Vad en 3-åring BÖR kunna är ju en sak, men eftersom många helt enkelt skriver vad deras KAN så gör jag väl samma sak - för att illustrera att det kan se väldigt olika ut..! =)
Sonen 3 år (och 3 månader) är LÅNGT från att bli blöjfri, behöver aktiveras non-stop eftersom han nästan aldrig sysselsätter sig själv, han har JÄTTESVÅRT för att följa instruktioner i vardagen (i ett led går hyfsat men aldrig i två såsom t ex att hämta nallen och ge den till lillasyster, ge den till och hämta är svåra saker). Han har jättesvårt också för att peka ut saker i omgivningen, det blir liksom för mycket att välja på och han behöver fortfarande en bild eller symbol att "koppla ihop ordet med" för att betydelsen ska trilla på plats ordentligt. Han är USEL på att leta. Det enda ordet han säger helt tydligt är "mamma", och totalt sett så säger han väl kanske mellan 5-10 ord som man med god vilja kan förstå. Han försöker härma ljud och blir bättre och bättre på det. Allt språkligt är nästan svårt. Han har inget intresse för andra barn, kan inte tänka sig in i hur andra tänker alls, har också få intressen. Han ogillar situtioner när han inte vet vad som föräntas av honom, ogillar situationer och miljöer med mycket stimuli.
MEN, han kan alla färger (och med det menar jag alla vanligare färger såsom gul, röd, blå, grön, svart, vit, grå, brun, orange, lila och rosa), han kan och förstår de vanligare och en del ovanliga former (vet vad pentagon och hexagon är, parallelltrapets t ex), han kan alfabetet, och siffrorna upp till 20. Han förstår antal rätt bra upp till 10 och kan räkna dit. Han har ett någorlunda ordförråd om han har bildstöd, och han har till fullo knäckt läskoden. Han läser långa meningar, ligger uppskattningsvis på en 8/9-årings nivå. Han tar på sig de flesta klädplaggen själv (inte strumpor, och inte riktigt jacka, inte knyt och inte dragkejda/knappar) men jag behöver finnas där hela tiden för att han inte ska komma av sig och gå iväg. Han manövrerar jättebra på datorn, spelar spel och hänger på youtube. Han förstår de flesta vanliga verben, en hel del adjektiv, de vanliga prepositionerna. Skriver sitt namn med penna och på dator, skriver en hel del andra ord också med magnetbokstäver. Hur mycket han kan här vet vi inte än, vi har precis insett att han faktiskt KAN en del.
Sonen har autism.