• carne

Vad har ni för bil? 3 barn eller fler!

Ja, vad har man för bil när familjen blir större än "medel-svenssons" ?
    Själv har jag en cheverolet Nubira -09. I baksätet har jag A 6år i bältes kudde/stol och S 2år bakåtvänd i MT.
    Men vad gör jag sen? När familjen blir större... Får absolut inte plats med en stol till i baksätet.

Vad har ni för bilar?

• Svar på tråden Vad har ni för bil? 3 barn eller fler!
  • Bottis

Vi är fem nu och en hund, har Volvo V70 och en Hyundai i20. Vi får en bebis till hösten och ska då byta Hyundai till en 7-sitsig peugeot är tanken.

• Bottis

Har ni dåliga erfarenheter? Vi som hört positiva saker om bilen av våra vänner.

• eldflugan

Alla peugeoter bara går sönder. Inte gjort annat än o laga den vi hade, våra vänner säger likadant tyvärr.

• Milles

Vi har en VW Touran Cross och jag älskar den! Sju säten om man vill och behöver, annars ett generöst bagageutrymme. Vi har tre barn varav två bakåtvända, funkar super!
    Den är dessutom väldigt smidig att köra o parkera, drar mellan 0,65-0,7 l/ mil (diesel).
    Mina varmaste rekommendationer alltså ;)

• boba

Vi har tre barn, tre bilbarnstolar.
    Har en Kia Carnival! Sju säten, 
    Är så enormt nöjda, rymmer hur mycket som helst!

• Kina79

Vi har en Citroen Xsara Picasso.

Två barn i bältesstolar och en i bakåtvänd Hi-Way. Alla tre i baksätet.

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • carne

Det är jätte svårt å veta vad man ska ha för bil... :/  Den ska ju ha en ordentlig bagage me. Några fler alternativ kanske...

Milles skrev 2011-08-28 18:16:03 följande:
    Vi har en VW Touran Cross och jag älskar den! Sju säten om man vill och behöver, annars ett generöst bagageutrymme. Vi har tre barn varav två bakåtvända, funkar super!
    Den är dessutom väldigt smidig att köra o parkera, drar mellan 0,65-0,7 l/ mil (diesel).
    Mina varmaste rekommendationer alltså ;)
    Om man använder alla 7 säten, vad är det för plats i bagagen då?
  • Queen Of Darkness

Vi har en citroen xsara picasso. Föraren är 1.90 och har sitt säte så långt bak som det går. Barnen får gott om plats ändå.

♥ Amanda, Isabella & Casper ♥
  • Queen Of Darkness

Vi har dock tänkt köpa en 9sitsig vw caravelle då vi planerar för fler barn och vill ha gott om lastutrymme.

• carne
    Queen Of Darkness skrev 2011-08-29 16:29:51 följande:
    Vi har dock tänkt köpa en 9sitsig vw caravelle då vi planerar för fler barn och vill ha gott om lastutrymme.
    Hmmm... de var ju en ide att tänka på ;P  Man vill ju ha BÅDE sittplatser OCH bagage :)
  • Queen Of Darkness
    carne skrev 2011-08-29 16:41:35 följande:
    Hmmm... de var ju en ide att tänka på ;P  Man vill ju ha BÅDE sittplatser OCH bagage :)
    den är rejält stor och verkar oerhört rymlig även vid sittplatserna för bilbarnstolar.
  • crazy mom

Vi har en 7 sitsig Sharan. Den modellen finns ju med minimala skillnader fast i olika märken...  Vi har 3 barn. Man behöver en 7sits enligt mig om man ska känna friheten att kunna ta med vänner till barnen då och då. Är grymt nöjd. Ofta har vi i 6 sitsar så barnvagnen enkelt får plats att bara rulla in =)

• carne

De flesta 7-sitsiga bilarna verkar ha så himla liten bagage :/ Finns det någon med större bagage OCH många sittplatser?

• someone01

Många av er som har 3 barn i baksätet har dom fortfarande båkåt sittande eller i barnstolar.
    Tänk på att det blir svårare när dom sitter på bilkuddar för då måste man komma åt säkerhetsspännet varända gång.

• Natasha76

Med risk för att vara tjatig (jag har skrivit det i flera trådar) berättar jag att vi har fyra bakåtvända bilstolar i vår Volkswagen Touran 2011.

I "vanliga baksätet" har vi från förarsida sett: Axkid Kidzone, Britax Multi-tech och Axkid Kidzofix (röd)
    Längst bak har vi en Britax Hi-way 1.

Barnen är två flickor födda 2006 respektive 2007 och två småttingar födda 2010.

• Natasha76
    someone01 skrev 2011-08-30 13:53:45 följande:
    Många av er som har 3 barn i baksätet har dom fortfarande båkåt sittande eller i barnstolar.
    Tänk på att det blir svårare när dom sitter på bilkuddar för då måste man komma åt säkerhetsspännet varända gång.
    Det måste jag testa i vår Touran. Har tyvärr inte bältesstolar, men kan ju låna :)
  • Kaosmamma

Vi väntar fjärde och har en sjusitsig Volvo xc 90, tycker den är super! Hade Peugeot innan 307, herre Gud... Höll typ på att stryka med så nej till den bilen igen! Inte så illa men nästan!

• cosinus

Vi har en toyota avensis och en toyota avensis verso. Den senare 7-sitsig men då vi bara har 4 barn så tar vi oftast bort en stol. Är vi mest hemma och ska till från dagis så tar vi bort stolen bakom förarsätet så att det är enkelt för de två längst bak att kliva in och ska vi längre och behöver mer packning så tar vi ist bort ena sätet längst bak så får vi mer packutrymme.

När vi bara hade 3 barn rymdes alla 3 bak utan problem, det var då 2 bakåt och 1 frammåt i början och sen 2 frammåt och 1 bakåt.

Vi har ännu klarat oss utan taxbox med undantag för en skidresa då vi lånade en box men packutrymmet på verson är inte jättestort på något sätt. Men vi klarade 2 veckors bilsemester i somras utan problem och då hade vi vagn med. Jag tycker större bilar med mer packutrymme blir så otroligt törstiga. Vår håller sig iaf kring litern blandad körning och när vi bilade under semestern låg den kring 0.8

• Natasha76

På bilden i inlägg #16 har jag istället för Kidzone en Two-way men Kidzone tar mindre utrymme och är bekvämare då den inte blir så rak i ryggen.

Svar på tråden Vad har ni för bil? 3 barn eller fler!