• ladysoul77

Hur är era 4-åringars ordförståelse?

Jag har en dotter som är nyss fyllda 4 år. Jag upplever att hon inte har riktigt lika stor ordförståelse som sina jämngamla kamrater. Hon förstår inte sammanhang och resonemang i samma utsträckning kan jag tycka. Någon som vet hur man övar på det? Vi pratar massor med henne (har alltid gjort) och både jag och min man är ganska verbala. Hon pratar mycket och har bra uttal ("rätt" från början) men hon pratar i ganska enkla meningar. Jag märker att hon trivs bättre med barn som är lite yngre än henne. Det har kanske med detta att göra? 

Något tips? Och är detta något man ska oroa sig över?  

• Svar på tråden Hur är era 4-åringars ordförståelse?
  • tinnor

Min dotter är tvärtom. Väldigt bra förståelse och långa meningar, men har det lite tokigt med uttalet. De fokuserar väl kanske på olika saker?

• Ilena

Språket utvecklas bäst genom att man läser för sitt barn. Så bort med filmer och läs en massa för henne istället, men det gör ni säkert. Dubbla lästiden och prata samtidigt om det ni läser. stanna upp då och då i boken och sammanfatta och fråga och låt henne reflektera över berättelsen. Det är jätteviktigt med ordförståelse vid skolstart, inte kul om hon känner sig efter då. Så satsa lite tid närmsta åren på böcker.

Svar på tråden Hur är era 4-åringars ordförståelse?