• izzi

Fler med korta barn?

Min dotter som är 2 år och 8 månader har alltid varit kort. Hon ligger två kurvor under normalen. Vi föräldrar är långa så visst tycker vi det är lite märkligt, men vi hoppas ju BVC infomerar om det skulle vara onormalt på något vis.

Nu var det ett tag sedan vi mätte men jag tror att hon är ca 86cm.

När vi var och badade häromdagen var det en "tant" som påpekade oh så liten. "Är hon 1,5 år?"
    Blev faktiskt lite sårad, då det är stor skillnad på både motorik, tal mm på en 2,5 åring och en 1,5 åring. Ska hon redan få höra sånt här för att hon är kort?

Finns det fler med korta barn? Börjar tycka det är lite jobbigt nu då hon är lika kort som just ettåringarna på förskolan.

• Svar på tråden Fler med korta barn?
  • kmp

Min dotter blir tre i oktober, och jag skulle gissa att hon är 89-90 cm.
    En liten docka.

Hon var väldigt liten när hon föddes (fullgången, men 2340g och 45 cm), så jag ser det som om att så länge hon följer sin egen kurva bör det inte vara något problem. Hon låg ju "efter" 5-8 cm redan från början, om man tittar på hur långa nyfödda brukar vara i snitt.

Men visst funderar man ibland....
    Jag är rätt lång (1.72) och min man (1.82), men å andra sidan är hennes mormor 1.57 och hennes farmor ca 1.60, så det finns korta gener i familjen.
    Antar att vi skall på 3-årskontroll snart. Får se vad de säger då.

• izzi
    kmp skrev 2011-09-15 13:36:34 följande:
    Min dotter blir tre i oktober, och jag skulle gissa att hon är 89-90 cm.
    En liten docka.

Hon var väldigt liten när hon föddes (fullgången, men 2340g och 45 cm), så jag ser det som om att så länge hon följer sin egen kurva bör det inte vara något problem. Hon låg ju "efter" 5-8 cm redan från början, om man tittar på hur långa nyfödda brukar vara i snitt.

Men visst funderar man ibland....
    Jag är rätt lång (1.72) och min man (1.82), men å andra sidan är hennes mormor 1.57 och hennes farmor ca 1.60, så det finns korta gener i familjen.
    Antar att vi skall på 3-årskontroll snart. Får se vad de säger då.
    Ja då borde hon ju bli lång kan man ju tycka  

Min man är 1,88 och jag 1,69. Dottern var 47 när hon föddes och själv var jag 48. I skolåldern låg jag däremot över medelkurvan, men jag vet inte när jag "tog" in det. Vi är runt eller över meddellängd i både min och min mans släkt. Så lite skumt är det.

De har inte sagt något htitills på bvc? Vad har din dotter för klädstorlek? Är det någon som kommenterat hennes längd någon gång?
  • Insatt

Gener kan vara konstiga. Mellan mig och en helsyster skiljer 10 cm. Jag var 1.10 cm lång och vägde 18 kg när jag började skolan vid 6,5 års ålder, "en liten docka" som skolsyster sade. Är nu 1.57 på en bra dag
    Huruvida de säger nått på BVC eller ej är nog olika. En kompis till mig blev utskälld och de frågade om de gav ungen ordentligt att äta med tanke på att hon var så liten. Kompisen och pappan till barnet tittade på varandra och började nästan skratta, hon är 1.51 och han är knappt 1.65. 

• Jennilie

Mitt yngsta dotter är 1.01 bara och hon fyllde precis 5år varav hennes syster är 6år och 1.28 så skiljer väldigt mycket på dom.
    Olika från barn till barn kan ja tro.

• kmp
    izzi skrev 2011-09-15 14:23:41 följande:
    Ja då borde hon ju bli lång kan man ju tycka  

Min man är 1,88 och jag 1,69. Dottern var 47 när hon föddes och själv var jag 48. I skolåldern låg jag däremot över medelkurvan, men jag vet inte när jag "tog" in det. Vi är runt eller över meddellängd i både min och min mans släkt. Så lite skumt är det.

De har inte sagt något htitills på bvc? Vad har din dotter för klädstorlek? Är det någon som kommenterat hennes längd någon gång?
    De har aldrig kommenterat på BVC att hon varit liten, de har bara konstaterat att hon följer "sin" kurva. Det är vad jag förstår det viktigaste.
    Lite orolig är man ju att något skall vara fel med tillväxten, men om det är så att hon bara är liten (men "frisk") så kunde det vara värre. Det är ju i alla fall döttrar vi har. En tjej som är ca 1.57 som vuxen är kort, men det är ok. En kille däremot som växer upp och är liten till växten får det mycket jobbigare.

Beträffande andra sammanhang så visst finns det tillfällen folk kommenterat hennes längd, eller trott hon varit yngre än hon är.
    Tyvärr har det gett att jag går lite i försvarsposition när vi träffar folk, och själv nämner att hon är "en liten tjej".

Kläder ja...., jag skulle säga att stl 92 är rätt perfekt just nu,
  • EMO 979

Har en blivande 9-åring som e "bara" strax över 1,20 kort....men hon har varit kort hela tiden , istort sett följt sin kurva...sackat efter ytterligare litet sista två åren...-2 på kurvan förut, nu ca -2,5-3.....men hennes farmor är bara 1,60 och hennes mamma var bara 1,55 så det är nog dem hon brås på....medans sonen min är lång..ca 1,84 , 16 år

• BadHabitAnnie

Kommentarer från omgivningen kan vara svåra att komma ifrån, men man ska inte ta för mycket skit...
    Jag blev mobbad under HELA min uppväxt eftersom jag var kort. Av skolelever, men även vuxna. Jag blev misshandlad x antal gånger, och fick grova öknamn ropade efter mig i korridoren...

Min dotter (underbara, korta dotter) ska inte uppleva samma sak<3
    Fy fan, den dagen jag hör att någon retat henne:P

• Snösparv

Min flicka är kort, men bara bebis än så vi får se hur det blir. Jag är själv jättekort, men jag har aldrig blivit mobbad för det. Visst har man fått kommentarer ibland men jag har verkligen ansett att det är andras problem och inte mitt. Till saken hör att jag är same och vi är ofta korta. Jag är stolt över att vara same och det ska min dotter också vara.

Så det behöver inte alls bli några problem, det tror inte jag.

• Älsko

min dotter är strax efter 3 år och är ca 90 cm och det har hon fått från min sida.. Det är jobbigt då ALLa påpekar det. Jag har alltid blivit stött hela min uppväxt över min längd så bävar mig över vad min dotter kommer få höra om det inte en dag ryker till och hon drar förbi med längden så hon blir ngr cm längre än mig.

• Viktorsmamma

Här är en till pojke som är liten!

blir 3år om 1 månad ungefär och är 88cm.

ligger 2streck under "medel", har alltid legat där
    nu ska vi till bvc på onsdag och får se vad de säger då vi inte besökt bvc på 1½år nu =)

men han har talet som en 4-5åring så de kompenserar dock så tror ingen han är mer än 2år i strl men talmässigt kan vissa säga "är du 4år nu?" till han     

• 78L

Min flicka är 2 år 3 mån.
    80 cm lång.
    (storlek 80 är till 9-12 månader enl etiketterna)
    Men de brukar säga att man blir dubbelt så lång som 2 års längden.
    Då hamnar hon på lite mindre än 1.60
    Jag är 1.57

• izzi

Tack för alla svar! På viktkurvan ligger dottern på "normalen" men eftersom hon är så kort ser hon ju väldigt knubbig ut. Det är också svårt att hitta kläder ibland speciellt byxor och overaller och dyl. Ja vi får väl se vad BVC säger vid nästa kontroll.

• Viktorsmamma
    78L skrev 2011-09-16 16:55:10 följande:
    Min flicka är 2 år 3 mån.
    80 cm lång.
    (storlek 80 är till 9-12 månader enl etiketterna)
    Men de brukar säga att man blir dubbelt så lång som 2 års längden.
    Då hamnar hon på lite mindre än 1.60
    Jag är 1.57

hoppas inte de stämmer (dubbelt så lång som 2års längden)

då blir min viktor bara 164cm :-S 
  • Tassens syskon

Min son är 2år o 4månader och 86cm.

• Archandra

Jag har också en liten tjej. Vid tio månader (som hon är nu), är hon två kurvor under medelkurvan för både längd och vikt. Det enda som följer medelkurvan är huvudmåttet. Hon var väldigt liten när hon föddes i v 38 +5, vägde 2360 g och var 43 cm lång. Vi ska på tiomånaderskontroll på tisdag, så då får vi veta hur väl hon följt sin kurva.

• Mammmma

Har också en kort kille men han föddes tillväxthämmad. Dock har han korta föräldrar så det kanske inte bara beror på det :) Han föddes 45 cm och 1,9 kg.

Idag är han 18 månader och jag gissar att han är 76-77 cm lång. Vid 12 månader var han 72 cm. 

• kmp

Var precis på 3-årskontroll.

Jag tog upp frågan om min dotters längd, och tjejen på BVC så alldeles förvånad ut och sa att hon hade inte reagerat på att min dotter var osedvanligt liten.
    Nu är min dotter 91,2 cm och vägde 12,1kg. Hon följer fortfarande sin -2 kurva perfekt, som hon gjort sedan födseln.
    Enligt BVC fullt normalt. De flesta barn ligger i mitten, men det är fullt normalt med både + och - kurvorna, så länge barnet växer. Så för tillfället är jag nöjd och lugnad.

(Men visst är det konstigt? Det är helt ok för alla möjliga människor att kommentera om ens barn är litet, men inte lika roligt att kommentera ett barn som är större än snittet? Precis som att det är ok att kommentera hur smal en person är, men nåde den som kommenterar ett par kilos övervikt..... *skakar på huvudet*)

• Kevin2011

Det kan nog skilja mycket från barn till barn. Jag är tex 20cm längre än min storasyster (i vuxen ålder) och var alltid mycket längre än henne trots att jag var två år yngre.

• izzi
    kmp skrev 2011-11-17 11:37:39 följande:
    Var precis på 3-årskontroll.

Jag tog upp frågan om min dotters längd, och tjejen på BVC så alldeles förvånad ut och sa att hon hade inte reagerat på att min dotter var osedvanligt liten.
    Nu är min dotter 91,2 cm och vägde 12,1kg. Hon följer fortfarande sin -2 kurva perfekt, som hon gjort sedan födseln.
    Enligt BVC fullt normalt. De flesta barn ligger i mitten, men det är fullt normalt med både + och - kurvorna, så länge barnet växer. Så för tillfället är jag nöjd och lugnad.

(Men visst är det konstigt? Det är helt ok för alla möjliga människor att kommentera om ens barn är litet, men inte lika roligt att kommentera ett barn som är större än snittet? Precis som att det är ok att kommentera hur smal en person är, men nåde den som kommenterar ett par kilos övervikt..... *skakar på huvudet*)
    Vad bra!

Ja det är märkligt vad folk kan kommentera. Förstår faktiskt inte det.
Svar på tråden Fler med korta barn?