• Anonym (Undrande)

Bjöd inte min kompis på bröllopet, nu bluder hon inte in mig på sin födelsedagsfest?

Alltås, så här är det. För någa månader sedan skrev jag här och frågade hur ni tyckte jag skulle göra angående min kompis som inte kan hantera alkohol på fest. Vi skulle gifta oss och jag ar rädd att hon som vanligt skulle dricka för mycket alkohol och vara jobbig, dessutom skulle bröllopsfesten vara liten och i övrigt var bara våra släkter inbjudna.

Nåväl, eftersom flera här och främst min man tyckte vi skulle låta bli att bjuda in henne, blev det så. Hon blev rent ut sagt, väldigt sur, fast jag försökte lägga fram det fint och inte brölade att hon inte kan hantera alkohol. Jag sa kort och gott att bara släkten av ekonomiska skäl b.la är inbjuden och att det var mycket tråkigt även för mig.

Det har nu gått drygt två månader sedan jag avböjde hennes närvaro och för det första har hon som tidigare ringt 3-4 gånger per vecka, i sort sätt slutat ringa. Hon har ringt två gånger (en på bröllopet). När jag har ringt har hon varit väldigt kort i tonen.

Nu är det så här att vi har känt varandra i 15 år och hon har som tradition att alltid ha en liten föelsedagsfest när hon fyller år. alltid. Och jag har under dessa 15 år alltid blivit inbjuden. Men nu har hon fyllt år och jag blev inte inbjuden. Jag förmodar att det är ett straff fr att jag/vi inte bjöd henne på vårt bröllop och nu börjar jag ju allvarligt talat fundera på vår relation. Jag tycker det är urbota löjligt att hålla på och straffa någon för en sådan sak, om det nu är så. Och jag överväger att öht sluta se henne som vän. Men hur skulle ni se på något dylikt om det händer er?

• Svar på tråden Bjöd inte min kompis på bröllopet, nu bluder hon inte in mig på sin födelsedagsfest?
  • M Y L F
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-08-17 07:51:29 följande:
    Det finns två delar här....

Det ena är ju hennes förhållande till alkohol som jag tycker att du som nära vän borde tagit upp med henne för länge sedan. Att börja ta upp det NU är nog ingen bra idé eftersom hon är sårad och inte så särskilt glad i dig.

Det andra är bröllopet.....jag kommer förmodligen råka ut för samma sak då jag inte kommer bjuda NÅGON av mina vänner ...eller NÅGON av mina släktingar då vi bestämt oss för att ha ett överraskningsbröllop med bara några få av våra allra närmaste familjemedlemmar....från början planerade vi något större så det är många runt mig som förväntar sig en inbjudan så jag antar att det blir en hel del sura miner men det tar jag.

Bröllop är något väldigt känsligt har jag förstått... man får inte som brudpar sortera bort NÅGON - oavsett orsak, man får inte planera som man själv vill utan man ska kompromissa så att det passar alla, annars får man räkna med sura miner tyvärr....

DIN orsak att sortera bort henne tycker jag var mycket vettig, man vill inte gå omkring på sin bröllopsdag och vara orolig för att ens bästa vän ska göra bort sig eller förstöra ens stora dag..för det ÄR brudparets stora dag...ingen annans..de som BLIR inbjudna ska ta det som en stor ära och de som inte blir inbjudna har rätt att bli lite besvikna men de har INTE rätt att bli suriga.

Jag förstår hennes reaktion att hon inte bjuder dig på födelsedagen....hon känner väl att hon inte duger som vän på din fest och då ger hon tillbaka..

Mitt förslag är att du försöker ringa henne och försöker få henne att träffa dig, mellan fyra ögon...gärna på en neutral plats typ ett fik eller något där ni kan sitta lite undanskymt och sätt dig ner och prata med henne. Tala om för henne att ni var tvugna att skära i listan och om du kan på ett snyggt och inte anklagande sätt ta upp din oro för detta med alkoholen så gör det. Men ta gärna kontakt med tex länkarna eller AA och be om hjälp hur du ska lägga upp det för om bröllop är känsligt så är missbruk ännu känsligare och hon KOMMER att bli arg på dig och hon KOMMER att reagera starkt..

Väldigt bra skrivet. Om man inte bjuder en enda av sina vänner så förstår inte jag varför denna vännen blev så sur eller sårad. Är det bara släkten , så spelar inte åren någon roll i hur länge man umgåtts.

När jag gifte mig så var det bara jag och mannen och våra barn som skulle till rådhuset, men så fick hans mamma reda på det så hon, min mans syster och deras barn dök upp. Inte min önskan, men jag kunde liksom inte säga nej. Men ingen av mina vänner sedan mer än 30 år tillbaks tog illa upp. De var bara glada för vår skull.

Mina vänner är nog de bästa och sanna vänner man kan ha, när jag läser om sk vänner som en del på FL hänger med.... 
  • Anonym (Fast)

Varför tar du för givet att bli dit bjuden. Nej tyvärr jag håller med din kompis ( Speciellt om det va en nära vän)

• Anonym (WOW)
    Trivelina73 skrev 2011-08-18 14:57:10 följande:
    Igår släppte jag inte in min lillebror för han låg på golvet i trappan och yla att han är hungrig (hade mina två barn hemma och två kompisar till dem). Idag har han förklara på facebook att vi inte är familj. Helt ok för mig, så du... Man måste inte heller vara vänner bara för man varit det.

Wow. Tack för att du INTE är släkt med mig. Fy fan. Stackasrs lillebror 
  • Polly S
    Anonym (Fast) skrev 2011-08-18 15:11:23 följande:
    Varför tar du för givet att bli dit bjuden. Nej tyvärr jag håller med din kompis ( Speciellt om det va en nära vän)
    men vad jag läser -på flera ställen och redan i trådstarten -var det inga vänner på TS bröllop.
    skulle hon ändå bjudit den här vännen?
    hur skulle hon förklarat det för sina andra vänenr?
    hur kan det jämföras att inte bli bjuden på bröllop för enbart släkt och att inte bli bjuden på fest för alla vänner?
  • EllanEriksson

Som jag hade känt det så att... 15 år är en lång tid... Har hon vart med på familjehögtider förr så kanske hon trodde att hon räknades som en i familjen och därför känner sig ledsen och ouppskattad nu..
    Det är iallafall vad jag tror..

• Anonym (Förstår)

Vad hade du förväntat dig ? om ni hade känt varandra så länge o inte bjuda inne henne. För hoppningsvis så är det bara en gång som sin närmaste vännina gifter sig så det blir lite speciellt.

• Hyperduttan

Jag skulle ta det bra, det låter i mina ögon som en normal grej att göra efter det som hänt. Fast själv skulle jag göra tvärt om, det bästa sättet är att göra tvärt emot tycker jag. Har nyligen varit med om liknande dock ej nära vän. Men jag uteslöt inte utan bjöd. Men tycker det låter vanligare att inte göra det (vilket folk ville få mig att välja).

Gick det ens att förstå vad jag menade?

Jag bjöd alltså efter att själv inte blivit bjuden på bröllop :) Även fast andra tyckte tvärt om och var väldigt upprörda fastän de inte handlade om dem :) 

• Anonym (WOW)
    Polly S skrev 2011-08-18 15:14:13 följande:
    men vad jag läser -på flera ställen och redan i trådstarten -var det inga vänner på TS bröllop.
    skulle hon ändå bjudit den här vännen?
    hur skulle hon förklarat det för sina andra vänenr?
    hur kan det jämföras att inte bli bjuden på bröllop för enbart släkt och att inte bli bjuden på fest för alla vänner?

Om det va typ hennes bästa kompis så självklart. Men vi tycker nog olika.

(Är inte direkt en svenssons) :) 
  • M Y L F
    EllanEriksson skrev 2011-08-18 15:15:57 följande:
    Som jag hade känt det så att... 15 år är en lång tid... Har hon vart med på familjehögtider förr så kanske hon trodde att hon räknades som en i familjen och därför känner sig ledsen och ouppskattad nu..
    Det är iallafall vad jag tror..

Jag har vänner sedan över 30 år tillbaks och vi har firat både det ena och andra tillsammans, men det finns inte någon som ifrågasatte hur vi gifte oss. Är man bra vänner så behöver man inte hålla på och förklara sig och man ska framför allt vara ärlig. Ärlighet lönar sig i längden.

Att vännen nu inte vill bjuda TS och är sur är bara barnsligt och har man varit vänner i 15 år, ja då undrar jag vad för vänskap man haft genom åren... 
  • Polly S
    Anonym (WOW) skrev 2011-08-18 15:19:16 följande:

är det typ hennes bästa kompis som den tjejen beter sig?
    då tycker jag riktigt synd om TS -med såna vänner behöver man inga fiender!
  • M Y L F
    Anonym (WOW) skrev 2011-08-18 15:19:16 följande:

Om man har flera bästa vänner? Jag har 7 stycken inkl deras familjer och barn....

Vi hade blivit med bara mina bästa vänner 16 vuxna och 8 barn. Sedan har min man ett par bästa vänner med barn också....
  • Trivelina73

Haha wow kul att du ser det så när du inte vet vad som ligger bakom allt till varför han inte var välkommen in.

Nytt nick igen till någons förtret
  • Anonym (Liza)
    Anonym (Undrande) skrev 2011-08-17 01:57:41 följande:
    Bjöd inte min kompis på bröllopet, nu bluder hon inte in mig på sin födelsedagsfest?

Alltås, så här är det. För någa månader sedan skrev jag här och frågade hur ni tyckte jag skulle göra angående min kompis som inte kan hantera alkohol på fest. Vi skulle gifta oss och jag ar rädd att hon som vanligt skulle dricka för mycket alkohol och vara jobbig, dessutom skulle bröllopsfesten vara liten och i övrigt var bara våra släkter inbjudna.

Nåväl, eftersom flera här och främst min man tyckte vi skulle låta bli att bjuda in henne, blev det så. Hon blev rent ut sagt, väldigt sur, fast jag försökte lägga fram det fint och inte brölade att hon inte kan hantera alkohol. Jag sa kort och gott att bara släkten av ekonomiska skäl b.la är inbjuden och att det var mycket tråkigt även för mig.

Det har nu gått drygt två månader sedan jag avböjde hennes närvaro och för det första har hon som tidigare ringt 3-4 gånger per vecka, i sort sätt slutat ringa. Hon har ringt två gånger (en på bröllopet). När jag har ringt har hon varit väldigt kort i tonen.

Nu är det så här att vi har känt varandra i 15 år och hon har som tradition att alltid ha en liten föelsedagsfest när hon fyller år. alltid. Och jag har under dessa 15 år alltid blivit inbjuden. Men nu har hon fyllt år och jag blev inte inbjuden. Jag förmodar att det är ett straff fr att jag/vi inte bjöd henne på vårt bröllop och nu börjar jag ju allvarligt talat fundera på vår relation. Jag tycker det är urbota löjligt att hålla på och straffa någon för en sådan sak, om det nu är så. Och jag överväger att öht sluta se henne som vän. Men hur skulle ni se på något dylikt om det händer er?

Haha hoppas du skojar. Nej du förtjänar inte att vara med på hennes födelsedagsfest. Du kan väl inte bete dig när du dricker haha
  • Anonym (E)
    Anonym (Liza) skrev 2025-02-13 17:12:15 följande:
    Haha hoppas du skojar. Nej du förtjänar inte att vara med på hennes födelsedagsfest. Du kan väl inte bete dig när du dricker haha
    Väldigt givande kommentar i en 14 år gammal tråd....
  • Anonym
    Anonym (E) skrev 2025-02-13 17:23:20 följande:
    Väldigt givande kommentar i en 14 år gammal tråd....
    Ts är säkert skild och omgift vid det här laget också. Kanske kompisen fick komma på det bröllopet istället.
Svar på tråden Bjöd inte min kompis på bröllopet, nu bluder hon inte in mig på sin födelsedagsfest?