• Luullis

Helammar folk inte längre?

Födde ett barn för en vecka sedan. På återkontrollen på BB fick jag jättemycket beröm för att jag helammade och inte har gett tillägg. När bvc ringde fick jag även där höra hur duktig(!?) jag var för att jag bara gav honom modersmjölk. Även läkaren berömde det sen...

Förstår inte varför det ska vara något att berömma, är det något som inte är så normalt nu för tiden eller?

• Svar på tråden Helammar folk inte längre?
  • sirisdotter
    morotsland skrev 2011-10-05 15:07:47 följande:
    Det är klart att det är bra och mysigt att mata i famnen och så gör väl de allra flesta nästan jämt? Men om man är på resa och barnet vaknar tidigare än man trott och blir akuthungrigt på ett ställe där det inte går att stanna så är det ju praktiskt och rimligt att ge barnet mat i farten istället för att låta det skrika av hunger. Vi har ganska fasta rutiner och brukar inte i hamna i sådana situationer men det har hänt 1-2 gånger. Du behöver ju inte anta att  mammor sitter och matar sina barn i bilstolen flera gånger om dan bara för att det är kul...
    Ser inga större problem med att  amma på tåg.
  • purple box
    sirisdotter skrev 2013-03-02 14:38:43 följande:
    Har du någon vetenskaplig källa som visar att flaskmatade barn inte har svårare att reglera sin aptit?
    Fast det beror på dålig information. Flaskmatande barn som SJÄLVA får reglera sitt matintag, precis som ammande, får sällan det problemet. Klart som korvspad att de barn som blir itrugade mat långt efter de är mätta har svårt att veta när de ska sluta.
  • Nyfikna72

Det verkar vara en het potatis det här bland mammor och de som helammar gör allt för att verka duktiga och även om ammandet har sina fördelar så är det väl ändå så att det viktigaste är att barnet får mat och näring? Sen om det kommer från tuttarna eller flaskan borde vara helt irrelevant. Alla borde få göra det som är bäst för dom utan att en kår av andra ska fördumma deras val.

• purple box
    Nyfikna72 skrev 2013-03-02 15:23:48 följande:
    Det verkar vara en het potatis det här bland mammor och de som helammar gör allt för att verka duktiga och även om ammandet har sina fördelar så är det väl ändå så att det viktigaste är att barnet får mat och näring? Sen om det kommer från tuttarna eller flaskan borde vara helt irrelevant. Alla borde få göra det som är bäst för dom utan att en kår av andra ska fördumma deras val.
  • sirisdotter
    purple box skrev 2013-03-02 15:18:25 följande:
    Fast det beror på dålig information. Flaskmatande barn som SJÄLVA får reglera sitt matintag, precis som ammande, får sällan det problemet. Klart som korvspad att de barn som blir itrugade mat långt efter de är mätta har svårt att veta när de ska sluta.
    Itrugade?   Har i min närhet en kvinna i femtioårsåldern som är olycklig för den övervikt hon dragits med hela livet.  Minns hur  pappan gav  henne TVÅ  vällingflaskor i rad på natten för att familjen skulle få sova.   Knappast något trugande....
  • sirisdotter
    Nyfikna72 skrev 2013-03-02 15:23:48 följande:
    Om amning gör att barn slipper glutenallergi -  är det irrelevant??
  • Nyfikna72

Vad har du den studien som visar att alla flaskmatade blir glutenallergiker? Vetenskapen är väldigt snabba på att skapa sig samband mellan olika saker men det finns nog en massa orsaker till att ett barn blir allergiskt, knappast bara amningen och INGEN kan nog påstå eller säga till en mamma som flaskmatat att hade du ammat istället så hade du sluppit den och den åkomman.......

• purple box
    sirisdotter skrev 2013-03-02 15:51:25 följande:
    Itrugade?   Har i min närhet en kvinna i femtioårsåldern som är olycklig för den övervikt hon dragits med hela livet.  Minns hur  pappan gav  henne TVÅ  vällingflaskor i rad på natten för att familjen skulle få sova.   Knappast något trugande....
    Självfallet finns det barn (precis som vuxna) som har stor aptit. Har själv en vän vars son åt 240 ml ersättning när min dotter åt 140 ml. Men det är oerhört vanligt att folk hänger upp sig på mängden de "ska" äta istället för att lyssna på barnets signaler. Och så finns det bebismetoder där barn SKA trugas.
  • Höghus

Nyfikna72: Det är kanske där skillnaden ligger. Att ammande mödrar förstår att det handlar om mycket mer än bara mat. Såg på the Doctors häromdagen där det talades om forskning som visade att ammande mödrar generellt har en närmare relation till sina barn. Om detta berodde på att amningen i sig skapar ett starkare band eller om kvinnor med större empatisk förmåga oftare väljer att amma visste man inte.

• jashrinah

oj , så om jag inte ammar min dotter utan pumpar ut och ger flaska kommer hon bli både gluten intolerant och få ätstörningar/ fetma ? 

• sirisdotter
    Nyfikna72 skrev 2013-03-02 16:12:47 följande:
    Vad har du den studien som visar att alla flaskmatade blir glutenallergiker? Vetenskapen är väldigt snabba på att skapa sig samband mellan olika saker men det finns nog en massa orsaker till att ett barn blir allergiskt, knappast bara amningen och INGEN kan nog påstå eller säga till en mamma som flaskmatat att hade du ammat istället så hade du sluppit den och den åkomman.......
    ALLA  -  tvivlar starkt på att jag formulerat mig så.   Såg en notis om studien i Miljömagasinet från förra veckan,  tror jag.  

Även tidigare har  det funnits råd betr.  gluten;    att helst introducera gluten innan man slutat amma.
  • sirisdotter
    jashrinah skrev 2013-03-02 16:44:50 följande:
    oj , så om jag inte ammar min dotter utan pumpar ut och ger flaska kommer hon bli både gluten intolerant och få ätstörningar/ fetma ? 

Förlåt en äldre kvinna som fick barn när flaskmatning var synonymt med  ersättning och välling.  Tro det eller ej -  att pumpa ur bröstmjölk för att mata sitt eget barn med den  förekom inte dagligdags för cirka trettio år i mina kretsar  (något äldre mammor i Sthlms innerstad).   Det är därför möjligt att jag uttryckte mig lite slarvigt.
  • jashrinah
    sirisdotter skrev 2013-03-02 16:54:05 följande:

Förlåt en äldre kvinna som fick barn när flaskmatning var synonymt med  ersättning och välling.  Tro det eller ej -  att pumpa ur bröstmjölk för att mata sitt eget barn med den  förekom inte dagligdags för cirka trettio år i mina kretsar  (något äldre mammor i Sthlms innerstad).   Det är därför möjligt att jag uttryckte mig lite slarvigt.
    haha ingen fara , blev lite skraj där bara :P 

• Nyfikna72

Läser man tio olika artiklar om amning så får man nog tio olika teorier......vem har då rätt?

Svar på tråden Helammar folk inte längre?