• TinyDeLuxe

Dags att köpa bilbarnstol!!

Då har min lille son Dante blivit för stor för sitt babyskydd, och det är dags att byta till en bilbarnstol! Frågan är bara vilken.... Vi har volkswagen passat.

Han gillar inte att ligga ner, utan vill sitta så upprätt som möjligt när han åker bil. Men samtdigit så ska det vara enkelt att justera till liggande när han sover. 

Har tittat på tusen olika men vill höra från er som verkligen använder dom, hur är dom egentligen och vad rekommenderar ni? För och nackdelar? Eftersom vi köper den ny så vore det bra om stolen ni har är ny eller att samma modell fortfarande säljs =)

Tack för svar!

• Svar på tråden Dags att köpa bilbarnstol!!
  • cloudberry79
    Little me skrev 2011-08-24 20:04:13 följande:
    Alltså, vi har ju en izi kid X3 och viktgränsen är 18kg.

Min syster är sju år och har precis passerat den gränsen! (dock har hon inte använt vår stol utan haft kudde ett tag)
    Men det jag menar är att viktgränsen på 18 kg är inte jättelite
    För oss med små ungar är 18 kilo rätt mycket, min fyraåring väger bara drygt 14 kilo och är spensligt byggd. Han skulle nog kunna sitta i en X3a till skolstart. Fast, han ligger ju på -2-kurvan! En genomsnittlig pojke på 4 år väger ganska precis 18 kilo (en flicka i samma ålder 17 kilo, alltså nästan lika mycket), vilket betyder att ungefär hälften av alla barn som är runt sin fyraårsdag väger för mycket för att stolen ska vara godkänd för bruk för dem. Det tycker i alla fall jag är dåligt. bättre ha en stol som är godkänd till 25 kilo så är man på säkra sidan oavsett man får ett barn som är litet eller stort.
    If you love me - please don't feed me!
  • Mysanochmimer
    Little me skrev 2011-08-24 20:04:13 följande:
    Alltså, vi har ju en izi kid X3 och viktgränsen är 18kg.

Min syster är sju år och har precis passerat den gränsen! (dock har hon inte använt vår stol utan haft kudde ett tag)
    Men det jag menar är att viktgränsen på 18 kg är inte jättelite
    min 1åring väger 13 så har svårt att tro att en 18-kgs stol skulle räcka åt honom för hela "bakåtvändtiden"
  • Ungmamma93

hoppade in i denna tråd eftersom även jag letar bilbarnstol, då min snart 4 månaders har vuxit ur sitt babyskydd och väger 9 kg redan så känns det lite osunt att köpa en 0-18 kg stol.. förlåt för att jag stal tråden lite..men är brio zento'n lämplig för våran del med?

• Tjohalia
    norgesessan skrev 2011-08-24 17:21:07 följande:
    Dock, om man köper en renodlad bakåtvänd, som är mindre, då måste man ju vända tidigare och därmed sitter barnet i bältesstol istället för bakåtvänd.

Så när jag får den frågan /frågan dyker upp, svarar jag att man inte ska köpa vändbar bara för att den kan vändas. Jag poengterar att största stolarna är vändbara, men när den är utväxt bör man byta ut den till bältesstol.
    Man kan också svara att vändbara stolar är en kompromisstol, och det är framåtvänd den är svag.

Man behöver inte ha ett stort barn fär att välja en stor stol, man vet inte hur snabbt barnet växer sen, man vill kanske att barnet ska sitta bakåt så länge det går, mm.
    Du har en mycket bra poäng. Vändbara stolar är inte alls lika säkra framåtvända som renodlade framåtvända stolar. Vi köpte ändå en britax two-way eftersom den är i särklass den största bakåtvända stol som gick att få tag i. När det blev dax att vända framåt köpte vi en rejäl bältesstol istället.
    Flicka 050414 * Pojke 070309
  • Little me

Men då kanske man ska välja stol efter hur barnet är.
    Är det ett "tjockt" barn redan tidigt och ligger högt på kurvorna så välj en 25 kilosstol.
    Har man ett normalt eller mindre barn räcker nog 18 kilosstol långt

• Ungmamma93

när jag kollat runt lite,står det att  brio zento'n  har kuggat i många test..och det känns ju inte så säkert :/

• cicci85
    Little me skrev 2011-08-25 08:52:26 följande:
    Men då kanske man ska välja stol efter hur barnet är.
    Är det ett "tjockt" barn redan tidigt och ligger högt på kurvorna så välj en 25 kilosstol.
    Har man ett normalt eller mindre barn räcker nog 18 kilosstol långt

Jo, han man ett barn som beräknas väga 18 när den är 7-8 år så funkar det ju bra med en -18kg-stol. Men har man ett barn som ligger på medelkurvan räcker den ju bara till 4 år och så tidigt skulle jag inte vända, om jag inte var tvungen!
  • Little me

Cicci85: izi kid X3 är bara till 4 år så då är det ju lugnt

• cicci85
    Little me skrev 2011-08-25 10:32:19 följande:
    Cicci85: izi kid X3 är bara till 4 år så då är det ju lugnt
    vad menar du? Den är godkänd till 18 kg, även om barnet är 5-6 år och väger max 18 kg så får den åka i izi Kid
  • Little me

Ja men den är tänk för upp till fyra år ungefär.

• norgesessan

Little me, nej, den är inte gjort för 4 år, den har gränsen eftersom den kom för nära taket i en sportsbil.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Kalinka
    Ungmamma93 skrev 2011-08-25 08:59:51 följande:
    när jag kollat runt lite,står det att  brio zento'n  har kuggat i många test..och det känns ju inte så säkert :/
    Vi har helt valt bort Zenton för att den fick så dålig kritik i tester.
    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Ungmamma93
    Kalinka skrev 2011-08-25 16:07:13 följande:
    Vi har helt valt bort Zenton för att den fick så dålig kritik i tester.
    tänkte i dom banorna jag med när jag läste om alla dåliga omdömmen.. 
  • TinyDeLuxe

ja zenton har riktigt dåliga omdömen :( tack för alla svar!

om ett par timmar bär det av =)=)=) 

• cicci85
    TinyDeLuxe skrev 2011-08-26 09:10:48 följande:
    ja zenton har riktigt dåliga omdömen :( tack för alla svar!

om ett par timmar bär det av =)=)=) 

har du blivit nå klokare bestämt vad ni ska prova för stolar?
  • TinyDeLuxe
    cicci85 skrev 2011-08-26 09:22:10 följande:

har du blivit nå klokare bestämt vad ni ska prova för stolar?

ja jag ska prova graco cosmic comfort s, vet att dom har den i en sjysst färg till ett vettigt pris. sen ska jag prova britax varianterna, two way och i way och multitech. sen får jag se vad för mer grejer dom har, nu har jag lite kött på benen iallafall.  förhoppningsvis behöver vi inte prova ALLA stolar innan vi hittar nån bra.
  • TinyDeLuxe

Sådär =) då var stolen installerad, provkörd och vi är nöjda. Först å färmst, dom hade inte kvar den speciella gracon cosmic comfort s. Tittade på en annan som dom hade i massa färger, men nej, det var inte samma hjul på dom, och när man vred på ratten så gjorde det knappt skillnad. :(  Så antar att det finns olika varianter... 

Iallafall. Det blev en britax hi way =) Han sitter bra i den och sov på vägen hem och det såg bra ut för huvudet också! Mkt nöjd, och tusen tack för all hjälp och en trevlig diskussion =)

Kram på er!       

• Lantani
    TinyDeLuxe skrev 2011-08-26 22:49:04 följande:
    Sådär =) då var stolen installerad, provkörd och vi är nöjda. Först å färmst, dom hade inte kvar den speciella gracon cosmic comfort s. Tittade på en annan som dom hade i massa färger, men nej, det var inte samma hjul på dom, och när man vred på ratten så gjorde det knappt skillnad. :(  Så antar att det finns olika varianter... 

Iallafall. Det blev en britax hi way =) Han sitter bra i den och sov på vägen hem och det såg bra ut för huvudet också! Mkt nöjd, och tusen tack för all hjälp och en trevlig diskussion =)

Kram på er!       
    Du kommer vara supernöjd!
    Alvin 081114 och Alice 100807
  • Finesse
    TinyDeLuxe skrev 2011-08-26 22:49:04 följande:

Kram på er!       
    Härligt! Hampus sitter oxå i en sån!
    Ebba 071228, Hampus 110225
Svar på tråden Dags att köpa bilbarnstol!!