt? Nej. Barn kan få ett beroende av att äta som egentligen inte handlar om hunger utan bara ätmania eller hur jag ska förklara det. Om BVC märker att barnet riskerar att bli eller redan är överviktigt ska man passa sig med att fortsätta ösa över mat så fort barnet vill och istället lyda BVC:s råd. Vad de har för råd vet jag inte perfekt, kanske att ge nyttigare mat när barnet är hungrigt eller att späda ut maten lite så att barnet känner sig mätt men inte fått i sig lika mycket kalorier. Jag vet inte, men gör vi våra barn överviktiga gör vi dem enbart en björntjänst.
    Fast detta handlar om en BEBIS inte ett barn.. vad jag har hört så säger bvc här att övervikten efter 2 års ålder är sånt som inte kan försvinna, det hänger kvar typ.. men den före 2 års ålder är inget problem.

Skulle det vara en 2-3 åring som äter lika mkt så måste man ju börja fundera.. men en BEBIS.. det går ju inte direkt tala om för bebisen att tyvärr du får inte äta.. du får skrika! 
  • k och k

Våran dotter låg på översta sträcket på kurvan och har alltid gjort, hon är nu vid 2,5 års ålder en lång flicka 99cm och väger 18kg. BVC ska inte ge råd om vikt förns vid tre års ålder om de inte märker att barnet skenar iväg i vikt! De går efter barnets egna kurva och BMI räknar du inte på förns tidigast tre års ålder.
    Har börjat fundera på om våran dotter bör tänka på vikten nu och vad vi ger henne för mat men skulle aldrig fundera så länge barnet äter ersättning!

Svar på tråden matar jag min 3 månaders för mycket?