• jagoduoentill

Mamma övergav dig inte :(

skolar in min 1,5 åriga lilla tös på förskolan

hela förra v 1h om dagen, jag satt i ett hörn alla dagar..
    denna v är det 2 h / dag som gäller. 

idag skulle jag prova att lämna...

igår sa ena läraren till mig att inte lämna bygget utan stanna i fika rummet om jag skulle behövas.

idag så skickar dem iväg oss o säger att det e inget kul att sitta där i 1,5 h... gå ni. vi tar era mobil nr så ringer vi om det e nåt..

jag lämnade 09,30 med en puss o en kram och s tt mamma går nu och kommer snart igen..

det gick hur bra som helst, hon fortsatte leka, dem åt frukt.kl 10 gick dem ut och ca 10,15 så säger hon mamma... då förklarar fröknarna att mamma e inte här o då blev hon jätte ledsen. och då menar jag JÄTTE ledsen..

jag skulle vara borta till 11.. men av någon anledning så gick jag dit 10.45

alla barnen är ute o leker men jag ser inte min flicka.. frågar då en utav fröknarna var min tjej är o hon svarar att hon har haft det lite jobbigt och hon blev ledsen o skrek så hon fick gå in...då slänger en annan jävla skata ur sig att ledsen det var milt uttryckt. hon var ju alldeles  galen..

jag kutar in o hör min dotter gallskrika. springer in o tar henne i min famn o säger att mamma är här nu o försöker trösta allt vad jag kan... jag fick ingen kontakt med henne. hon vägrade släppa armarna om mig, jag gick hem med henne i famnen, gick runt med henne i famnen tills hon somnade av ren utmattning, hon sov från o till i 2h (vaknade o grät 4 ggr)
    sen när hon gick upp var hon nästan som hon brukar igen förutom att hon var jätte mammig och fick gråt attacker...
    varför i hela jävla världen ringde dem mig inte.. varför lät dem det gå så långt, de var ju därför dem fick våra telefonnr... jag vill inte lämna min flicka imorgon, jag vill verkligen inte.. hur ska jag förklara för henne att mamma inte övergav henne...hur??

alla säger att det går över och att hon mest troligt senare inte ens kommer vilja följa med hem så roligt hon har...

men ni skulle sett henne... gråten o blicken i hennes ögon.... mitt hjärta har sprängts i tusen bitar...hur ska vi klara mrgondagen.. nån som har nåt råd....snälla

• Svar på tråden Mamma övergav dig inte :(
  • jagoduoentill
    Kotthare skrev 2011-08-23 22:33:07 följande:
    Att det går långsammare! Så att du och hon hinner bli trygga innan hon ska vara själv.

Att hon är ledsen när du lämnar är ju helt naturligt, men hon ska inte behöva vara lessen i timmar!
    ja så du menade att jag skulle var med henne denna veckan ut o kanske försöka lämna nästa vecka??

kan det göra så stor skillnad tror du? 
  • Kotthare

Jag tycker att du ska, om du kan, vara med tills ni är trygga, båda två. Och gå långsamt fram.

• jagoduoentill

jag känner verkligen att jag inte vill utsätta varken min dotter el mig för detta igen. jag skulle aldrig lämnat, jag skulle stannat där i rummet intill, då hade detta aldrig hänt

som tur är så kommer min dotter inte minnas hur hon kände idag när hon blir stor...men i mitt hjärta är där nu ett hål kan jag lova...

jag ska göra som ni sa... vara med hela denna vecka... o försöka lämna en stund nästa vecka. jag får ta ledigt från jobbet, jag bryr mig inte. min dotter kommer första av allt. i ALLA lägen...

pppuuuussttttt...

• Glitter2

Åh vad hemskt
    Stackars dig och stackars din flicka. Jäkla personal! Låt inskolningen ta tid, och ta ett samtal med personalen kring att en sån här sak aldrig får upprepas igen!

• Lumo

Hej ts! Låter som en jobbig vecka för er båda. Jag tänkte dock på några saker i ditt inlägg som kan försvåra för er båda. Tänk på psykologin, vad du speglar till din dotter. Du måste utstråla "dagis är jättekul o du kommer klara det" inför din dotter när du lämnar. När du hämtar likaså "å vad roligt att se dig, vad kul du haft här idag", dvs inte bygga på din dotters ev tankar om att vara övergiven. Det är svårt jag vet, men hälsa på barnet naturligt o gör det inte alltför känslomässigt typ "mamma kommer sakna dig" och så.

Nu säger jag inte att du gör så. O jag förstår att det var svårt att göra annat när du hämtade dottern o hon hade panik. Men att övertrösta bygger ju även på hennes panik, dvs du säger till henne att det är jättesynd om henne som är på dagis. Känslan du vill ge henne är att det är kul på dagis, även om det är lite jobbigt ibland. Du kunde kanske inte gjort annorlunda vid paniken,men du kan i framtiden! ;)

Åter igen, slå inte bakut för mitt inlägg. Ta det rätt o för inte över din frustration o rädslor till dottern. Var positiv o stark så blir dottern det (förhoppningsvis). :) Lycka till idag o resten av inskolningen!

• Gela O

Tycker att det låter som väldigt korta inskolningsdagar, 1h/dag första veckan och 2h/dag andra veckan. Kan du inte försöka vara med hela tiden fast med längre dagar? Då får hon en chans att lära känna fsk och personalen ordentligt  i lugna och ro medans du är med, kanske blir lättare att vara där själv sedan?

• jagoduoentill

Wow lumo.. Talets gåva??? Du fick iaf mig att känna mig bra. Idag gick de super bra. Hon grät lite grann när jag gick o efter jag gått blev de lite tillsammans dem. Men inget i närheten av igår. När jag kom tillbaka fick jag en jätte kram och hon visade mig runt :)

Idag var en bra dag. Sen vet man ju aldrig hur morgondagen kommer bli.

Men du lumo.. Du vet precis vad du pratar om. Tack.. Och tack alla andra för era råd..

Förresten så ljög en av personalen mig rakt upp i ansiktet idag ( och hon var tom sjukskriven igår) hon påstod att det var när lillan såg mig komma igår som hon började gråta. Att de annars gått bra... Eeehhh Vasa?? Tror hon inte jag pratade me någon igår el vadå? Aja... Vi mår iaf bra idag o hoppas på att de går lika bra resten av dagarna. Tack

• Lumo

Vad skönt att det gick bra idag. Vilken lättnad. Dagis går alltid i perioder, även för problemfria barn. Vi har aldrig haft problem med hämtning o lämning av vår son (gått 1 år nu). Han gör high five, ger oss en puss o lallar iväg vid lämning. Jätteskönt. Men, även han får svackor, tex nu efter semestern då han gråtit lite. Det svider ju i mammahjärtat men dagmammorna intygar att det går över på några min. Svåra periodet går oftast över på 2-3 dar. Barn är chockerande anpassningsbara! :)

• Flygfotogen

Jag tycker att inskolningen verkar ha ett konstigt upplägg. Jag är van vid tredagars och en veckas inskolning från jobbet och det är, enligt min erfarenhet, bättre. Då är man som förälder med hela dagarna och sedan lämnar man. Vem lär känna någon och ty sig till någon på en timme per dag liksom? Jag tycker att du ska vara med t ex 9-14 i några dagar nu så ska du se att det nog går bättre.

• jagoduoentill

Haha ingen fara. Nu 1 månad senare e de fortfarande lite svårt att lämna. Spec efter helgerna men det är ok. Den dagen tråden handlar om kommer följa mig livet ut. ;( men jag tycker precis som du. 1 h per dag e alldeles för lite

Svar på tråden Mamma övergav dig inte :(