• SjälvaJag

Angående ersättning- nybörjare behöver råd.

Jag har mot min vilja varit tvungen att välja ersättning åt min bebis. Nu undrar jag hur jag ska göra med ersättningen (pulver)

Om jag kokar i ordning en flaska, kan jag då värma den igen om pojken inte hunnit äta den innan den blivit för kall?

• Svar på tråden Angående ersättning- nybörjare behöver råd.
  • SuzR

Jag har alltid kokat upp vatten och låtit det svalna och om det har blivit för kallt så har jag värmt upp det i micron. Men nu sa en BVC sköterska att vattnet i Sverige är så bra så man behöver inte koka det utan bara micra det varmt!

• SuzR

Förresten,gör bara iordning vattnet till bra temperatur och sen blanda i pulvret.

• FridaKarin

Jag kokar 1.5 Liter varje dag och låter det svalna. Sedan använder jag det vattnet ett dygn tills jag kokar nytt vatten. När vattnet har svalnat så värmer jag lite i micron. 

Blanda inte i pulvret innan din son ska äta. Och spara inte "rester" från flaskan.

• SjälvaJag

Tack så jättemycket för hjälpen

• sarsparis

Om du har kommunlat vatten kan du ta direkt från kranen och värma i micron, sen tar du i pulver. du ska inte spara uppvärmd ersättning i mer än 1 h. du kan däremot blanda färdiga flaskor, på kallt vatten alltså, och förvara de i kylen i ca 8 h, bara värma när det behövs.

På natten har vi en termos, kokar vatten och låter det svalna tills det är lagomt varmt, sen ner i termos. Med vällingdoserar går det sen snabbt att göra en flaska vid sängkanten.
    Jag har med mig termosen vart jag än går då hon kan bli hungrig precis när som helst.

• SjälvaJag
    sarsparis skrev 2011-08-30 13:23:29 följande:
    Om du har kommunlat vatten kan du ta direkt från kranen och värma i micron, sen tar du i pulver. du ska inte spara uppvärmd ersättning i mer än 1 h. du kan däremot blanda färdiga flaskor, på kallt vatten alltså, och förvara de i kylen i ca 8 h, bara värma när det behövs.

På natten har vi en termos, kokar vatten och låter det svalna tills det är lagomt varmt, sen ner i termos. Med vällingdoserar går det sen snabbt att göra en flaska vid sängkanten.
    Jag har med mig termosen vart jag än går då hon kan bli hungrig precis när som helst.
    Jättebra tips! Ska köpa mig en liten termos idag!
  • laref

håller med..vällingdoserare är sååå bra, gör det mycket enklare..

när man ska iväg :en termos med kokt vatten och en flaska kallt.. men idag har många ställen micro då e d bara o be  om kallvatten..

• attflaskmata

Tråkigt att du mot din vilja måste ge ersättning. Är det pga dålig viktuppgång?
    Håll igång amningen och när kurvorna pekar uppåt igen kan du säkert fasa ut ersättningen och återgå till helamning!  

• Muslimska mamman

Jag har termos hela dagarna. Kokar vatten på kvällen för att ha under natten, och vatten på morgonen för att ha under dagen. Och om mjölken blir kall gör det inget utan barnet äter den ändå, men du bör inte låta mjölken stå framme över en timme och inte värma upp mjölk som redan varit uppvärmd. Jag har förutom pulverersättning även ersättning på små tetror (finns av både Nan och Semper) som jag öppnar om mitt barn ätit upp allt i flaskan men vill ha mer fort. Den mjölken kan stå i rumstemperatur om man inte öppnat den, så det är ett snabbt alternativ istället för att vänta på att het mjölk ska svalna när barnet är hungrigt.

Svar på tråden Angående ersättning- nybörjare behöver råd.