Blev av med spottings och fick barn efter 8 missfall
Vill bara tipsa er som har spottings och/eller upprepade missfall. Jag har haft spottings, dvs bruna flytningar innan mens i flera år och sökt hjälp för detta. Enligt äl-test och ultraljud och även blodprov har jag haft normal ägglossning. Man hittade ingen förklaring till spottingsen. I början hade jag fortfarnde normal mens men efter ett par år tilltog spottingsen och min mens blev mer sparsam. Enligt äl-test och ultraljud och nya blodprov hade jag fortfarande ägglossnig. När jag och sambon började försöka få barn blev jag snabbt gravid, men fick missfall i vecka 6-7. Efter missfallet var mensen ännu struligare med enorma mängder spottings och knappt någon vanlig blödning längre. Eftre ett par cykler rättade det till sig lite och jag testade positivt igen. Efter en vecka kommer en mensliknande blödning och grav-test är negativt. Återigen får jag jättestruliga mens-cykler men lyckas testa positivt efter ett halvår, efter en vecka kommer en blödning och testet är negativt. Vi ta en paus i bebisverkstan och kroppen verkar stabilisera sig. Spottingens kvarstår men är lite bättre än innan. Jag blir gravid igen och får missfall i vecka 7.
Jag söker hjälp men man hittar inget fel på varken mig eller min sambo. Vi tar ytterligare en paus och sen får vi två missfall i v. 4-5 och tillslut ett missed abortion i v. 11.
Jag har vid detta laget träffat på ett antal gynekolger och läkare och gjort missfallsutredningen och ingen har den minsta aning om vad felet kan vara.
Jag söker då alternativ hjälp: TCM, traditionell kinesisk medicin. Mannen konstaterar snabbt att min kropp är "utbränd" och "sönderstressad av både yttre och inre stress". Han säger att det inte är någon idé att försöka bli gravid för min kropp har inte den enrgin som krävs för att detta ska gå bra. Han säger att jag behöver behandling hos honom i ca två-tre månader och att det sen kommer att gå bra. Jag får örter och akupunktur. Den första mensen som kommer efter att jag börjat med detta är nästintill normal. Knappt någon spottings och helt normal blödning. Den andra mensen är helt perfekt! Månaden efter blir jag gravid. Och jag behåller barnet. Den stannar kvar i magen och den utvecklas precis som den ska. Vår dotter föddes för ett par veckor sedan och jag kan knappt tro att det är sant.
Det är skrämmande att västerländsk sjukvård inte kunnat ta till sig den kunskap som TCM haft och utvecklat under så många år, men jag är tacksam över att jag var öppen och vågade pröva detta. Är det fler som har liknande erfarenheter?