• Bebis sugen

Hur fungerar det att ta äglossningsstimulerande sprutor?

Pergotime fungerar inte för mig. Nu är det tal om att jag ska pröva sprutor för att få igång äl. Kan någon snäll berätta hur det fungerar och hur många koller (vul) man måste ha?

• Svar på tråden Hur fungerar det att ta äglossningsstimulerande sprutor?
  • Bebis sugen

Vill gärna veta när i cykel man börjar ta dom?

Fick min mens idag är det försent då denna månad? Stängt i helgen och jag har en bit att åka...  samt hatt ett uppehåll i sommar och ska kontakta dom i höst på kliniken.

• Bebis sugen

Någon som kan berätta hur ofta man kollar med vul? Hur länge tar man sprutorna?

• Selenea

Hur ofta man går på kontroll beror på hur man svarar på sprutorna, och det avgör också hur länge man håller på. Väldigt individuellt. Det vanliga är iaf att man gör en kontroll cykeldag 7 och sen kanske ytterligare två-tre kontroller innan det är dags för själva ägglossningssprutan. Att spruta i 1-2 veckor är väl inte helt onormalt.

• Bebis sugen
    Selenea skrev 2011-08-28 23:53:43 följande:
    Hur ofta man går på kontroll beror på hur man svarar på sprutorna, och det avgör också hur länge man håller på. Väldigt individuellt. Det vanliga är iaf att man gör en kontroll cykeldag 7 och sen kanske ytterligare två-tre kontroller innan det är dags för själva ägglossningssprutan. Att spruta i 1-2 veckor är väl inte helt onormalt.

Tack för ditt svar!

Vet du vilken dag man börjar med sprutorna? Måste man få mens för att göra det? Har nämligen ingen regelbunden mens utan tar provera för att framkalla mensen. 
  • Selenea
    Bebis sugen skrev 2011-08-29 14:08:16 följande:

Tack för ditt svar!

Vet du vilken dag man börjar med sprutorna? Måste man få mens för att göra det? Har nämligen ingen regelbunden mens utan tar provera för att framkalla mensen. 
    Inga problem . I regel behöver man få mens för att börja, och då brukar det vara på cykeldag 2. Men om man gör ett VUL och konstaterar att mensen inte är på gång, men att slemhinnan ändå har lagom tjocklek, så kan man få börja även utan mens. Men det är i så fall nåt som läkaren måste besluta om. Min slemhinna var ca 1 mm för tjock, så här fick vi också tvinga igång mensen med Provera. Knaprar just nu dubbelkur, sen blir det sprutstart.
Svar på tråden Hur fungerar det att ta äglossningsstimulerande sprutor?