• sotich

Hur får jag katten min att sluta bitas?

Har en katt på 1 år och 2 månader som alltid har varit extremt busig. Han sätt att leka är att bita mig i benen, armarna händerna you name it...  försöka putta undan, säga nej, fräsa till, som jag har läst på internet att man kan testa.

Har även testat att stänga dörren och till rummet jag är i och låta honom varva ner, men oavsett hur mycket man gör det så är han fortfarande busig när man öppnar.

Min sambo blir väldigt arg på att katten inte lyssnar, och hans sätt att säga ifrån är att slå till honom. inte hårt, men en lätt klapp... vilket jag verkligen inte tycker om eller accepterar ,så det resulterar i en tråkig stämning.

Hur som haver. Hur kan jag lära missen att inte bitas?  Har försökt att ta fram en av hans leksaker, men han leker bara lite och sen fortsätter han att bita mig, när han är på det humöret.

Ibland så är han jättemysig och han följer ALLTID efter mig överallt och är ledsen när jag inte är hemma... Vi fick honom när han var 10 veckor. De som tog hand om honom sa aldrig att han bara var 10 veckor, och han var grovt undernärd och hade kattloppor.

• Svar på tråden Hur får jag katten min att sluta bitas?
  • nemo1

Att daska till en katt är aldrig rätt, den lär sig ingenting utan det får motsatt effekt. Att den togs för tidigt från sin mamma kan spela in. Är den kastrarad? Jag tycker ni ska ge katten en kattkompis som den kan busa med, det kan vara så att den är understimulerad.

• Majsan70

Men biter den hårt då?
    Två av  mina katter bits lite granna som små kärleksbett o det får de fortsätta med. Däremot skulle vi inte acceptera om de bet för att skada så att säga o då hade vi puttat undan o sagt nej. De lär sig till slut vad som är Ok eller inte om man är konsekvent o lugn.

• sotich

Nä jag vet,  det var dt jag försökte förkalra i ts att jag tyckte med. Min sambo är dock uppvuxen på en bondgård, i ett annat land, så där tänkte man annorlunda. Där så sköt man katterna ifall de gjorde något otyg, de var till för att döda möss, inte ställa till det.  Han vet själv att det inte är bra, och har lugnat ner sig.

Nä han är inte kastrerad, men har varit såhär ända sen han var bebis.  Hmm jag har också funderat på om han är understimulerad. Tänk om man köper en katt och så går dem inte ihop.. Min katt är väldigt "stolt" av sig och väldigt nyfiken. Han har träffat andra katter när kompisar har varit kattvakt, och då har han "tagit över"tagit över. Han är lite skeptisk på samma gång som han är nyfiken.

• sotich
    Majsan70 skrev 2011-08-15 13:55:09 följande:
    Men biter den hårt då?
    Två av  mina katter bits lite granna som små kärleksbett o det får de fortsätta med. Däremot skulle vi inte acceptera om de bet för att skada så att säga o då hade vi puttat undan o sagt nej. De lär sig till slut vad som är Ok eller inte om man är konsekvent o lugn.
    Han bits hårt, jag får blåmärken, en gång har jag börjat blöda. Puttar undan, men han lyssnar ju inte =/ kan sitta hur länge som helst och bara säga nej
  • Majsan70
    sotich skrev 2011-08-15 14:01:59 följande:
    Han bits hårt, jag får blåmärken, en gång har jag börjat blöda. Puttar undan, men han lyssnar ju inte =/ kan sitta hur länge som helst och bara säga nej
    Fast gå undan o sluta lek/kela tillsammans med att du putter undan o säger nej med skarp röst.  Jag tror inte du gjort riktigt rätt helt enkelt. Man skall markera med hela kroppen o rörelserna att det här inte är OK.
    Precis så gör vi när vi lär våra kattungar att inte använda klorna, eller de gånger de bitit för hårt när vi gosat.
  • Mimmlas

Jag har alltid petat till mina katter på nosen när de gör något liknande. Jag har fått väldigt snälla katter som vet vart gränserna går.
    Inte hårt bara ett pet liksom. Det gör att de kommer av sig och slutar. 

• MattiasFru

Låter som en understimulerad katt i mina öron. Katter gör oftast så då för att få uppmärksamhet, att dom "jagar en" och biter en i bakhasorna och liknande. Katter är lite som hundar på den punkten, har du en bra stimulerad lugn katt så kommer den inte bråka och vara jobbig på samma sätt som någon som är understimulerad och har massa spring i benen som denne inte blir av med. Hur har du det med gömställen och klösmöbler? Hur ofta leker du med din katt och vad gör du isåfall? Har du bara en katt så måste man tänka på att leka med den mycket mer än om man har flera.

• sotich
    MattiasFru skrev 2011-08-15 14:19:07 följande:
    Låter som en understimulerad katt i mina öron. Katter gör oftast så då för att få uppmärksamhet, att dom "jagar en" och biter en i bakhasorna och liknande. Katter är lite som hundar på den punkten, har du en bra stimulerad lugn katt så kommer den inte bråka och vara jobbig på samma sätt som någon som är understimulerad och har massa spring i benen som denne inte blir av med. Hur har du det med gömställen och klösmöbler? Hur ofta leker du med din katt och vad gör du isåfall? Har du bara en katt så måste man tänka på att leka med den mycket mer än om man har flera.

Vi har ett katt-träd och så har vi många leksaker. Han har även många gömställen. Vi har en relativt stor lägenhet, dessutom då vi bara är tre, jag min sambo och katten.

Vi leker varje dag, på olika sätt. Vi brukar jaga varandra(haha) typ att han springer in i sovrummet och så springer jag efter, och sedan så springer jag från sovrummet in till vardagsrummet och gömmer mig bakom dörren, så springer han efter och hittar.  Fram och tillbaka. Han tycker att det är jättekul och kommer tillbaka och jamar på mig när jag är lite långsam att springa efter. Han älskar bus.

Dock så har vi inte lekt så mycket den senaste tiden då jag har haft mycket i huvudet och varit ledsen, men han har inte blivit mer bitsugen eller så.

• nemo1

Jag tycker du ska boka tid redan idag för kastrering. En fertil katt har svårt att få ro i kroppen med en massa hormoner. Sedan tycker jag att du ska boka in ett besök på ett katthem och hälsa på alla katter där. Berätta vad ni söker och hur eran katt är så hjälper personalen er att hitta rätt kompis till er katt. Skulle det inte fungera så kan ni alltid lämna tillbaka katten. Men då måste eran katt vara kastrerad innan annars går det aldrig.

• sotich

Tack för tipsen, jag ska tänka över det hela och även prata med min sambo. =)

• Christaline

Jag tycker också att du ska skaffa en till katt! De uppskattar verkligen varandra och det är absolut inte mera jobb med två katter än med en. Jag tror att du kommer få en mycket mer harmonisk katt då.

Vår första katt har tagit hand om sin halvbror som sin egen lilla bebis sedan han kom när han var ca. ett år gammal. De ligger tillsammans och sköter varandras pälsar och myser.

Det tog ett par veckor innan han accepterade brorsan fullt ut, men sedan dess har de varit oskiljaktiga. 

• Capt Janeway

Så fort katten biter ... Grabba snabbt tag i nackskinnet och lyft undan samt gör ett högt pschht-ljud (a'la Cesar Milan)

Katten lär sig snabbt att psshht betyder NEJ och snart räcker det att göra ljudet utan att behöva ta tag i nacken.

(slå, knuffa el. putta aldrig) 

• makj0111

hej, jag har en katt som är 15 nu och hon bitter inte längre nu men man måste ha tålamod. Att slå till en katt är inte bra för katten blir sur och försöker skada en. men har du prövat och kastrera den. vatten har alltid fungerat för många.Skrattande

• CompelledInk

Vi har uppfostrat våra katter genom att ta tag i nackskinnet och smätta till på nosen och säga skarpt nej. Nu är de jättelydiga och hur mysiga som helst. Den ena var även för tidigt borttagen från sin mamma så var en väldigt stor uppgift att fostra dem.

• Oscarsmamma84

Jag hade en katt som bet ofta o hårt. Jag fick ta tag i hans nackskinn o hålla honom mot golvet tills han gav sig. Han var helt galen när han var på det humöret.

Svar på tråden Hur får jag katten min att sluta bitas?