När ska ett barn kunna torka sig själv när de skitit anses ni? Vilken ålder?
Ja, jag är nyfiken, dottern är 6 år och har börjat torka sig själv, men jag hjälper gärna till fortfarande, är hon för stor för det?
Ja, jag är nyfiken, dottern är 6 år och har börjat torka sig själv, men jag hjälper gärna till fortfarande, är hon för stor för det?
ingen??
har inte så mycket koll på vad som händer innan skolan, men när man börjar skolan ska man definitivt kunna torka sig jsäölv. Men jag tycker att så snart ungen är stor nog för att förstå och klara att göra det själv rätt fysiskt så bör man lära barnet det, varför inte liksom?
De ska väl kunna det när det är dags för skolstart, här vet jag att de får försöka ganska mycket sista året de fortfarande går på dagis,,på skolan är det väl knappast någon som kommer hjälpa till med det.
vid 6 års ålder tycker jag att de ska torka sig själva. Blir svårt för fröknarna på förskolan att hinna torka alla i klassen annars. Min son är 4 år. Han har börjat torka sig själv. Lite då och då.
När jag gick på lågstadiet fick jag lära en kompis torka sig för hennes föräldrar inte gjort det ordentligt. Hon var hemma hos oss och gick på toa och sen ropade hon på hjälp för hon visste inte hur man torkade sig själv så jag och min syster fick visa henne. När ditt barn har börjat skolan ska liksom inte jag beöva torka ditt barn i rumpan om ditt barn är här och leker med mitt barn
Skolålder låter väl lämpligt som övriga säger.
Vi började träna dotter när hon var ca 5 år och 5-6 månader.
Just med fokus på att hon skulle kunna torka sig själv på förskolan.
(Hon fyller 6 imorgon )
Hon klarar det galant och trosorna är alltid rena.
Tack för alla svar. Vi har börjat öva för ett tag sen, hon är duktig men jag är kanske för petig. Sedan tycker hon klart det är bekvämast att vi hjälper. Vi ska satsa mycket på det nu känns det som, hon har precis börjat förskoleklass, hon har aldrig vågat bajsa på dagis nästan då hon inte vågar fråga nån, hemskt. Men igår va jag så glad för då hade en lärare hjälpt henne, att hon ens vågat fråga gjorde mig så stolt. Då insåg jag att nu måste vi verkligen träna så att ingen lärare behöver, jag vet att hon kan, ska bara få henne att inse att hon kan
Min son fyller 6 nästa månad, har nekat att torka honom innan han har torkat sig själv, och han har gjort det utan kontroll ett bra tag nu. Var mest lathet upptäckte jag. Det gick snabbt när jag sa nej till att torka honom innan han torkade sig själv. Gjorde samma med äldstesonen. Lillan har för korta armar, så där torkar jag När dom blir tillräckligt långa blir det samma där.
min blir 5 i oktober å sköter det själv,gjort sen början av sommarn, dock vill han gärna att jag tittar efter så det e bra =)
Ett trix som vi använder hemma är att ha fötterna på en pall så barnen kan hasa fram utan att rasa ner o kan då torka sig själva. Yngsta är 5 precis.
5-6 år kanske
Ja, det tycker jag att hon är för stor för (förutsatt att vi talar om ett friskt, normalfungerande barn)
Mina har kunnat tidigt.. 4 års åldern
Här säger dem att de ska kunna innan de börjar förskoleklassen
Min gör det själv och är 3, men jag kollar alltid efteråt och det är sällan jag behöver hjälpa till att få rent.
4-6 år tycker jag
När barnet kan nå örsnibben genom att sätta armen över huvudet (ex höger arm till vänster örsnibb) då är dem mogna att torka sig själva, dvs då når dem ordentligt. Omkring 5-6år. Detta är vad vi svarar föräldrar på förskolan då dem har undrat, vart det kommer från vet jag dock inte riktigt.
Mamma till astrid, det kan jag precis göra