• apsolut

    VAR är den sista kronan????

    Du hittar en skjorta för 97 kr, men du har inga pengar. Så du lånar 50 kr av far o 50 kr av mor=100 kr
    Du köper skjortan å får 3 kr tillbaka.
    Du ger 1 kr te far o 1 kr te mor så har du 1 kr själv.
    Du är nu skyldig far 49 kr o 49 kr te mor: 49+49=98 din krona 99 kr
    VAR är den sista kronan????

  • Svar på tråden VAR är den sista kronan????
  • Nyfiken gul

    tredje dagen i rad och ungefär tjugofjärde tråden om samma mattematiska uppgift....

    dom båda uträknikngarna har ingenting med varandra att göra. Skjortköpet är en sak och pengalånet en annan sak.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Kim J

    Vivvi12 skriver du från mobilen?? Vissa tecken går ej att skriva, då försvinner all efter det. Typ och-tecken mm

  • Kotthare

    Det är ju helt irrelevant? Du har blandat ihop två uträkningar - en om skjortan, en om lånet.

  • The Ultimate Grizzy
    Luullis skrev 2011-08-23 22:27:09 följande:
    Efter att du lånat 100 kronor och betalat tillbaka 2 kronor var skulden på 98 kronor. (Skjortan för 97 kronor och den krona du har kvar)
    Bra förklaring! Blev själv tvungen att sätta upp T-konton för att räkna ut eländet! *skamsen ekonom*
  • apsolut
    Nyfiken gul skrev 2011-08-23 22:36:20 följande:
    tredje dagen i rad och ungefär tjugofjärde tråden om samma mattematiska uppgift....

    dom båda uträknikngarna har ingenting med varandra att göra. Skjortköpet är en sak och pengalånet en annan sak.
    Jag är inte här varje dag så det visste jag inte.
  • MrC

    Frågan är ställd som att kronan är en inkomst för personen, vilket är helt fel. Kronan är en skuld och ska alltså hanteras som en utgift. Du är skyldig mamma 49 och pappa 49 = 98. Sen har du en krona själv, den drar du av från skulden på 98 = 97.
    (-49)+(-49)=(-98) + din krona = (-97)
    Du hade 0 kr och köpte en skjorta för 97 kr. Nu har du (-97) kr.

  • MrC
    Rockan skrev 2011-08-23 22:42:27 följande:
    Den sprids tydligen på facebook
    Och finns minst 3 trådar på Flashback med exakt samma fråga.
  • apsolut

    Jag fick den som sms när jag var på jobbet. Visste inte att den var från Facebook, Flashback eller Familjeliv. Tack för förklaringarna i alla fall.

  • Nerfherder
    SmartaBritta skrev 2015-06-29 10:47:55 följande:

    Det står att du får pengarna så du är inte skyldig dom ett dugg, haha!


    Det kom du på, 4 år senare. Haha.
Svar på tråden VAR är den sista kronan????