• Philippa

Växtnäring förgiftade akvariet...

Vi köpte PMDD:s växtnäring till vårt akvarium (400 liter) och gjorde allt efter bruksanvisningen.... efter några dagar började några fiskar dö och vi åkte till vår zooaffär för att lämna in ett vattentest... det visade sig att vi hade nitratförgiftning (ej säker om det hette nitratförgiftning) på väldigt höga nivåer, de var förvånade att någon fisk levde alls...

Vi gör nu vattenbyte var 3:e dag i två veckor och häller i bakteriekultur för att förhoppningsvis få fiskarna att överleva....

De på affären sa att detta värde berodde på för mycket och för dåligt växtnäring.... nu har jag slängt flaskorna...

Har det hänt någon annan, har fiskarna överlevt??

• Svar på tråden Växtnäring förgiftade akvariet...
  • Takex

Jag har haft fiskar som överlevt en nitrit spik. Men då gjorde jag dagliga vattenbyten.

Verkligen tråkigt det som hänt dig, näring till växterna är dock tyvärr också näring till det dåliga. Om det går att få tag på i Sverige så tycker jag man ska sköta alla sina plantor med ADA produkter. Då behöver man inte oroa sig. 

• qenzo

Har kört PMDD i säkert 10 år utan bekymmer, i alla burkar från 9 till 200 L.
    Tycker det låter konstigt om det skulle vara det som var orsaken, enbart. Dock kan det ha varit en hjälpande hand.

Har haft några få nitrit- och nitratspikar genom åren och de flesta  gånger har fiskarna klarat det fint. Någon gång har det hänt att en eller ett par fiskar strukit med. Det är bara att bita ihop och börja om. Och jag skulle ha fortsatt med PMDD med lägre doseringar, till en början :)

Svar på tråden Växtnäring förgiftade akvariet...