• Khiara

Flytta till Oslo med 3barn

Hej alla glada

Vi har 3 barn, 5ár,2ár  och 10mán.
    Vi har planerat att flytta till Norge men vill fá lite tips om hur allt fungerar där,när det gäller barnomsorg,barnbidrag,dagisplatser och allt vad det innebär och flytta frán Sverige med barn.
     Barn över 3ár,är det lättare att fá dagisplats till dom eller hur funkar det?
    Om jag fár ett jobb men inte har dagis till barnen,hur fungerar det dá?

Har fátt lite info av en vän,om att man fár 3300 NOK/ barn frán 1ár fram tills dom e 3ár,máste man ha ett jobb för att fá dom pengarna,eller fár man även dom om man är arbetslös?

Skulle vara sáá tacksam för lite tips och info. 

• Svar på tråden Flytta till Oslo med 3barn
  • Khiara

Sá kan man ju ocksá göra ja
    Hoppas barnen kommer och trivas,det e ju de viktigaste 

• ArtISkin
    Khiara skrev 2011-09-09 18:46:21 följande:
    Jo,jag var inne där nu och läste.

Där stár följande:

Dersom du har barn mellom ett og tre år som ikke går i barnehage som har offentlig driftstilskudd, kan du få full kontantstøtte. Har barnet deltidsplass i barnehage, kan du få delvis kontantstøtte. Du kan maksimalt få støtte i 23 måneder.

Stár inget om att man máste ansöka om detta :/

I norge måste man ansöka om allt om man är nyinflyttad. Medan om du bott här och får barn så går det mesta automatiskt.
  • Khiara

Har nán av er ansökt om Kontantstøtte,dá ni flyttade dit?
    Tog det láng tid innan man fick svar 

• ArtISkin

Det är mycket att tänka på när man ska flytta. Om du tänkt bosätta dig här måste du fixa så ni har norska personnummer och därefter fixa så ni får fastlege och helsestation o.s.v. Där går barnen, ungefär som BVC i sverige. För att få norska personummer måste ni alla ha giltigt pass när ni söker. och man ska ha massa papper ifrån svenska register. O.s.v 

Men vi flyttade och vi trivs superbra. Och har inga planer på att flytta tillbaka till sverige någonsin Glad  

• ArtISkin
    Khiara skrev 2011-09-09 19:31:33 följande:
    Har nán av er ansökt om Kontantstøtte,dá ni flyttade dit?
    Tog det láng tid innan man fick svar 

Nej. Kontantsötte söker man ju bara om man inte får barnehage plass. Div som du inte kan jobba. Både jag och min man jobbade 100% och fick plats på barnehage innan vi ens flyttat. Så därför var det aldrig aktuellt. Nu är jag sjukskriven och ska föda barn om nån månad.
  • Khiara
    ArtISkin skrev 2011-09-09 19:31:49 följande:

Det är mycket att tänka på när man ska flytta. Om du tänkt bosätta dig här måste du fixa så ni har norska personnummer och därefter fixa så ni får fastlege och helsestation o.s.v. Där går barnen, ungefär som BVC i sverige. För att få norska personummer måste ni alla ha giltigt pass när ni söker. och man ska ha massa papper ifrån svenska register. O.s.v 

Men vi flyttade och vi trivs superbra. Och har inga planer på att flytta tillbaka till sverige någonsin Glad  

Hoppas det blir sá för oss ocksá

Var i Oslo har ni bosatt er?  
  • Khiara
    ArtISkin skrev 2011-09-09 19:33:43 följande:
    Nej. Kontantsötte söker man ju bara om man inte får barnehage plass. Div som du inte kan jobba. Både jag och min man jobbade 100% och fick plats på barnehage innan vi ens flyttat. Så därför var det aldrig aktuellt. Nu är jag sjukskriven och ska föda barn om nån månad.
    áh vad spännande :) Inte lángt kvar nu
  • ArtISkin
    Khiara skrev 2011-09-09 19:37:01 följande:
    Hoppas det blir sá för oss ocksá

Var i Oslo har ni bosatt er?  

Vi bor på majorstuen. Jättebra område =)
  • Khiara
    ArtISkin skrev 2011-09-09 19:44:16 följande:
    Vi bor på majorstuen. Jättebra område =)
    ok,verkar vara poppis att bo där. Har läst fler inlägg av Svenskar som flyttat till Oslo och bor just pá Majorstuen
    Blir det er 3:e barn nu?.-) 
  • ArtISkin
    Khiara skrev 2011-09-09 20:01:57 följande:
    ok,verkar vara poppis att bo där. Har läst fler inlägg av Svenskar som flyttat till Oslo och bor just pá Majorstuen
    Blir det er 3:e barn nu?.-) 

Ja det är ett av de finaste områderna i stan Glad Och det är lugnt och skönt.

Ja nu blir det tredje barnet och sista (tror vi). Tror inte jag orkar gå igenom en graviditet igen Tungan ute Det är ju inte direkt någon semester. Nu är jag som sagt sjukskriven fram till förlossningen p.g.a. foglossning. Jag vill bara att det ska vara över Du har tre du också? 
  • Khiara

Yes, 3flickor .-)
    Har ocksá sagt att det är sista....but u never know
    Nä,ingen semester....men sá mysigt med "lilla" magen

Har haft tur med alla 3 graviditeter visst lite illamáende,ryggont..men ingen foglossning som tur e.
    Har hört att det inte alls e kul...sá kan tänka mig att du bara vill att lill*n ska titta ut
    Med första sá ákte jag in den 10:e vid 14...värkar hela natten..hon föddes den 11:e kl20:16 sá de kändes ju lite

med nr 2..ákte jag in för kontroll kl 12 den 3:e...kl 16 skrev jag in mig pá privatkliniken...sov en stund,kl 20 fick jag Epidural och kl 22 var hon ute..Kände absolut INGET 
    och med sista...ákte jag in den 6:e kl 00:30..skrevs in 01:15 och hon var ute kl 03:37 hann ju inte med nán bedövning alls,men de gick hur bra som helst
    Som sagt..har haft tur hehehe

• ArtISkin
    Khiara skrev 2011-09-09 20:24:33 följande:
    Yes, 3flickor .-)
    Har ocksá sagt att det är sista....but u never know
    Nä,ingen semester....men sá mysigt med "lilla" magen

Har haft tur med alla 3 graviditeter visst lite illamáende,ryggont..men ingen foglossning som tur e.
    Har hört att det inte alls e kul...sá kan tänka mig att du bara vill att lill*n ska titta ut
    Med första sá ákte jag in den 10:e vid 14...värkar hela natten..hon föddes den 11:e kl20:16 sá de kändes ju lite

med nr 2..ákte jag in för kontroll kl 12 den 3:e...kl 16 skrev jag in mig pá privatkliniken...sov en stund,kl 20 fick jag Epidural och kl 22 var hon ute..Kände absolut INGET 
    och med sista...ákte jag in den 6:e kl 00:30..skrevs in 01:15 och hon var ute kl 03:37 hann ju inte med nán bedövning alls,men de gick hur bra som helst
    Som sagt..har haft tur hehehe

Jag lider mest av foglossningen. Har gjort det varje graviditet. Men jag föder snabbt. Första tog 5 timmar. Andra bara 3 timmar. Och antagligen kommer det gå ännu fortare denna gången.
  • Khiara

jo,det kommer ju gá snabbt ...och ju mer aktiv man är ju snabbare gár det ..och "smärtfritt"
    För mig var det liksom..jaha,det va ju inte sá farligt att föda utan bedövning...e redo för nästa bebis hehe  

• ArtISkin
    Khiara skrev 2011-09-09 20:31:28 följande:
    jo,det kommer ju gá snabbt ...och ju mer aktiv man är ju snabbare gár det ..och "smärtfritt"
    För mig var det liksom..jaha,det va ju inte sá farligt att föda utan bedövning...e redo för nästa bebis hehe  

Okej. smärtfritt tycker jag då inte det är och jag har också fött utan smärtlindring. Fy tusan. inget jag ser fram emot
  • Khiara

helt smärtfritt e det ju inte Men trodde det skulle vara värre och föda utan smärtlindring faktist
    Kanske var jag sá koncentrerad och verkligen gick in för detta med andningen,att jag inte Kände att det var sá farligt

Vi överlever ju trots allt..hur ont det än gör  

• lykkelycka

Råkade hamna i denna tråden... Tänkte passa på att dela med er om infon att kontantstøtte tas bort för 2-åringar från 1 augusti 2012. Däremot höjs den till 5000 kr per månad för 1-1,5-åringar. www.aftenbladet.no/innenriks/politikk/statsbudsjettet/Avvikler-kontantsttten-for-toringer-2875733.html Ps. Är själv en tvåbarnsmamma till två killar på 1 och 3 år som trivs toppen i Oslo. Bodde tidigare inne i stan, men nu i radhus lite utanför.

• Khiara

jaha där ser man...tack för tipset

Hur länge har du bott i Oslo?  

Svar på tråden Flytta till Oslo med 3barn