• mammatilljames

Vad gör man på återkontrollen hos BM, efter en förlossning?

Jag ska till BM imorgon på "återkontroll" vad gör man där? Blev snittad. Antar att hon ska kolla hur snittet har läkt. Vad kommer mer att ske? Kommer jag bli undersökt, vaginalt? Känner dom livmodern? &hur isåfall? Pratar man? Vad händer?
    Ni som vet får gärna berätta hur det gick till och vad ni gjorde? Kändes det bra att gå på återkontrollen?

Tacksam för svar! :) 
  • Svar på tråden Vad gör man på återkontrollen hos BM, efter en förlossning?
  • ELLEoClara

Fick göra en snabb vaginal undersökning ( är snittad ), hon sa att man "ändras" av graviditeten i sig inte bara förlossningen.

Sen går man igenom sin journal från förlossningen, om man har frågor mm

Pratar om preventilmedel 

• Kimban

Jag blev också snittad, ja gick på återbesök till en läkare. MInns inte varför nu... Men hon kollade snittet och kände på magen och vaginalt. Antar att dom kollar så livmodern dragit ihop sig som den skall.

Jag tyckte inte det va jobbigt att gå dit, hade så mycket frågor ang mitt snitt (katastrofsnitt) så jag tyckte det va skönt att få svar.

• SailorGirl

Man behöver inte göra en gynundersökning om man inte vill. Jag ville dock det, för att få kollat om allt läkt som det skulle.

• Bellini

Vi pratade om hur grav tiden hade varit o om förlossningen, hon undrade om jag ville bli undersökt så att knipet fungerade, men jag avböjde det. Sen pratade vi om preventivmedel. Gick snabbt på en halvtimme. Men jag tyckte det var roligt att träffa henne o visa bebisen.

• Lovelo

När jag gick på min återkontroll för ca 2 veckor så pratade vi bara. Hon frågade hur jag mådde och så pratade vi lite om preventivmedel. Nu blev ju inte jag snittad så de kanske vill kolla hur det läker på dig.
    Hon sa att hon kunde kolla mina stygn (mellan benen) men mest om jag kände att det behövdes, och iom att jag tycker det har läkt bra så behövde hon inte kolla.

• mammatilljames
    Okej tack då vet jag. Jättesnällt med era svar.
    Jag har inte haft några problem (mellan benen) eller med snittet så jag kommer nog att tacka nej till undersökning, om det går. Gillar inte det. Och inget är förändrat eller annorlunda nu sen sist jag blev undersökt.

• Cloud

Har fött tre barn vaginalt och har aldrig gått på återkontroll.

Nu med sista så fick jag lite problem med framfall men det har tack och lov försvunnit nu efter 4 månader. 

• Mamma till 3 M

pratade om förlossningen (snittad) o sedan vaginal undersökning o insättning av spiral..tog upp preventivmedel redan på sista besöket innan förlossning så jag kunde få de fixat direkt på efterkontrollen =) kolla blodtryck o järnvärde också!

• mammatilljames
    Sådär nu har jag varit där.
    Vi pratade, gick igenom journalen. Gosade lite med min son. Kollade på snittet så det hade läkt och sådär fint. Fick välja om jag skulle göra en vaginal undersökning men jag tackade nej, om det inte var något särskillt hon ville kolla, och det var det inte. Sen prata vi preventivmedel och bestämde mig, så jag kan hämta ut redan idag på apoteket! :)

Svar på tråden Vad gör man på återkontrollen hos BM, efter en förlossning?