• mezzi

Vad bör en 3- åring kunna?

Är lite nyfiken vad ni anser att ett 3- årigt barn bör kunna?

Så som
    Tala/kommunicera?
    Siffror?
    Färger?
    Instruktioner?
    Skämt?
    Avstånd?
    Tid?
    Med mera allt som är "viktigt" så man inte anses "sen"!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad bör en 3- åring kunna?
  • Alexi
    Tow2Mater skrev 2011-08-30 16:14:56 följande:
    Eller så upptäcker omgivningen det först när de är kapabla att uttrycka det så vi forstår? De kanske mentalt haft förmågan till allt innan, men vi inte sett det tidigare.

"hitta kläder i en affär, prova dem, uttrycka sig som en vuxen kring uppskattningen av sig själv i kläderna och sen ta av dem igen och gå till kassan" låter för mig mera som att härma ett beteende de sett föräldrar göra (kankse ofta).
    Jo, så kan det ju vara, att man upptäcker det först då, men det handlar som jag skrev i inlägget ovan också om intresse. Lek med andra barn, rollekar osv känns som stor skillnad mellan barnen vi känner som pratar väldigt bra och vår dotter.

Jo, visst men det innebär ju också en stor mental förmåga att härma hela den kedjan.
  • Alexi
    Alexi skrev 2011-08-30 16:55:59 följande:
    Jo, så kan det ju vara, att man upptäcker det först då, men det handlar som jag skrev i inlägget ovan också om intresse. Lek med andra barn, rollekar osv känns som stor skillnad mellan barnen vi känner som pratar väldigt bra och vår dotter.

Jo, visst men det innebär ju också en stor mental förmåga att härma hela den kedjan.
    För det är även sånt som intresse för pottan, kunna färger och siffror osv, allt sånt är milsvid skillnad. Så det måste hänga ihop på något sätt tycker jag...
  • augustisten
    Alexi skrev 2011-08-30 15:08:23 följande:
    Om jag får låna tråden igen, upplever ni att mycket av den mentala utvecklingen är beroende av talet? Dvs det känns som att några barn vi känner (som är 2,5-3 år) är enormt tidiga med mycket som har med förståelse och sånt att göra. Åh, svårt att förklara men ett barn kunde tex hitta kläder i en affär, prova dem, uttrycka sig som en vuxen kring uppskattningen av sig själv i kläderna och sen ta av dem igen och gå till kassan. Dvs beteendet är så moget och så oerhört långt ifrån vad vår snart treåring skulle kunna tänka, känna och resonera kring. Barnet kan fundera kring vad de gjort igår eller för länge sen, vad de ska göra kommande dagar osv. Ett annat barn i samma ålder kunde resonera kring att lillasyster inte fanns när han fyllde år senast (typ sex månader sedan) Eftersom dessa barn pratar väldigt bra (och vår dotter rätt dåligt) så undrar jag om allt sånt hänger på om barnet kan prata bra eller inte. Dvs hänger talförmågan ihop med en väldigt mental mognadsprocess i hjärnan, typ?

Jag är alltså inte ute efter att jämföra med vår dotter eller så utan mest reflektion av VAD som gör att vissa barn är så enormt tidiga.
    Jag tror att det ligger mycket i det  och det är inte bara en fördel att vara tidig heller.

Min pojke var väldigt tidig med talet precis som du beskriver. Han pratade ungefär som femåringarna på förskolan då han var tre... men han var inte alls socialt och motoriskt mogen, snarare sen på de områdena. Och det blev ofta konflikter eftersom man som vuxen tex förväntar sig bättre impulskontroll av någon som kan resonera om saken efteråt än av någon som "inte förstår" (eller inte kan sätta ord på). 

Min brors pojke är några månader äldre än min men ganska sen med talet - nu när de båda är kring fem börjar det jämna ut sig lite men fortfarande är det ju så att vi vuxna också pratar mer "aktivt" med min pojke än med brorsans. Helt enkelt för att han ställer följdfrågor, ifrågasätter (med ord istället för med gråt - ibland i alla fall ) och ger respons på ett annat sätt. Jag märker tex själv att jag gärna förenklar om jag läser för brorsans pojke. Jag läser "på hans nivå" och anpassar språket efter hur han pratar... väljer enklare synonymer osv som jag aldrig skulle göra med min pojke. Där är det snarare tvärt om - att jag ibland inser att jag läser för avanserade texter. Han förstår kanske orden men greppar inte helheten.

Så de språktidiga barnen blir nog mer stimulerade på just det området också... och så förstärks skillnaden ytterligare.
  • Johanna S
    Alexi skrev 2011-08-30 16:57:09 följande:
    För det är även sånt som intresse för pottan, kunna färger och siffror osv, allt sånt är milsvid skillnad. Så det måste hänga ihop på något sätt tycker jag...
    Jag tror inte att språket och den mentala utvecklingen hör ihop. Visst kan de tala om vad de vill och att det då blir lättare i samspelet med andra. Men jag tror att barn förstår mer än vad vi vet innan de kan prata.

Det var en väldigt intressant fråga som får mig att tänka.
  • Frostmoln

Min son, 3 år och 3 månader kan på ett ungefär:
    -Prata och uttrycka sig väl. Långa, oftast grammatiskt korrekta meningar, stort ordförråd. Däremot något sämre med uttalet (ff a svårt för vissa ljud som r, v, f, s).
    -Räkne-ramsar till 20, men kan bara räkna ca fem föremål.
    -Kan alla färger sedan länge, även nyanser, typ ljusblått.
    -Känner igen en del bokstäver.
    -Vad gäller tidsbegreppet: Kan skilja på nu och sen, idag/imorgon, men inte mer detaljerat än så skulle jag säga.
    -Avstånd: Allt som inte är i kvarteret är "långt bort" eller "jättelångt bort".
    -Förstår när vi skojar med honom om vi gör det på hans nivå och kan även skoja tillbaka (typ skoj-luras och göra roliga miner).
    -Kan ta enklare instruktioner i ett par steg.
    -Klär av och på sig på underkroppen, klarar skor men inte strumpor. Klarar ta av jacka, men inte på. Svårt med tröjan.
    -Blöjfri på dagen men inte på natten. 

• masha16

Min dotter som fyllde tre i augusti kan: (nu skriver jag sådant som jag tycker kommit när hon närmat sig tre, förutom talet)
    -prata och resonera kring nästan allt (hon var VÄLDIGT tidig med tal och som någon skrev ovan är det inte bara en fördel eftersom man tror att hon förstår saker på ett annat sätt bara för att hon pratar långa meningar). Hon talade tre-fyra års meningar vid 1,5 år.
    - kan i princip alla färger
    - räknar till 20
    - känner igen ett antal bokstäver (de som vi i familjen börjar på etc)
    - sjunger massa sånger med melodi. varav en på engelska med hyfsat uttal (om veckodagarna)
    - är blöjfri på dagtid
    - äter med gaffel (och hjälper till med kniv)
    - leker rollekar med andra barn
    - klipper med sax
    - visar stor omsorg om andra, t ex om någon gråter etc.
    - kan klä av sig allt och kan klä på sig det mesta (inte dragkedjor och knytskor)
    - kan skillnader (stor-liten, över-under, på-i, framför-bakom etc)

Och en massa annat...

• Habaladabala
    crossfit skrev 2011-09-05 21:03:11 följande:
    Vad betyder alla färger?
    Grundfärgerna eller?
    Jag skulle säga alla vanliga färger som Rosa, blå, grön, lila, röd, gul, svart, grå, orange, brun, hmm kommer inte på fler nu...
  • FinaFamiljen

Vad en 3-åring BÖR kunna är ju en sak, men eftersom många helt enkelt skriver vad deras KAN så gör jag väl samma sak - för att illustrera att det kan se väldigt olika ut..! =)

Sonen 3 år (och 3 månader) är LÅNGT från att bli blöjfri, behöver aktiveras non-stop eftersom han nästan aldrig sysselsätter sig själv, han har JÄTTESVÅRT för att följa instruktioner i vardagen (i ett led går hyfsat men aldrig i två såsom t ex att hämta nallen och ge den till lillasyster, ge den till och hämta är svåra saker). Han har jättesvårt också för att peka ut saker i omgivningen, det blir liksom för mycket att välja på och han behöver fortfarande en bild eller symbol att "koppla ihop ordet med" för att betydelsen ska trilla på plats ordentligt. Han är USEL på att leta. Det enda ordet han säger helt tydligt är "mamma", och totalt sett så säger han väl kanske mellan 5-10 ord som man med god vilja kan förstå. Han försöker härma ljud och blir bättre och bättre på det. Allt språkligt är nästan svårt. Han har inget intresse för andra barn, kan inte tänka sig in i hur andra tänker alls, har också få intressen. Han ogillar situtioner när han inte vet vad som föräntas av honom, ogillar situationer och miljöer med mycket stimuli.

MEN, han kan alla färger (och med det menar jag alla vanligare färger såsom gul, röd, blå, grön, svart, vit, grå, brun, orange, lila och rosa), han kan och förstår de vanligare och en del ovanliga former (vet vad pentagon och hexagon är, parallelltrapets t ex), han kan alfabetet, och siffrorna upp till 20. Han förstår antal rätt bra upp till 10 och kan räkna dit. Han har ett någorlunda ordförråd om han har bildstöd, och han har till fullo knäckt läskoden. Han läser långa meningar, ligger uppskattningsvis på en 8/9-årings nivå. Han tar på sig de flesta klädplaggen själv (inte strumpor, och inte riktigt jacka, inte knyt och inte dragkejda/knappar) men jag behöver finnas där hela tiden för att han inte ska komma av sig och gå iväg. Han manövrerar jättebra på datorn, spelar spel och hänger på youtube. Han förstår de flesta vanliga verben, en hel del adjektiv, de vanliga prepositionerna. Skriver sitt namn med penna och på dator, skriver en hel del andra ord också med magnetbokstäver. Hur mycket han kan här vet vi inte än, vi har precis insett att han faktiskt KAN en del.

Sonen har autism.

• Emma 02

Jag upplever (jobbar inom förskolan) att mellan 3 och 4 års ålder händer det mycket hos barnen. De som iband ses som lite "sena" vid 3 år har gjort ett jätte skutt vid 3½. Ibland kan det även upplevas att "de går bakåt" en period fdör att sedan ta ett jätte skutt i utvecklingen igen....Runt den här tiden innfaller ju även den så kallade "trottsen", de frigör sig mer, testar sin omgivning, rollken böjar ta mer fart o.s.v

Tala/kommunicera? Utvecklar språket, prepositoner, meningar.
       siffror? Intreserar sig för siffror och börjar ramsräkna  
    Färger? Intreserar sig för färger och kan de vanligaste
    Instruktioner? Kan ta 2-3 stegs instruktioner(tex hämta bollen och lägg den sedan i lådan)  
    Skämt? Nej  
    Avstånd?
    Tid? Börjar förstå "i morgon" "igår"

- blöjfri/eller intresera sig för toan(pottan)
    - Börja klä på och av sig
    - Börjar leka mer rollekar och med varandra

Så ser jag på det och det är väl ungefär det som BVC frågar om/testar på 3-års kontrollen...

• masha16

Emma 02: Precis det där lilla steget bakåt upplever jag med min tjej nu! Hon började förskola för ca en månad sedan och jag upplever att hon blvit lite "yngre" igen. Måste dubbelkolla sådant hon tidigare vetat säkert t ex. Det är en himla spännande ålder men precis som du skriver så är den berömda trotsen också här med buller och bång!

• BejbyBoo
    mezzi skrev 2011-08-29 10:47:20 följande:
    Så till exempel kan man säga till en 3 åring att gå till skylten och stanna tills jag kommer? ( jag går strax bakom, barnet springer fram ca 20 m själv och stannar)

samt nämna några färger och räkna/ramsa siffror till 5 kanske?
    Ja, absolut!
    Vår dotter blir tre i december och hon kan följa en sådan instruktion.

Kan också tycka att en treåring absolut bör kunna räkna till 10, om inte längre. Vår dotter räknar till 15 själv, till 20 med lite hjälp.

♥ Älskade E, född december 2008 - Älskade liten, beräknad december 2011 ♥
  • Eisa

Tala/kommunicera?
    Jo han pratar men kan inte säga G och K och NG (ljud som ligger långt bak på tungan). Annars pratar han väl typ flytande men blir förbannad ibland för han hittar inte orden.

Siffror?
    Kan räkna föremål till 3

Färger?
    Kan de vanligaste färgerna + lila

Instruktioner?
    Kan ta skitmånga instruktioner. Jag skulle kunna säga 7 instruktioner i en mening och han skulle fatta det och göra så.

Skämt?
    Han förstår massa humor, till och med ironi.

Avstånd?
    Är det inte här så är det långt borta.

Tid?
    Allt som inte är nu är igår eller imorgon, även om det var för 3 veckor sedan.

Svar på tråden Vad bör en 3- åring kunna?