Hur mycket ersätt ning ska jag ge min snart 6 veckors bebis????
Hej!
Jag ammade de två första veckorna och delammade två veckor till men gav till sist upp helt för två veckor sedan efter flera besök på amningsmottagningen; Brösten gav inte min dotter tillräckligt med käk trots att hon låg och sög konstant och därför har vi gått över helt till ersättning, trots amningsmottagningens totala motvilja mot att man gör detta. Dock anser vi att det är viktigast att bebisen blir mätt och nöjd, och då hon haft problem med tarmarna som det är blev det bara ännu värre med otröstligt skrik då hon inte fick i sig tillräckligt med mat.
Dottern, 6 veckor på torsdag, får nu Semper Lemolac. och vi ger henne så fort hon visar att hon vill ha mat (som jag skulle gjort även om jag ammade) och då blir hon mycket nöjdare och lugnare tjej. Hon dricker oftast 120 ml om gången och det blir ca 8 ggr om dygnet (glupsk tjej som är ganska lång).
Nu till saken: på paketet står riktlinjen att bebisar mellan 1-2 mån ska dricka ca 600-800 ml/dygn, men vår dricker ca 900-1000 ml/dygn. Jag har inte hjärta att neka en nyfödd mat och vi "trugar" inte i henne något (som BVC sa att man skulle vara försiktig med när man ger ersättning) men börjar bli rädd att hon ska gå upp för mycket i vikt eller att vi gör fel som ger henne så fort hon vill ha? Hon gjorde ett ganska stort vikt-skutt uppåt på bara en vecka så fort vi började med ersättningen, från att ha gått upp väldigt sakta i vikt, men ser inte tjockare ut än nån annan bebis eller så...
Någon som vet/har erfarenhet?