• HannaMagnusson

Hjälp mig med studie fråga i ämnet ETIK

"Varför är det svårt att definiera begreppet livskvalitet?"

Hur 17an ska ja svara på det, nån som vill förklara?  
  • Svar på tråden Hjälp mig med studie fråga i ämnet ETIK
  • Idis1

Fnissar högt över det faktum att du läser etik och ber om hjälp med uppgifterna på ett internetforum.

• HannaMagnusson
    Idis1 skrev 2011-09-15 11:40:44 följande:
    Fnissar högt över det faktum att du läser etik och ber om hjälp med uppgifterna på ett internetforum.
    Vad är det med det? Frågade bara om nån kunde hjälpa mig med denna fråga, så jag förstår inte problemet att man inte kan ställa en studiefråga på ett forum när andra brukar göra det med?????
  • power

vem säger att det är svårt? är det ett faktum? varifrån kommer det faktumet?

kom igen då ra
  • Idis1
    HannaMagnusson skrev 2011-09-15 11:42:13 följande:
    Vad är det med det? Frågade bara om nån kunde hjälpa mig med denna fråga, så jag förstår inte problemet att man inte kan ställa en studiefråga på ett forum när andra brukar göra det med?????
    Det var inte meningen att kliva på en öm tå. Men du måste hålla med mig om att speciellt etiskt är det inte att be om hjälp att besvara studiefrågor på Internet oavsett hur många andra som också gör det.
  • HannaMagnusson
    power skrev 2011-09-15 11:44:30 följande:
    vem säger att det är svårt? är det ett faktum? varifrån kommer det faktumet?
    Hur menar du nu????
  • HannaMagnusson
    Idis1 skrev 2011-09-15 11:46:32 följande:
    Det var inte meningen att kliva på en öm tå. Men du måste hålla med mig om att speciellt etiskt är det inte att be om hjälp att besvara studiefrågor på Internet oavsett hur många andra som också gör det.
    Nej jag håller faktiskt inte med dig;D
  • Idis1
    HannaMagnusson skrev 2011-09-15 11:46:43 följande:
    Hur menar du nu????
    Kan det eventuellt vara parametern "subjektivitet" som gör det svårt?
  • power
    HannaMagnusson skrev 2011-09-15 11:46:43 följande:
    Hur menar du nu????
    mäh.
    frågan är "VARFÖR är det svårt", det är alltså bestämt att det ÄR svårt.
    vem har bestämt det, och varför?
    lycka till, hörru.
    kom igen då ra
  • Astarte
    Idis1 skrev 2011-09-15 11:46:32 följande:
    Det där håller jag inte med om, och jag har läst etik på universitetet.

Vad det gäller livskvalitet är det väl som någon var inne på svårt att säga vad som är sant. Om jag anser att det ger mig livskvalitet att röka, gör det då det, trots att det förstör livet på lång sikt?

Kan det vara livskvalitet att ta droger? Begå inbrott? Våldta en kvinna?
  • Idis1
    Astarte skrev 2011-09-15 11:50:05 följande:
    Det där håller jag inte med om, och jag har läst etik på universitetet.

Vad det gäller livskvalitet är det väl som någon var inne på svårt att säga vad som är sant. Om jag anser att det ger mig livskvalitet att röka, gör det då det, trots att det förstör livet på lång sikt?

Kan det vara livskvalitet att ta droger? Begå inbrott? Våldta en kvinna?
    Jag står fast vid mitt utan att ha läst etik på universitetet.
  • Astarte
    Idis1 skrev 2011-09-15 11:53:59 följande:
    Jag står fast vid mitt utan att ha läst etik på universitetet.
    Jag har aldrig förstått varför så många tycker att det är fel att göra det. Är det mer fel att fråga på FL än att slå upp det i en bok, eller på wikipedia, eller fråga en förälder, eller kolla på en dokumentär, eller. . .
  • Suzy QX

Livskvalitet är ju högst subjektivt. Fast ibland är det ju ämnen i hjärnan som spökar och ställer till det med vad en person tycker är livskvalitet. (tänker då på personer som tar livet av sig vid svår depression).

Rent fysiskt så är det ju ofta smärta man tänker på i första hand, men även smärta upplevs ju olika för olika männskor. Väldigt svårt att mäta smärta konkret.

Om en person verkligen lever för en viss sak eller aktivitet och helt plötsligt tappar förmågan att fortsätta med det så är det kanske en väsentlig sänkning av den personens livskvalitet medan det för en annan inte skulle göra speciellt mycket skillnad.    

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Idis1
    Astarte skrev 2011-09-15 11:56:50 följande:
    Jag har aldrig förstått varför så många tycker att det är fel att göra det. Är det mer fel att fråga på FL än att slå upp det i en bok, eller på wikipedia, eller fråga en förälder, eller kolla på en dokumentär, eller. . .
    Jag vill inte kapa TS tråd, men jag kan försöka förklara hur jag tänker, Jag inser att jag kanske låter som en gammal stofil, men egentligen är jag positiv till utvecklingen med Internet. I stort. Dock finns all information så extremt läggtillgänglig nu att hela det här "läsa en bok och fundera själv" inte längre blir applicerbart. Att skiva en fråga precis som läraren ställt den och sedan få ett exakt svar svart på vitt blir inte samma sak för mig som att läsa studiematerialet och sedan fundera fram en lösning. Jag skulle önska att vi var lite mer analytiska än så.

Så ser jag på det.
Svar på tråden Hjälp mig med studie fråga i ämnet ETIK