• Anonym (Sara)

Soc tar inte barn från bra föräldrar!!!

Blir så trött att läsa om alla toppenföräldrar som råkat ut för en falsk anmälan och fruktansvärda soctanter som lvu-at deras barn utan någon som helst anledning. Detta stämmer inte!

Det krävs oerhört mycket för att lvu.a ett barn. Det kostar ca 5000 kr/dygnet och detta vill INGEN kommun göra/betala om det inte är i absoluta nödfall.

De allra flesta föräldrar erbjuds stöd i hemmet och i de flesta fall kan de tacka nej utan påföljd.

Det finns självklart fall där lvu satts in akut där det kanske inte hade behövts men då kommer barnen hem fort igen. Det finns självklart även fall där föräldrarna är på gränsen och det är svårt att bedöma om lvu är det bästa. men detta är allså föräldrar på gränsen, dvs föräldrar som brister i sin föräldraförmåga.

Föräldrar som tar hand om sina barn på ett ok sätt, eller tom på ett slappt sätt får inte sina barn lvu-ade!!!

• Svar på tråden Soc tar inte barn från bra föräldrar!!!
  • Frökenkicki
    Anonym (insatt) skrev 2011-11-18 16:17:01 följande:
    Och vad sa ditt ombud i domstolsförhanlingen då om utredningsmetodiken? Och vad sa tillsynsmyndigheterna (socialstyrelsen och JO) då du anmälde den undermåliga handläggningen dit - för det gjorde du väl?
    Svarade nyss ett lång meddelande men så var min son framme vid datorn så allt försvann, men jag försöker igen. Foten i munnen
    Mitt första ombud sa inte så mycket, han var anlitad av socialtjänsten, så jag bytte efter dom två första rättegångarna. Det var en bra advokat, Han tyckte utredningen såg mycket konstig ut. Han vann flera rättegångar mot socialtjänsten när dom försökte ta bort umgänge, men att häva lvu:et var i princip redan kört. Det ända sättet jag kunde vinna på var att byta handläggare så det var det jag jobbade hårdast med. 
    JO har gett kritik till socialtjänsten 2ggr. Och länsstyrelsen har gett kritik till socialtjänsten 3ggr.
    Men fast att soc får kritik så ändrar dom sig inte. 
  • Anonym (Orolig mamma)

Jobbigt o behöver råd. Har en 13 år som tog kontakt med en äldre kille på FB och bestämde träff. Killen var 15 och det hela som skulle vara en cool träff med en cool kille resulterade i ett våldtäktsförsök. Dottern berättade för oss men vägrade träffa polisen men två dagar senare åkte vi ner med henne, fast honeg inte ville. Polisen har varit toppen men nu ringde de och sa att de måste anmäla det till soc på av hennes låga ålder. Grattis nu förlorar vi väl vårdnaden om henne efter som vi inte visste att hon skulle träffa honom. Vi är bra, har tydliga regler hemma, hon skolkar inte, tränar i lag regelbundet, många bra kompisar, vi skjutsar o hämtar från träningar, hjälper henne med läxor och vi bråkar inte jag och maken. Nu det spelar väl ingen roll, har bara hört hämska saker om soc, vi kommer väl att anklagas för att vara dåliga för att honkomit in i puberteten och har till och från en sur attityd, har godkänt på alla prov men inte MVG. Hon har varit på ungdomskliniken två ggr och frågat efter kondomer, sedan har de fyllt dem med vatten och kastat dem ute och haft jätte skoj, men det kommerväl också att vändas emot henne och oss. Nä fy tusan vad vi än säger kommer vi förlora henne tror jag, eller hur är det? Hjälp snälla

• Anonym
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-11-19 21:37:13 följande:
    Jobbigt o behöver råd. Har en 13 år som tog kontakt med en äldre kille på FB och bestämde träff. Killen var 15 och det hela som skulle vara en cool träff med en cool kille resulterade i ett våldtäktsförsök. Dottern berättade för oss men vägrade träffa polisen men två dagar senare åkte vi ner med henne, fast honeg inte ville. Polisen har varit toppen men nu ringde de och sa att de måste anmäla det till soc på av hennes låga ålder. Grattis nu förlorar vi väl vårdnaden om henne efter som vi inte visste att hon skulle träffa honom. Vi är bra, har tydliga regler hemma, hon skolkar inte, tränar i lag regelbundet, många bra kompisar, vi skjutsar o hämtar från träningar, hjälper henne med läxor och vi bråkar inte jag och maken. Nu det spelar väl ingen roll, har bara hört hämska saker om soc, vi kommer väl att anklagas för att vara dåliga för att honkomit in i puberteten och har till och från en sur attityd, har godkänt på alla prov men inte MVG. Hon har varit på ungdomskliniken två ggr och frågat efter kondomer, sedan har de fyllt dem med vatten och kastat dem ute och haft jätte skoj, men det kommerväl också att vändas emot henne och oss. Nä fy tusan vad vi än säger kommer vi förlora henne tror jag, eller hur är det? Hjälp snälla
    Frågan är inte så stor vad hon gör eller inte gör. Frågan är väl hur ni som föräldrar hanterar detta?
    Vilka åtgärder har ni tagit för att detta inte ska hända igen?
  • Anonym (Orolig mamma)

Vi kan inte mer än tjata oss blå vidare om träffa ngn som hon inte känner, berätta om hon ska träffa ngn osv men vi har gjort det massor massor av ggr, men hur mkt lyssnar en tonåring? Och ja hon kommer att få en samtalspartner för att få en neutral att prata med för det behövs så hon inte blir rädd i framtiden. Vad tycker du?

• Anonym
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-11-19 22:30:47 följande:
    Vi kan inte mer än tjata oss blå vidare om träffa ngn som hon inte känner, berätta om hon ska träffa ngn osv men vi har gjort det massor massor av ggr, men hur mkt lyssnar en tonåring? Och ja hon kommer att få en samtalspartner för att få en neutral att prata med för det behövs så hon inte blir rädd i framtiden. Vad tycker du?
    Vet inte vad ni har för regler sedan tidigare men jag skulle ha ungefär såhär:
    1. Regler för internet användning. 30min - 1 timme om dagen. Familjerum (dvs att ni kan gå förbi och övervaka hennes användande med jämna mellanrum).
    2. Börja redovisa vem hon är med (namn, nummer, relation), vart någonstans och vad de hade tänkt att göra.
    3. Sluta skjutsa till och från träningar, om hon är 13 är det dags att lära sig lite ansvar och skaffa busskort.

Sen hjälper det inte att tjata om handlingen inte har konsekvenser. Nu har hon råkat ut för detta och kanske lärt sig en liten läxa men genom att ni tjatar sönder henne kommer hon bara bli trött på er och stänga av. Sätt er ner, lugnt och sansat förklara att det här är någonting ni bara kommer att säga EN enda gång. Om hon träffar någon okänd igen så tar ni bort.. och så välj och vraka bland någonting hon gillar... säg att hon blir av med sin mobil i 3 månader... eller får utegångsförbud i 3 månader (ingen träning, inga kompisar, NADA). Och sen förklarar ni också lugnt och tydligt att om hon vill träffa någon som hon inte har träffat förut så ska hon berätta det för er. Ni vill veta vad personen heter, hur gammal och telefonnummer. Hon ska ha minst 2 kompisar med sig vid denna träff eller träffa vederbörande hemma hos er så ni kan "övervaka" träffen. Och sluta tjata annars slutar hon lyssna.
  • smulpaj01
    Anonym (insatt) skrev 2011-11-18 16:14:23 följande:

Soc tar inte barn från varken bra elller dåliga föräldrar! Beslut om stadigvarande tvångsvård får endast tas i domstol!

Hur många gånger har du hört detta nu?

Domstolen dömer efter den utreding som SOC har gjort - inget annat. Domstolen kontrollerar inte om utredningen är sanningsenlig eller ej.

Därav ÄR det viktigt att soc utredning är väl genomförd. Med andra ord, ALLA felaktiga omhändertaganden beror på soc undermåliga utredningar där domstolen INTE är skyldiga!

Så kontentan av detta är - soc tar barn, inte domstol!      
  • sextiotalist
    smulpaj01 skrev 2011-11-20 12:47:56 följande:

Domstolen dömer efter den utreding som SOC har gjort - inget annat. Domstolen kontrollerar inte om utredningen är sanningsenlig eller ej.

Därav ÄR det viktigt att soc utredning är väl genomförd. Med andra ord, ALLA felaktiga omhändertaganden beror på soc undermåliga utredningar där domstolen INTE är skyldiga!

Det gäller ju för vilka förhandlingar som helst i domstol, skillnaden är om en advokat gör en usel förundersökning, så kan advokaten bli prickad, utöver detta så kan en som inte är nöjd överklaga till nästa instans och kanske tom byta advokat eller att åklagaren blir utbytt.

Jag misstänker att rättsäkerheten är något större i t.ex brottsmål än i LVU-mål. i det förra skall bevisa skulden, i LVU-mål skall en person bevisa att man är oskyldig.
  • Anonym (insatt)
    smulpaj01 skrev 2011-11-20 12:47:56 följande:

Domstolen har självklart ett eget ansvar för att pröva underlaget till sina beslut! Varför skulle det annars hållas förhandlingar med parter och ombud närvarande? MEN det är viktigt med alerta ombud som verkligen framför synpunkter på soc-utredningen, tillför ny bevisning, åberopar andra omständigheter osv. Många ombud har förmågan att vända perspektiet i domstolen och mängder av ansökningar från 1soc till domstol om LVU avslås. Det är tom så "svårt" att få igenom en LVU-ansökan i domstol att soc, utifrån sin erfarenhet, avstår enbart därför
     - med påföljd att en hel del barn, pga den starka föräldrarätten, far illa i detta landet
  • smulpaj01
    sextiotalist skrev 2011-11-20 13:05:33 följande:
    Det gäller ju för vilka förhandlingar som helst i domstol, skillnaden är om en advokat gör en usel förundersökning, så kan advokaten bli prickad, utöver detta så kan en som inte är nöjd överklaga till nästa instans och kanske tom byta advokat eller att åklagaren blir utbytt.

Jag misstänker att rättsäkerheten är något större i t.ex brottsmål än i LVU-mål. i det förra skall bevisa skulden, i LVU-mål skall en person bevisa att man är oskyldig.

Exakt! Det är precis så jag menar! Jag har svårt att förstå att detta fortgår gång på gång.
    I brottsmål är man oskyldig tills brott är bevisat, i LVU mål är man skyldig från början. Hur kan det vara så olika? 
  • Anonym (nixdax)

Domstol läser det vad soc har skrivit och utgår dom har rätt...tror jag

• Anonym (Liten och rädd)
    neelliee skrev 2011-09-10 07:25:38 följande:
    Skaffa en riktig källa så kan vi diskutera.

Och glöm för all del inte att socialtjänsten har tystnadsplikt - kan finnas saker i utredningen som de inte får nämna för reportrar. Och en förståndig tjänsteman vet att skandalreportrar gör allt för att vinkla så illa som möjligt, så de säger ofta så lite som möjligt.

Det står "några dagar senare upptäckte sköterskan på barnavårdscentralen att Alvas huvud vuxit betydligt. Hon misstänkte vattenskalle, säger Malin". Dessutom söker de väl inte vård om de skadar barnen. 

• RebusDrake
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-11-19 21:37:13 följande:

Du kommer inte att förlora ditt barn.

Ni har inte brustit i erat föräldraansvar.

Jag har blivit utsatt för sexuella övergrepp, haft alla kända självskadebeteenden - även sex, alltså träffat män för destruktivt sex. Jag har vid 30 olika tillfällen misslyckats med att begå självmord, vissa försök har varit allvarligare än andra och mitt liv har hängt på en väldigt skör tråd fyra av de gångerna. Jag har haft detta beteende i ungefär 6 år och 9 månader.

Jag har gått igenom ett 20-tal socialtjänsutredningar. Alla har avslutats utan insats då mina föräldrar - som gör ungefär vad du beskriver - inte har brustit i sin plikt som föräldrar.

Jag har fått LVU en gång i november 2017, då min mamma gav upp och bad socialen att omhänderta mig. Då hade jag avvikit hemifrån och varit borta i två veckor och sovit hos olika män i utbyte mot sex.

Socialen LVU:ar inte vem som helst. (Med undantag för vissa kommuner, där de agerar förenligt med första intrycket om de får en gedigen anmälan av grövre slag, samt lägger personliga värderingar i besluten.)

Ni kommer - om socialtjänsten anser att anmälan är av dignitet - bli kallade till ett bedömningsmöte. Där kommer de antagligen att prata med er föräldrar och er dotter enskilt. Där berättar de vad som står i anmälan, frågar hur ni ställer er till påståendena, om ni tror att ni kan bli hjälta av socialtjänsten.

De kan tillexempel erbjuda:

Kontaktperson - om barnet vill komma ut, det kanske inte har kompisar att umgås med.

Kontaktfamilj - är främst för ensamstående men kan vara aktuellt om man har ett barn med en svår diagnos som kräver mycket tid och energi. Då kan barnet få bo hos en familj en helg i månaden, så att föräldern/föräldrarna får avlastning.

Stöd i hemmet - det kan vara en person som kommer hem till er och gör upp schema för utegångstider och dylikt. Och ger stöd till er som föräldrar om ni har ett barn som har en svår diagnos eller har andra större problem.

Jag skulle, av det du skriver tro att socialen inte ens väljer att inleda en utredning, då det inte finns något att utreda. Ni verkar vara en familj med struktur, ordning och lugn. Och eran dotter verkar också sköta sig.

Jag kan råda dig att kolla igenom din dotters mobiltelefon. Snapchat, kik, FB, messenger. Ha koll på vilka kommunikationsappar hon har, gör upp tydliga regler, till exempel att hon inte ska acceptera vän- eller chattförfrågnigar från de hon inte känner, informera om att man inte är anonym på internet och allt man lägger ut - även de tidsbegnsade inläggen på snapchat, som många tror försvinner - finns kvar. Se i kontaktboken, vilka ringer hon och smsar med? Är de något namn du inte känner igen. Kolla även upp numrena på Eniro och se så att ingen mer ful gubbe är inlagd under namnet Ida typ. Finns inte numret på Eniro, och du år osäker på vem det är, och din dotter inte ger några riktiga svar. Ring upp numret dolt, låt personen presentera sig eller fråga vem det är du pratar med, och lägg sen på.

Håll koll på vilka hon träffar hädanefter, tror du att hon talar osanning - ring upp kompisen hon ska träffa och fråga. Du kan aldrig blundar beskyddande når det gäller ditt barn. Hon kan tycka att du är elak som går igenom hennes mobil, där har vi alla privata saker vi inte vill dela. Men du som förälder har ett ansvar att skydda ditt barn från faror, till varje pris.

Det är väldigt vanligt att unga, flickor som pojkar, söker sig till de som är äldre för sex. De får uppskattning och bekräftelse. Det är något vi alla människor är i behov av.

Missköter hon mobilen, ta ifrån henne den. Men gör det efter att hon fått en tillsägelse.

Köp en knapptelefon, den går att ringa och smsa på, så kan hon fortfarande ha kontakt med er föräldrar och sina vänner. Om någon frågar varför hon har en knapptelefon så kan hon svara att hon hade sönder sin mobil, och har denna sålänge.

At bli våldtagen kan bli en negativ spiral, där man på olika sätt skadar sig själv. Det kan vara genom destruktiva möten med äldre som har för avsikt att skada en. Att skära sig själv, eller vara ute på natten eller i riskfyllda områden är att självskada. Ta droger och alkohol under okontrolerade förhållanden, till exempel ute eller med människor man inte känner så bra.

Jag säger inte att ovanstående kommer att ske, men det är inte ovanligt och du är inte ensam om det.

Ska ett PM om du vill prata.
  • neverpreggo
    RebusDrake skrev 2019-01-19 09:00:57 följande:
    Du kommer inte att förlora ditt barn.

Ni har inte brustit i erat föräldraansvar.

Jag har blivit utsatt för sexuella övergrepp, haft alla kända självskadebeteenden - även sex, alltså träffat män för destruktivt sex. Jag har vid 30 olika tillfällen misslyckats med att begå självmord, vissa försök har varit allvarligare än andra och mitt liv har hängt på en väldigt skör tråd fyra av de gångerna. Jag har haft detta beteende i ungefär 6 år och 9 månader.

Jag har gått igenom ett 20-tal socialtjänsutredningar. Alla har avslutats utan insats då mina föräldrar - som gör ungefär vad du beskriver - inte har brustit i sin plikt som föräldrar.

Jag har fått LVU en gång i november 2017, då min mamma gav upp och bad socialen att omhänderta mig. Då hade jag avvikit hemifrån och varit borta i två veckor och sovit hos olika män i utbyte mot sex.

Socialen LVU:ar inte vem som helst. (Med undantag för vissa kommuner, där de agerar förenligt med första intrycket om de får en gedigen anmälan av grövre slag, samt lägger personliga värderingar i besluten.)

Ni kommer - om socialtjänsten anser att anmälan är av dignitet - bli kallade till ett bedömningsmöte. Där kommer de antagligen att prata med er föräldrar och er dotter enskilt. Där berättar de vad som står i anmälan, frågar hur ni ställer er till påståendena, om ni tror att ni kan bli hjälta av socialtjänsten.

De kan tillexempel erbjuda:

Kontaktperson - om barnet vill komma ut, det kanske inte har kompisar att umgås med.

Kontaktfamilj - är främst för ensamstående men kan vara aktuellt om man har ett barn med en svår diagnos som kräver mycket tid och energi. Då kan barnet få bo hos en familj en helg i månaden, så att föräldern/föräldrarna får avlastning.

Stöd i hemmet - det kan vara en person som kommer hem till er och gör upp schema för utegångstider och dylikt. Och ger stöd till er som föräldrar om ni har ett barn som har en svår diagnos eller har andra större problem.

Jag skulle, av det du skriver tro att socialen inte ens väljer att inleda en utredning, då det inte finns något att utreda. Ni verkar vara en familj med struktur, ordning och lugn. Och eran dotter verkar också sköta sig.

Jag kan råda dig att kolla igenom din dotters mobiltelefon. Snapchat, kik, FB, messenger. Ha koll på vilka kommunikationsappar hon har, gör upp tydliga regler, till exempel att hon inte ska acceptera vän- eller chattförfrågnigar från de hon inte känner, informera om att man inte är anonym på internet och allt man lägger ut - även de tidsbegnsade inläggen på snapchat, som många tror försvinner - finns kvar. Se i kontaktboken, vilka ringer hon och smsar med? Är de något namn du inte känner igen. Kolla även upp numrena på Eniro och se så att ingen mer ful gubbe är inlagd under namnet Ida typ. Finns inte numret på Eniro, och du år osäker på vem det är, och din dotter inte ger några riktiga svar. Ring upp numret dolt, låt personen presentera sig eller fråga vem det är du pratar med, och lägg sen på.

Håll koll på vilka hon träffar hädanefter, tror du att hon talar osanning - ring upp kompisen hon ska träffa och fråga. Du kan aldrig blundar beskyddande når det gäller ditt barn. Hon kan tycka att du är elak som går igenom hennes mobil, där har vi alla privata saker vi inte vill dela. Men du som förälder har ett ansvar att skydda ditt barn från faror, till varje pris.

Det är väldigt vanligt att unga, flickor som pojkar, söker sig till de som är äldre för sex. De får uppskattning och bekräftelse. Det är något vi alla människor är i behov av.

Missköter hon mobilen, ta ifrån henne den. Men gör det efter att hon fått en tillsägelse.

Köp en knapptelefon, den går att ringa och smsa på, så kan hon fortfarande ha kontakt med er föräldrar och sina vänner. Om någon frågar varför hon har en knapptelefon så kan hon svara att hon hade sönder sin mobil, och har denna sålänge.

At bli våldtagen kan bli en negativ spiral, där man på olika sätt skadar sig själv. Det kan vara genom destruktiva möten med äldre som har för avsikt att skada en. Att skära sig själv, eller vara ute på natten eller i riskfyllda områden är att självskada. Ta droger och alkohol under okontrolerade förhållanden, till exempel ute eller med människor man inte känner så bra.

Jag säger inte att ovanstående kommer att ske, men det är inte ovanligt och du är inte ensam om det.

Ska ett PM om du vill prata.
    Kolla datum på inlägget innan du skriver en halv novell ;) :)
  • RebusDrake

Miss av mig, kollade inte årtalet. ^^

Dock så kan någon annan hjälpsökande vara i behov av information, tips och råd från en som varit där själv.

Svar på tråden Soc tar inte barn från bra föräldrar!!!