• InaLo

Är det ok att låta en 11åring ha maskara?

Hej!
    Jag är lite lite förvånad över att min 11åring ville ha maskara. Hon berättaade att nästan alla i henes klass har det. Hon har tjatat om det i 1år nu och tydligen så har många i klassen haft maskara i ca 1år alltså från att de var 10 år. Jag trodde denna diskution skulle börja i 13års åldern men inte. Det är ju jätte svårt att säga nej när 12 av 14 tjejer i klassen har smink. Hon känner sig utanför.Hon har inte lätt med kompisar. Inte så att hon blir mobbad men hon har ingen bästis och faller ofta mellan grupperna.
    Skulle du låta din 11åring ha maskara om nästan alla andra i klassen har det.

• Svar på tråden Är det ok att låta en 11åring ha maskara?
  • FrökenLöken
    Brinken skrev 2011-08-23 23:54:00 följande:
    Barn lever inte i en egen verklighet.

Struntar de i sin omgivning kommer de att bestraffas för det. alla människor jag säött som gått på kollisision med omgivning har blivit olyckliga och bittra. Studier visar samma sak. Det är bättre att leva med i det samhälle vi lever i än att försöka skapa sin egen bubbla. 

Kommer de att bestraffas för det? Nu vet jag inte vilken verkligehet du lever i, men vi lever inte i samma. Det kan jag garantera.

Tack och lov.

• Suck och suck

Att fler och fler barn sminkar sig är en utveckling vi vuxna borde motverka. Det är inte positivt att det är så viktigt att se bra ut långt ner i åldrarna. Barnen mår inte bra av den utvecklingen själva. Därför bör vi föräldrar motverka den utvecklingen så mycket vi kan och SÄRSKILT om det har spritt sig till hela klasser.
    Den som är förälder till ett barn som inte har smink, kan verkligen se till att stötta det barnet att det är vackert genom att vara sig själv. Det barnet kommer att gå starkare genom livet framöver.

• hysteria
    Suck och suck skrev 2011-08-24 12:10:48 följande:
    Att fler och fler barn sminkar sig är en utveckling vi vuxna borde motverka. Det är inte positivt att det är så viktigt att se bra ut långt ner i åldrarna. Barnen mår inte bra av den utvecklingen själva. Därför bör vi föräldrar motverka den utvecklingen så mycket vi kan och SÄRSKILT om det har spritt sig till hela klasser.
    Den som är förälder till ett barn som inte har smink, kan verkligen se till att stötta det barnet att det är vackert genom att vara sig själv. Det barnet kommer att gå starkare genom livet framöver.
    AMEN!
    Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • La Lola
    Suck och suck skrev 2011-08-24 12:10:48 följande:
    Fast...det finns det ju inga som helst garantier för.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • 010306

Försöker då avstyra det tills dem börjar 7:an åtminstone. Har en 10 åring nu men hon har inget emot att vänta . Inte vanligt i hennes klass med smink än Tack & lov..

• såffan

jag hade tillåtit det, men inte smink i vansinniga mängder. Hade tillåtit det tidigare med, jag låter min snart tvååring ha nagellack också (hade däremot inte tillätit det om hon hade gått runt med fingrarna i munnen ofta).

Jag fattar faktiskt inte riktigt grejen med att det skulle vara så farligt och så kan jag tycka att föräldrar som själva sminkar sig men inte låter barnen göra det är riktiga hycklare. Barnet lär ju ändå få samma syn på utseende om man som förälder inte vågar lämna huset omålad...

• Suck och suck
    010306 skrev 2011-08-24 12:32:47 följande:
    Försöker då avstyra det tills dem börjar 7:an åtminstone. Har en 10 åring nu men hon har inget emot att vänta . Inte vanligt i hennes klass med smink än Tack & lov..
    Inte för min 9-åring tack och lov. Glad att hon inte går i en "sån" klass. Hoppas verkligen inte hon kommer till en sån miljö.
  • Eleator

Jag kan tycka att om du som förälder använder smink till vardags så har du inte mycket att säga om att ditt barn vill göra det. Om du själv avstår har du mycket större tyngd att neka barnet. 

• 010306

Jag har bara smink ibland & inte dagligen. men samtidigt är ju inte allt okay för barn att göra bara för att vuxna gör det.

• Henrik69

Kommer själv ihåg hur viktigt det var att "passa in" i skolan. När man skapar sin egen identitet är det helt naturligt att prova olika uttryck i form av smink, kläder, musik osv. och följa stilen i den gruppering man för tillfället känner sig hemma i.

Jag kommer inte förbjuda mina barn att prova olika uttrycksformer så länge det inte är skadligt eller olagligt. Självklar bör man ändå försöka ha en dialog (den där fantastiska balansakten det är att vara förälder...)

Själv hade jag en lång period som "syntare" med svarta kläder och svart, lång lugg. Idag sitter jag på kontoret i jeans och skjorta för att det är vad som passar bäst in här. Det är ju sådant som livet måste lära våra barn, utan att vi vuxna predikar vad som är rätt och fel.

• FrökenLöken
    Eleator skrev 2011-08-24 13:04:05 följande:
    Jag kan tycka att om du som förälder använder smink till vardags så har du inte mycket att säga om att ditt barn vill göra det. Om du själv avstår har du mycket större tyngd att neka barnet. 

Fast, man kan ju inte låta barn göra allting som vuxna gör. Det blir ju helt fel då. Ett sämre resonemang, skulle jag vilja påstå.

• lennartsdotter

Nej, en 11-åring skulle jag inte köpa smink till. Jag skulle försöka ta diskussionen om varför. Är det grupptryck? En känsla av att vara utanför för att hon inte har smink? Jag själv är överkänslig mot det mesta i sminkväg, det är väldigt lite jag tål så jag skulle ta upp hälsoaspekten. Vill jag sminka mig idag (det händer, men inte så ofta) är det tokdyrt smink som gäller.

Jag kan självklart inte hindra barnet från att spara sin veckopeng till att köpa mascara, läppstift eller vad som nu eftersträvas men jag skulle inte uppmuntra sminkning.

• FruLiNi
    linjes skrev 2011-08-23 13:45:46 följande:
    Ni som är anti smink,vad har ni emot smink?

Jag målade mig som 11 åring och fram till gymnasiet,sen dess har jag kört naturellt så mig har det då inte påverkat eller att bli "beroende" som nån skrev

Min dotter sminkar sig så det knappt syns och jag har inga problem med det alls

Fattar du ingenting? Tror du att det är själva sminket man har något emot?

Jag skulle inte tillåta min 11-åriga dotter sminka sig. Inte heller skulle hon få ha kort-kort eller utmanande vuxenkläder just för att jag tycker inte att det klär ett barn. Som jag skrev tidigare, så har var sak sin tid, småflickor ska inte sminka sig.  
  • solfrost

Här har vi kompromissat fram att maskara 3 dagar i veckan är gränsen, sen om hon väljer att använda dagarna i skolan eller på helgen är upp till henne.
    Tyvärr så är hennes klass en sminkklass och jag har tagit upp det på föräldrarmöten och föreslagit att vi skulle sätta samma regler men inte många tyckte likadant.
    Därav gav jag mig 3 dagar i veckan.

små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • solfrost

Tilläggas ska väl att hon fått sitt smink som hon har av kompisar på kalas.

små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • Dohgon

hm. ja varför inte. jag sminkade mig själv när jag var i den åldern så skulle knappast neka mina barn det. Nu har jag visserligen söner, men man vet adrig vad de vill när de blir äldre heller.

• Pyris

Mascara är det min 11-åring får ha. Inget annat. Det fick hon tillåtelse att ha nu när hon började 6:e klass.

• holy shit

Jag tror inte jag hade gillat att min elvaåriga dotter sminkade sig. Hade okejat det om det rörde sig om högstadiet, men elva år, njaaa.

Svar på tråden Är det ok att låta en 11åring ha maskara?