Hej!
Jag kan också rekommendera att föra matdagbok. Ibland äter man mycket mer än man tror. Det finns ju viktklubb, kostar några hundra för ett år. Men det finns även gratisalternativ på nätet och appar som är bra. Vill du inte föra matdagbok har jag några tips som har hjälpt mig. Jag har gått ner 37 kg med kostdagbok och motion.
Jag är inte proffs på något sätt, men detta har hjälpt mig att nå mitt mål:
- Portionskontroll! Lägg upp vid spisen vad som ser ut som vettig portion ut och ta inte om. Står grytorna på bordet är det lätt att äta upp den där halva korvbiten som är kvar bara för att den ser ensam ut. Jag är en sån som äter tills det tar slut, så för mig underlättar detta mycket. Om jag tar om så är det oftast bara grönsaker.
Jag är 165 cm lång och väger 59 kg. Till min middag måttar jag upp ungefär en knytnäve kokt pasta/potatis/bulgur, en handflatestor bit kött och så där två nävar grönsaker. Sås ungefär en halv dl. Förut kunde jag äta lika mycket som min man som är 198cm och väger 110kg vilket är helt fel såklart. Min magsäck och mitt energibehov är ju mindre än hans så jag ska såklart äta mindre.
-Ät långsamt. Stanna upp ibland och känn efter om du verkligen ska äta mer eller egentligen är nöjd. Om du vill äta mer, gör det, bara det är ett medvetet beslut och inte går av bara farten. Men man får faktiskt lämna mat på tallriken om man är mätt.
-Byt ut tex lite av pastan mot grönsaker. Tex hyvla ner zucchini bland spaghetti. Har du iallafall sås på så smakar det inte annorlunda. Många grönsaker är billiga och de innehåller mer fiber och vitaminer än pasta. Man kan även riva ner morötter i köttfärssås.
-Välj fullkorn. Det mättar mer så du äter lite mindre och håller dig mätt längre.
-Ät protein. Har hört att det mättar mest per kalori. Protein kan tex vara bönor och linser som desstuom är billiga.
- Planera in lite mellanmål så du inte blir tokhungrig och äter typ en halv längd vetebröd på eftermiddagsfikat för att överleva till middag.
-Hoppa inte över måltider för att äta mindre, tex att skippa frukost är en klassiskt viktfälla. Det är slitsamt för kropp och humör med blodsockersvängningar och desstuom brukar man alltid överäta nästa måltid istället och det totala energiintaget blir kanske till och med större än om man ätit tex frukost.
-Ät medvetet. Ibland måste man äta nåt gott så det inte blir för trist. Känner man att man svälter orkar man inte i längden. Men kolla innehållsförteckningen på matvarorna så du vet vad du äter. Jag tycker tex chips är bara så där halvgott. Fanns det framme så åt jag det förut, men skulle aldrig köpa själv. Sen läser man att det innehåller typ över 500kcal per hundra gram. Inte värt det för mig! Jag äter hellre lite choklad. Innan jag började bry mig om vikten hade jag lätt ätit ett par nävar chips bara för att det fanns, och dessutom sedan ätit chokladen jag egentligen gillar. Så ät det du verkligen vill ha, i måttlig mängd såklart, och skippa det du känner att du kan vara utan.
Lycka till!!!