• Pilkingtonforpresident

Hur mycket ersätt ning ska jag ge min snart 6 veckors bebis????

Hej!

Jag ammade de två första veckorna och delammade två veckor till men gav till sist upp helt för två veckor sedan efter flera besök på amningsmottagningen; Brösten gav inte min dotter tillräckligt med käk trots att hon låg och sög konstant och därför har vi gått över helt till ersättning, trots amningsmottagningens totala motvilja mot att man gör detta. Dock anser vi att det är viktigast att bebisen blir mätt och nöjd, och då hon haft problem med tarmarna som det är blev det bara ännu värre med otröstligt skrik då hon inte fick i sig tillräckligt med mat.

Dottern, 6 veckor på torsdag, får nu Semper Lemolac. och vi ger henne så fort hon visar att hon vill ha mat (som jag skulle gjort  även om jag ammade) och då blir hon mycket nöjdare och lugnare tjej. Hon dricker oftast 120 ml om gången och det blir ca 8 ggr om dygnet (glupsk tjej som är ganska lång).

Nu till saken: på paketet står riktlinjen att bebisar mellan 1-2 mån ska dricka ca 600-800 ml/dygn, men vår dricker ca 900-1000 ml/dygn. Jag har inte hjärta att neka en nyfödd mat och vi "trugar" inte i henne något (som BVC sa att man skulle vara försiktig med när man ger ersättning) men börjar bli rädd att hon ska gå upp för mycket i vikt eller att vi gör fel som ger henne så fort hon vill ha? Hon gjorde ett ganska stort vikt-skutt uppåt på bara en vecka så fort vi började med ersättningen, från att ha gått upp väldigt sakta i vikt, men ser inte tjockare ut än nån annan bebis eller så...

Någon som vet/har erfarenhet?

• Svar på tråden Hur mycket ersätt ning ska jag ge min snart 6 veckors bebis????
  • En Åsa

Du ska absolut inte neka henne mat! Det som står på paketet är bara riktlinjer. Att hon tog ett viktskutt beror säkert på att hon inte fick tillräckligt tidigare.

Jag håller helt med dig! Det viktigaste är att bebisen blir mätt!

• Angelica8912

Håller med ovan.
    Min dotter åt ungefär likadat vid 8 veckor.. Och hon var stor! Hon ökade först Mycket i vikt bär jag började med ersättning men sen stabiliserade de sig. Nu går hon sakta men säkert upp i vikt.

• Pyris

Det är ju som sagt bara riktlinjer. 
    Hon tar kanske bara ikapp det hon "förlorat" nu också i början. Sen kanske hon lugnar ner sig lite. 

• CallGirl

Jag har flaskat båda barnen fritt dvs. de har fått äta när de varit hungriga.

• Isalel

Som ovanstående sagt är det ju bara riktlinjer :) men vill ändå bara tipsa om möjligheten att hobby-/delamma! Jag har gett mina två första ersättning pga för lite mjölk och så även nr 3, men hon får först äta på mig och får sen ersättning efter! Tycker det är ett bra alternativ OM man vill amma och barnet accepterar det :) Men som sagt bara om önskan finns :)

• Pilkingtonforpresident

Tack för era svar!Glad

När jag nu ställde mig på digitala vågen hemma först utan henne och sedan med henne i famnen, ser det ut som hon ökat ca 900 gr på bara 1 vecka (första viktskuttet gjorde hon redan förr-förra veckan någonting) och nu väger ca 5100 gr till sina ca 56,5 cm (3860 gr, 53 cm då hon föddes på BF -11)...Låter detta rimligt för en snart 6 veckors bebbe?

Lite orolig att BVC ska gå i taket men som sagt, hon är en hungrig tjej och som ni säger kan jag ju inte neka henne mat hellerObestämd

• Cloudberry

Gör hellre för mycket så att hon lämnar lite i flaskan och garanterat blir mätt än för lite.

• Iväntanpålivet

Gör så som passar er bäst :)
    Amningen funkade inte för mig heller så jag gav ersättning till slut, lyckligtvis med stöd från amningsmottagning och bvc. Tyckte det var jättesvårt i början att lära mig hur mycket och hur ofta jag skulle ge. Men jag testade mig fram. Man märker fort hur ofta och hur mycket barnet vill ha, så kör på! :)

Så länge barnet mår bra är allt som det ska!

• morotsland

Jag har flaskmatat två barn som nu är stora och flaskmatar lilla sladdisen nu. Alla har fått så mycket de velat ha och jag har helt struntat i de där riktlinjerna på paketen. Barn reglerar själva sitt ätande och sin mättnad om de är friska och mina har ätit betydligt mycket mer än vad som stått angivet för deras ålder. Ersättning är nyttigt och inte något ett barn blir osunt tjock av, att ge en bebis ersättning är ju inte som att ge ett större barn chips   Mina nu stora barn var båda väldigt runda som bebisar men har som stora barn ändå blivit smala och har ett sunt förhållningssätt till mat.

• Pilkingtonforpresident

Tack alla för era svar! :) Vi fortsätter att ge henne så mycket hon vill ha och låter henne växa och frodas.

Fortsätter bevaka tråden och ser om ännu fler med erfarenheter tittar in och delar med sig :)

• Broadway

Jag har en 8 veckors som äter ofta och mycket. Jag tänker som så att om man ammar vet man inte hur mycket bebisen äter så varför neka bebisen om man ger ersättning? Vi gör 180 ml varje gång och ibland äter hon all och ibland mindre. BVC tycker som jag att hon själv ska få styra!

Svar på tråden Hur mycket ersätt ning ska jag ge min snart 6 veckors bebis????