• Tussilussan

Köpa äldre häst...?

Jag har hittat en häst som jag är väldigt intresserad av, dock en äldre dam, 20-21 år.
    Ingen stor prislapp och hästen är ämnad för hobbyridning, i natur och ev dra rissla på vintern.
    Hon var tänkt till avel så det finns papper från veterinär gällande de utan anmärkningar, bara pigg å fräsch, men står mest då tiden inte finns för henne..
    Behövs det verkligen en veterinärbesiktning tror ni?
    Det känns lite som att de inte gör de, och nu när jag ska fara och titta på henne och provrida så borde jag väl kunna uppskatta själv..? Har haft häst förr så lite erfarenhet har jag..
    Man är ju medveten om hennes ålder å så...

Nån som har nå råd till mig?

• Svar på tråden Köpa äldre häst...?
  • sanhar

En besiktning är ju alltid bra... men i det här fallet är det en äldre häst så "krämpor" / "stelhet" har de alltid. Böjprov tycker jag är bortkastat att göra. Men känner du till hästen/ ägaren sen tidigare? Skadehistorik? hur den använts? Är den försäkrad, tänker du ta över försäkringen?
    Tror jag skulle gå igenom hästens allmäntillstånd hull, tänder, muskulatur, hovar, rörelse på rakt o böjt spår  i samtliga gångarter (tänk på vilket underlag detta görs på), känna igenom benen osv. 
    Ta gärna med nån som är duktig på hästar som kan hjälpa dig att göra en bedömning o vara objektiv i bland gillar man ju individen för mycket för att se "skavankerna". 

Fundera om hon verkligen kommer att hålla för det du vill. 

Hoppas det går bra o lycka till !

• Tant Herta

Hästen kommer antagligen inte klara böjprov som veterinären gör, enligt min veterinär så gör inga äldre hästar det, men de duger som ridhäst i allafall!

Gör en enkel besiktning och prata med veterinären om vad du ska tänka på med en äldre häst!

Lycka till med din nya häst! :) 

• Fru X

ingen häst över 10 o ingen människa över 25 klarar ett böjprov utan anm...

Har en 20 årig val som jag haft sen han var två, håller igång o tränar dessyr till LA5 typ. MEN det blir många skrittpromenader o trimma en, MAX två dagar i veckan. Ofta blir det 1,5 dressyrpass/v ett kort och ett normallångt. Två uteritter varav en med LITE trav glp o ett rent skrittpass/v Jättefräsch o pigg är han. Men han orkar inte som en yngre häst, räkna med 70-80%   

Svar på tråden Köpa äldre häst...?