• Alexi

Logoped, när behövs det egentligen?

När görs egentligen bedömningen att ett barn som är sent med talet behöver en logoped och i vilka fall och av vem görs bedömningen?

Ett barn som är sent men faktiskt kommit igång med talet och man märker en stor utveckling hela tiden, är det tillräckligt även om barnet fortfarande är senare än normalbarnet?

Vår dotter blir tre i december och började inte härma förrän i våras. Under sommaren har skett en enorm utveckling och hon pratar nu två- och ibland treordsmeningar. Ordförrådet växer för varje dag. Det är dock långt kvar på uttalet (många ljud som hon inte kan och många ord är helt egenpåhittade men andra låter i princip helt korrekta) och hon pratar rätt lite utanför familjen (på förskolan pratar hon med personalen när hon är på tu man hand med dem men betydligt mindre med andra barn även om det börjar lossna lite även där). På förskolan har de jobbat lite med henne under våren, lite munmotorikövningar ungefär, men planerar också under hösten att ha en liten "språkgrupp" med några barn och pedagog en gång per vecka. Bvc frågade i våras om vi ville ha remiss till logoped men vi bestämde oss för att avvakta hösten eftersom vi kände att det var på gång. Nu blir det ju treårskontroll under senhösten också.

Som sagt, vem gör bedömningen (vi, förskolan eller bvc) och i vilka fall ska man bara avvakta den naturliga (om än sena) utvecklingen och i vilka fall ska man ta hjälp av proffsen i tidigt skede?

• Svar på tråden Logoped, när behövs det egentligen?
  • varfördåför

för oss var det hon som gjorde hörselkontrollen på fyraårs kollen på bvc som skrev remissen och sedan gick det jette fort att få komma dit, bli bedömda och sedan få tider hos logopeden.

en treåring skall man förstå i hemmet och en fyraåring skall "alla" kunna förstå, så jag tror att de drar gränses dr mellan tre och fyra om det skall räknas som ett riktigt problem eller inte

(min son har problem med s och f bla. han säger t istället för alla ljud han har problem med, vilket gör att många ord låter exakt likadana)

nepp... kan inte stava... sorry!
  • Alexi
    varfördåför skrev 2011-09-13 14:13:34 följande:
    för oss var det hon som gjorde hörselkontrollen på fyraårs kollen på bvc som skrev remissen och sedan gick det jette fort att få komma dit, bli bedömda och sedan få tider hos logopeden.

en treåring skall man förstå i hemmet och en fyraåring skall "alla" kunna förstå, så jag tror att de drar gränses dr mellan tre och fyra om det skall räknas som ett riktigt problem eller inte

(min son har problem med s och f bla. han säger t istället för alla ljud han har problem med, vilket gör att många ord låter exakt likadana)
    Jag har också läst det där med förstås i hemmet men hur långa meningar osv förväntas man kunna säga då?
  • Elli47

Om det finns minsta lilla anledning till att kontakta logoped så ska man göra det, ju tidigare dess bättre. Logopeden märker ju också om det finns fortsatt behov av besök där eller om det kommer att "ordna sig". Själv fick jag ringa och tjata för att få tid hos logopeden med min son, bvc var jättetröga och det hände liksom ingenting. Min son har en språkstörning och vi har varit i kontakt med logoped sen han var ca 4½ år. Han är snart 9 år nu.

• Daysis

Även om barnets talutveckling inte är onormal men dock något senare än för snittet är ju logoped ingen dålig sak.

Min dotter fyller 5 år i oktober och hon har alltid varit sen med talet och uttalar fortfarande en hel del ord fel.
    Vi började gå hos logoped med henne strax efter hon fyllt 4 år och tycker att hennes uttal har blivit mycket bättre senaste året, men kommer ändå att fortsätta att gå hos logopeden några gånger till.

Det är ju toppen om man kan få hjälp och ju tidigare man tar barnet till logopeden desto lättare blir det både för logopeden och för barnet.

Tycker inte man ska känna att ens barn är onormalt på något sätt för att de har en sen talutveckling, vi är ju alla olika och barn utvecklar olika förmågor i olika takt. Däremot tycker jag absolut att man ska ta emot hjälp om det erbjuds, det kan ju inte vara skadligt för barnet att gå hos en logoped, så tänkte iaf vi..

Tycker ni ska ta hjälp om ni blivit erbjudna hjälp men absolut inte se det som ett bevis för att ert barn är för sent i utvecklingen.

• varfördåför

men logopeden är ju mer för att forma orden rätt? som om det gäller att de pratar lite men kan alla språkljud så får man väl inte hjälp av logoped?

• Alexi
    Daysis skrev 2011-09-13 14:30:10 följande:
    Även om barnets talutveckling inte är onormal men dock något senare än för snittet är ju logoped ingen dålig sak.

Min dotter fyller 5 år i oktober och hon har alltid varit sen med talet och uttalar fortfarande en hel del ord fel.
    Vi började gå hos logoped med henne strax efter hon fyllt 4 år och tycker att hennes uttal har blivit mycket bättre senaste året, men kommer ändå att fortsätta att gå hos logopeden några gånger till.

Det är ju toppen om man kan få hjälp och ju tidigare man tar barnet till logopeden desto lättare blir det både för logopeden och för barnet.

Tycker inte man ska känna att ens barn är onormalt på något sätt för att de har en sen talutveckling, vi är ju alla olika och barn utvecklar olika förmågor i olika takt. Däremot tycker jag absolut att man ska ta emot hjälp om det erbjuds, det kan ju inte vara skadligt för barnet att gå hos en logoped, så tänkte iaf vi..

Tycker ni ska ta hjälp om ni blivit erbjudna hjälp men absolut inte se det som ett bevis för att ert barn är för sent i utvecklingen.
    Vi har ju inte blivit erbjudna men bvc frågade ju om vi ville ha en remiss så jag antar att vi kan få det om vi vill ha det. Men det jag undrar är ju just vem som ska bedöma och vem skickar remiss, går det alltid via bvc eller har det med förskolan och deras bedömning att göra?
  • Elli47
    varfördåför skrev 2011-09-13 14:34:55 följande:
    men logopeden är ju mer för att forma orden rätt? som om det gäller att de pratar lite men kan alla språkljud så får man väl inte hjälp av logoped?
    Logopeder hjälper till med allt möjligt, stamning t ex. Men det kan vara jättebra att ändå få träffa en logoped som bedömer ifall det behövs mer hjälp eller om det är bra som det är.
  • varfördåför
    Elli47 skrev 2011-09-13 14:37:55 följande:
    Logopeder hjälper till med allt möjligt, stamning t ex. Men det kan vara jättebra att ändå få träffa en logoped som bedömer ifall det behövs mer hjälp eller om det är bra som det är.
    jo, självklart är det så
  • LiMoFe

Vår son är också sen med språket och vi var precis med honom på 3-års kontrollen. Det handlar uteslutande om språkutveckling och hur man använder språket. Det konstaterades precis som vi misstänkte att han klarar testerna (3-4 ords meningar, enklare uppmaningar som "kan du lägga dockan i vagnen", berätta vad som finns på bilder mm) men han anses ändå ligga efter. Han har utvecklats enormt sista månaderna men vi ska ändå vara uppmärksamma och om han stannar av säga till på BVC. Logoped blir det inte tal om förrens han fyllt 4år enligt BVC så jag antar att de är de som skickar remissen.
    Det som är bra är att vi har en dialog om detta tillsammans med dagis (ska på möte på tor) för att hitta sätt att hjälpa honom på så just nu känner jag mig trygg i att han kommer att få bästa möjliga hjälp.

Lycka till! 

Mamma till världens finaste prins -08 och prinsessa & prins -11
  • Daysis
    Alexi skrev 2011-09-13 14:37:45 följande:
    Vi har ju inte blivit erbjudna men bvc frågade ju om vi ville ha en remiss så jag antar att vi kan få det om vi vill ha det. Men det jag undrar är ju just vem som ska bedöma och vem skickar remiss, går det alltid via bvc eller har det med förskolan och deras bedömning att göra?
    Vi fick oxå frågan på bvc om vi ville ha en remiss till logoped. Vi tackade ja och några veckor senare fick vi en kallelse från en logoped.

Vid första mötet med logopeden pratade hon bara med vår dotter och spelade lite spel med henne, och efter det gjorde hon en bedömning av vilken hjälp hon ansåg behövas. Därefter har vi gick vi till henne 4 gånger i våras och kommer att gå några gånger nu i höst. Vi fick äen en hel del tips på hur vi skulle träna med henne hemma, vilket jag egentligen tror är det som har gjort störst nytta.
  • Alexi
    Daysis skrev 2011-09-13 15:08:13 följande:
    Vi fick oxå frågan på bvc om vi ville ha en remiss till logoped. Vi tackade ja och några veckor senare fick vi en kallelse från en logoped.

Vid första mötet med logopeden pratade hon bara med vår dotter och spelade lite spel med henne, och efter det gjorde hon en bedömning av vilken hjälp hon ansåg behövas. Därefter har vi gick vi till henne 4 gånger i våras och kommer att gå några gånger nu i höst. Vi fick äen en hel del tips på hur vi skulle träna med henne hemma, vilket jag egentligen tror är det som har gjort störst nytta.
    Frågan är ju hur mycket man kan träna med ett barn som inte ens fyllt tre tänker jag. Därför undrar jag om nyttan med logoped i den här åldern om det inte är nödvändigt för att hon inte ska halka efter mer, språkligt eller socialt.
  • Alexi
    LiMoFe skrev 2011-09-13 14:45:42 följande:

Vår son är också sen med språket och vi var precis med honom på 3-års kontrollen. Det handlar uteslutande om språkutveckling och hur man använder språket. Det konstaterades precis som vi misstänkte att han klarar testerna (3-4 ords meningar, enklare uppmaningar som "kan du lägga dockan i vagnen", berätta vad som finns på bilder mm) men han anses ändå ligga efter. Han har utvecklats enormt sista månaderna men vi ska ändå vara uppmärksamma och om han stannar av säga till på BVC. Logoped blir det inte tal om förrens han fyllt 4år enligt BVC så jag antar att de är de som skickar remissen.
    Det som är bra är att vi har en dialog om detta tillsammans med dagis (ska på möte på tor) för att hitta sätt att hjälpa honom på så just nu känner jag mig trygg i att han kommer att få bästa möjliga hjälp.

Lycka till! 

Låter ju väldigt likt vår dotter, sen men med stor utveckling senaste månaderna. Hon kommer nog med all säkerhet klara treårskontrollen (om hon har lust att samarbeta den dagen... ), det är tre månader dit och hon pratar ju treordsmeningar nu ibland. Men är helt klart sen.

Har du lust att återkomma i tråden och berätta vad dagis föreslår för hjälp? Vi hade nämligen möte med dagis om dottern igår, inte främst om språket men om den sociala utvecklingen mm men pratade även om språket.
  • Alexi

*puffar*

Någon mer som har lite input? Är det lagom att vi pratar med Bvc om detta om några månader när det är dags för treårskontroll?

• pigglet

Vår son hade lite svårt komma igång att börja prata. Han härmade inte heller. När han var drygt 2 år ringde jag och frågade bvc om det var läge att få en remiss, han dreglade också. Bvc trodde inte det, men tog kontakt med logopeden för säkerhets skull, och logopeden vill absolut att vi skulle komma. Under sommaren "lossnade" det för sonen och han började prata, gick direkt till 2-4-ordsmeningar. Vi var så nöjda och tänkte avboka logopeden men hon tyckte vi skulle komma ändå.

Han var 2,5 år när vi träffade henne första gången. Det visade sig att han har stora problem med munmotoriken. Han förstår allt, han har inga problem att formulera sig, ligger inte efter på någon språklig nivå. MEN ljuden blir inte rätt. Han är nu 4,5 år och problemen finns kvar, även om han nu lärt sig alla ljuden så det är betydligt lättare att förstå honom. Men han pratar långsamt och lite sluddrigt.

När vi var på 3-årskollen sa bvc att det var ju tur att vi larmat så tidigt, för han hade då i princip inga konsonanter och var mycket svår att förstå. Så de hade skrivit en remiss i vilket fall. Men ju tidigare barnet får hjälp ju bättre är det ju.

Det är inte alls för tidigt att börja jobba med barnen i 3-årsåldern. Vår logoped är suverän på att hitta roliga lekar och spel, sonen tycker det är jättekul att gå dit. Vi får även övningar att göra hemma under veckan, eller mellan träffarna. För sonen har det alltså gjort att han nu har alla språkljud "på plats" och rent ljudmässigt pratar bättre än sina 1 år äldre kusiner.     

• Indianica

Min son började med talet sent och var nog lite som ditt barn. När han var 3.5 år gjordes ett BVC-test och sköterskan blev helt förskräckt och remitterade till logoped. Givetvis kan man inte tvingas ta dit barnet, men vi gick dit och de frågade om han ville vara med i en språkträningsgrupp och jag tänkte att det säkert inte kunde skada om han var det, så han gick där i en termin, sedan blev han utkickad av logopederna då han gjorde så snabba framsteg jämfört med de andra barnen som troligtvis led av grava språkstörningar...

I ert fall hade jag personligen helt klart föredragit träning av logoped istället för av förskolan. Logopederna är ju experter på det de gör, så i slutändan tror jag att man tjänar på det. Även om det går framåt för barnet är det viktigt att få bekräftat av en logoped att det går tillräckligt fort framåt tycker jag och att inga fysiska fel föreligger somf örsvårar talet (tungbandsproblem etc), då barn som är 3-4 år rent krasst ju ganska snart börjar i förskoleklass och då ska talet vara helt "ikapp".

• Indianica
    Alexi skrev 2011-09-14 21:12:38 följande:
    *puffar*

Någon mer som har lite input? Är det lagom att vi pratar med Bvc om detta om några månader när det är dags för treårskontroll?
    Ni bör väl rimligtvis prata med BVC om detta när treårsspråktestet görs. BVC-sköterskan lär rekommendera er logoped om hon anser att testet gick lite knaggligt.  När barn är yngre än 3-4 år kan det anses rätt normalt att de är sena i talet, det är när de börjar närma sig fyra år det blir mer akut, eftersom de snart börjar i skolan och har lite sämre med tid att hinna ikapp språkligt. Men för vissa barn kan ju talet plötsligt lossna, så taltestet går galant och det inte alls behövs logoped.
  • Alexi

Tack för era svar! Jag ska prata med bvc när jag ska dit om två veckor med lillebror. Antagligen kanske vi avvaktar treårskontrollen eftersom språket ändå utvecklas så enormt nu att det är bättre att vänta lite med bedömningen eller så får vi remiss redan nu, men jag ska prata med henne.

• LiMoFe

Alexi: Nu har vi haft vår träff med dagis. Det resulterade i att han kommer att få utökad barnomsorg (han är 15h barn) så att han får pedagogisk träning varje dag. De kommer också ta dit en från kommunens hjälpcentrum för att hjälpa fröknarna med vad de behöver tänka på för att hjälpa de svagare personerna. Han kommer också att ingå i en liten "vaken grupp" (de som inte sover lunch) där de kommer att öva språk med bla brädspel, tanken med "vaken gruppen" är också att öva på att vara sociala. Han kommer att få utökad bibliotekstid, dvs nu går de med till bibilioteket minst en gång på 10 veckor han kommer vara garanterad ett besök i månaden för att få upp intresset med böcker. Dagis kommer att varje vecka klistra in bilder i en bok från vad de har hittat på under veckan så att vi kan sitta med honom och prata om vad som hänt på dagis.
    Hemma ska vi tänka på att vara övertydliga och hela tiden berätta vad vi gör tex vara noga med att säga "nu sätter mamma på tandkräm på tandborsten" och inte bara göra det. Annars är det läsa, peka och berätta mycket som gäller.

Mamma till världens finaste prins -08 och prinsessa & prins -11
  • kutiom

Min dotter började dagis när hon var tre och ett halvt och då, på första utvecklingssamtalet, sa personalen där att vi borde söka hjälp då hon var svår att förstå. Jag fick då bvc till att skriva en remiss till logoped dit vi har varit nu ett antal gånger. Dessa gånger har de kollat utvecklingen genom att hon fått bläddra i olika böcker, jag kan bara säga att jag är jättenöjd över att de har koll på hur det går lite mer professionellt. Kan grovt rekommendera att gå dit, blir talet bra så kan man ju bara sluta.

• Alexi
    LiMoFe skrev 2011-09-15 11:15:56 följande:
    Alexi: Nu har vi haft vår träff med dagis. Det resulterade i att han kommer att få utökad barnomsorg (han är 15h barn) så att han får pedagogisk träning varje dag. De kommer också ta dit en från kommunens hjälpcentrum för att hjälpa fröknarna med vad de behöver tänka på för att hjälpa de svagare personerna. Han kommer också att ingå i en liten "vaken grupp" (de som inte sover lunch) där de kommer att öva språk med bla brädspel, tanken med "vaken gruppen" är också att öva på att vara sociala. Han kommer att få utökad bibliotekstid, dvs nu går de med till bibilioteket minst en gång på 10 veckor han kommer vara garanterad ett besök i månaden för att få upp intresset med böcker. Dagis kommer att varje vecka klistra in bilder i en bok från vad de har hittat på under veckan så att vi kan sitta med honom och prata om vad som hänt på dagis.
    Hemma ska vi tänka på att vara övertydliga och hela tiden berätta vad vi gör tex vara noga med att säga "nu sätter mamma på tandkräm på tandborsten" och inte bara göra det. Annars är det läsa, peka och berätta mycket som gäller.
    Hej!
    Vad bra och engagerat dagis ni verkar ha! Hur mycket tid ska han gå i veckan istället? Min dotter är också 15-timmarsbarn men går redan 22,5 timmar (vår förskola erbjuder det mot lediga lov) så vi vill inte att hon ska gå mera. Däremot föreslog förskolan precis att hon ska gå två längre dagar och två kortare, för att hinna med mer lek och träna sådant (har alltså inte med talet att göra utan med leken och det sociala) så det har vi börjat med den här veckan.

Det där med specialpedagog har jag hört om att det finns men det var ingen vår förskola tog upp så uppenbarligen tycker de inte att de har behov.

Här hemma gör vi inte annat än upprepar och bekräftar allt hon säger, vi känner oss som små ekon ibland. (dvs hon säger "springer", då säger vi "ja, x springer" osv.
Svar på tråden Logoped, när behövs det egentligen?