Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-11-19 21:37:13 följande:
Jobbigt o behöver råd. Har en 13 år som tog kontakt med en äldre kille på FB och bestämde träff. Killen var 15 och det hela som skulle vara en cool träff med en cool kille resulterade i ett våldtäktsförsök. Dottern berättade för oss men vägrade träffa polisen men två dagar senare åkte vi ner med henne, fast honeg inte ville. Polisen har varit toppen men nu ringde de och sa att de måste anmäla det till soc på av hennes låga ålder. Grattis nu förlorar vi väl vårdnaden om henne efter som vi inte visste att hon skulle träffa honom. Vi är bra, har tydliga regler hemma, hon skolkar inte, tränar i lag regelbundet, många bra kompisar, vi skjutsar o hämtar från träningar, hjälper henne med läxor och vi bråkar inte jag och maken. Nu det spelar väl ingen roll, har bara hört hämska saker om soc, vi kommer väl att anklagas för att vara dåliga för att honkomit in i puberteten och har till och från en sur attityd, har godkänt på alla prov men inte MVG. Hon har varit på ungdomskliniken två ggr och frågat efter kondomer, sedan har de fyllt dem med vatten och kastat dem ute och haft jätte skoj, men det kommerväl också att vändas emot henne och oss. Nä fy tusan vad vi än säger kommer vi förlora henne tror jag, eller hur är det? Hjälp snälla
Du kommer inte att förlora ditt barn.
Ni har inte brustit i erat föräldraansvar.
Jag har blivit utsatt för sexuella övergrepp, haft alla kända självskadebeteenden - även sex, alltså träffat män för destruktivt sex. Jag har vid 30 olika tillfällen misslyckats med att begå självmord, vissa försök har varit allvarligare än andra och mitt liv har hängt på en väldigt skör tråd fyra av de gångerna. Jag har haft detta beteende i ungefär 6 år och 9 månader.
Jag har gått igenom ett 20-tal socialtjänsutredningar. Alla har avslutats utan insats då mina föräldrar - som gör ungefär vad du beskriver - inte har brustit i sin plikt som föräldrar.
Jag har fått LVU en gång i november 2017, då min mamma gav upp och bad socialen att omhänderta mig. Då hade jag avvikit hemifrån och varit borta i två veckor och sovit hos olika män i utbyte mot sex.
Socialen LVU:ar inte vem som helst. (Med undantag för vissa kommuner, där de agerar förenligt med första intrycket om de får en gedigen anmälan av grövre slag, samt lägger personliga värderingar i besluten.)
Ni kommer - om socialtjänsten anser att anmälan är av dignitet - bli kallade till ett bedömningsmöte. Där kommer de antagligen att prata med er föräldrar och er dotter enskilt. Där berättar de vad som står i anmälan, frågar hur ni ställer er till påståendena, om ni tror att ni kan bli hjälta av socialtjänsten.
De kan tillexempel erbjuda:
Kontaktperson - om barnet vill komma ut, det kanske inte har kompisar att umgås med.
Kontaktfamilj - är främst för ensamstående men kan vara aktuellt om man har ett barn med en svår diagnos som kräver mycket tid och energi. Då kan barnet få bo hos en familj en helg i månaden, så att föräldern/föräldrarna får avlastning.
Stöd i hemmet - det kan vara en person som kommer hem till er och gör upp schema för utegångstider och dylikt. Och ger stöd till er som föräldrar om ni har ett barn som har en svår diagnos eller har andra större problem.
Jag skulle, av det du skriver tro att socialen inte ens väljer att inleda en utredning, då det inte finns något att utreda. Ni verkar vara en familj med struktur, ordning och lugn. Och eran dotter verkar också sköta sig.
Jag kan råda dig att kolla igenom din dotters mobiltelefon. Snapchat, kik, FB, messenger. Ha koll på vilka kommunikationsappar hon har, gör upp tydliga regler, till exempel att hon inte ska acceptera vän- eller chattförfrågnigar från de hon inte känner, informera om att man inte är anonym på internet och allt man lägger ut - även de tidsbegnsade inläggen på snapchat, som många tror försvinner - finns kvar. Se i kontaktboken, vilka ringer hon och smsar med? Är de något namn du inte känner igen. Kolla även upp numrena på Eniro och se så att ingen mer ful gubbe är inlagd under namnet Ida typ. Finns inte numret på Eniro, och du år osäker på vem det är, och din dotter inte ger några riktiga svar. Ring upp numret dolt, låt personen presentera sig eller fråga vem det är du pratar med, och lägg sen på.
Håll koll på vilka hon träffar hädanefter, tror du att hon talar osanning - ring upp kompisen hon ska träffa och fråga. Du kan aldrig blundar beskyddande når det gäller ditt barn. Hon kan tycka att du är elak som går igenom hennes mobil, där har vi alla privata saker vi inte vill dela. Men du som förälder har ett ansvar att skydda ditt barn från faror, till varje pris.
Det är väldigt vanligt att unga, flickor som pojkar, söker sig till de som är äldre för sex. De får uppskattning och bekräftelse. Det är något vi alla människor är i behov av.
Missköter hon mobilen, ta ifrån henne den. Men gör det efter att hon fått en tillsägelse.
Köp en knapptelefon, den går att ringa och smsa på, så kan hon fortfarande ha kontakt med er föräldrar och sina vänner. Om någon frågar varför hon har en knapptelefon så kan hon svara att hon hade sönder sin mobil, och har denna sålänge.
At bli våldtagen kan bli en negativ spiral, där man på olika sätt skadar sig själv. Det kan vara genom destruktiva möten med äldre som har för avsikt att skada en. Att skära sig själv, eller vara ute på natten eller i riskfyllda områden är att självskada. Ta droger och alkohol under okontrolerade förhållanden, till exempel ute eller med människor man inte känner så bra.
Jag säger inte att ovanstående kommer att ske, men det är inte ovanligt och du är inte ensam om det.
Ska ett PM om du vill prata.