• K C J

2 år och säger bara några ord....

Min dotter blev 2 i juli. Hon säger bara mamma, pappa, storasysters namn, hej, tack, ja o nej.

Nån mer som har det så?? Lite fundersam är jag när det ska släppa. Ska jag kontakta bvc??
    Min stora tjej prata flera ords meningar vid samma ålder... Vet att alla barn är olika, men ändå!

• Svar på tråden 2 år och säger bara några ord....
  • Ramborg

Min kusins yngsta pratade inte förrän han var tre. Storebror brukade tolka! "Han vill ha saft, han är mätt, han vill att du ska bära honom". Men rätt som det var tyckte han väl inte att det där räckte längre och då började han prata. Han har normalt språk nu.

• hymafr

Vi hade ett grannbarn som inte kunde säga så mycket ens fram tills han var nästan 3 år och då plötsligt lossnade det.

Jag har varit barnvakt åt ett syskonpar där den äldsta sa flerordsmeningar redan innan 18 månaders ålder och kunde minst 100 ord vid 1 1/2-årskontrollen.
    Hennes bror sa inte ett ord mer än mamma vid den åldern.   Båda barnen har blivit helt normala i sin verbala förmåga även om de är så olika man kan bli när man är helsyskon.

TS - låt det gå några månader så tror jag nog att det ordnar sig. Se till att barnet får gott om tid att prata och t ex inte blir avbruten av storasyster hela tiden.  

• viseversa

Båda mina tjejer var sena med talet. Indra pratade näsan inte alls när hon var 2 nu är hon 4 och snackar så man ibland blir trött i öronen. Alwa fyller tre idag=). Och hon har börjar prata en massa över sommaren bara. Pratade itne heller mycket vid 2 års ålder! Dock har jag aldrig känt mig orolig!

• Nintendo

Ingen fara! Min äldsta dotter sa inte heller mer än din när hon fyllde 2 år. När hon var lite över 2,5 år började det släppa och snart fyller hon 3 år och pratar plötsligt mer än sina jämnåriga.

Det är verkligen stor skillnad i utvecklingen syskon emellan. Vår yngsta dotter har sen 16 månaders ålder börjat använda tvåordsmeningar! :O

• K C J

Tack alla för era svar! Då ska jag sluta oroa mig o låta hon få utvecklas i sin takt:)

• Alexi

vår dotter pratade ingenting när hon var två år (december förra året). Under vintern kom det lite småord med väldigt begränsat uttal (hon sa ändelserna tex ka för anka, väska, pa för pappa, tappa osv). I april/maj i år lossnade det ordentligt då hon plötsligt började härma ord och sen dess har ordförrådet ökat till flera hundra ord och uttalet förbättras successivt och hon säger nu treordsmeningar (är 2 år 8 mån). Det är verkligen sant som många säger att när det väl lossnar för de som är lite sena så lossnar det ordentligt.

Det relevanta är för din dotter TS att hon förstår vad ni säger, själva talet kommer så småningom.

• K C J
    Alexi skrev 2011-08-25 10:07:56 följande:
    vår dotter pratade ingenting när hon var två år (december förra året). Under vintern kom det lite småord med väldigt begränsat uttal (hon sa ändelserna tex ka för anka, väska, pa för pappa, tappa osv). I april/maj i år lossnade det ordentligt då hon plötsligt började härma ord och sen dess har ordförrådet ökat till flera hundra ord och uttalet förbättras successivt och hon säger nu treordsmeningar (är 2 år 8 mån). Det är verkligen sant som många säger att när det väl lossnar för de som är lite sena så lossnar det ordentligt.

Det relevanta är för din dotter TS att hon förstår vad ni säger, själva talet kommer så småningom.
    Hon förstår oss jättebra som tur är. Vi kan tolka det mesta hon vill visa... Men ibland är det svårt...
  • semchen

Min son fyller 2 nu på söndag och han kan bara säga några ord: mamma, pappa, titta, boll, ja och nej.
    Annars förstår han allt och visar med kroppen/tecken vad han vill.

• bebis maj 12

Min son är 2,4..han säger bara mamma och pappa och kom..vi ska till bvc nästa vecka då jag vill kolla upp..min mamma och syster tror att han har en lätt autism pga talet samt att han matvägrat i flera månader och äter bara fisk,pannkaka och makaroner..samt att han äter inte själv...så jag ska begära utredning på honom..Han förstår allt och jag förstår honom när han pekar och visar...

Mamma till Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10
  • K C J
    bebis maj 12 skrev 2011-08-25 12:07:48 följande:
    Min son är 2,4..han säger bara mamma och pappa och kom..vi ska till bvc nästa vecka då jag vill kolla upp..min mamma och syster tror att han har en lätt autism pga talet samt att han matvägrat i flera månader och äter bara fisk,pannkaka och makaroner..samt att han äter inte själv...så jag ska begära utredning på honom..Han förstår allt och jag förstår honom när han pekar och visar...
    Är det som du nämner tecken på lätt autism, eller? Finns väl massor av barn som bara äter vissa saker under långa perioder. Har han aldrig ätit själv eller har det kommit nu?

Hoppas det går bra hos bvc.
  • bebis maj 12
    K C J skrev 2011-08-29 12:40:22 följande:
    Är det som du nämner tecken på lätt autism, eller? Finns väl massor av barn som bara äter vissa saker under långa perioder. Har han aldrig ätit själv eller har det kommit nu?

Hoppas det går bra hos bvc.
    Han har aldrig ätit själv...har läst om autism och vissa delar stämmer in på honom...men de kan ju vara normalt också..vissa pratar ju inte förrän dom är 3 år..börjar bli less då han inte äter varierad kost...
    Mamma till Jesper -95,Silas -09 Sackarias -10
Svar på tråden 2 år och säger bara några ord....