-
Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
-
Svar på tråden Ni ska gå ihop om en present - hur delar ni?
-
-
Det skulle vara roligt om folk gicki in o röstade i den tråden som skapades innan denna gällanda samma fråga. se länk ovan.
-
För mig är det självklart att dela per hushåll ELLER skramla och då får man ju lägga hur mycket man vill.
Jag är helt paff att det finns folk som säger att mannen inte får stå med på kortet. Men barnen då? Vi skriver alltid alla våra namn. -
Tro mig, jag läste. Hennes och ditt resonemang betyder att de, med sin gemensamma ekonomi, betalar en halv del vardera medan deras singelkompisar betalar en hel del vardera. Hur är det rättvist?trassan skrev 2011-08-12 07:49:04 följande:om du läser så skrev hon att dom har gemensam ekonomi- alltså det hon betalar betalar även sambon, om kompisarna är så tjuriga så är ju alternativet att dom lägger en fjuttsumma extra.
-
Det beror på. När det är ett gäng kompisar som ska dela så betalar vi per hushåll och då diskuterar vi innan hur mycket vi kan lägga, eftersom vi har olika ekonomi går vi efter den som har råd med minst, och ev kan de som vill lägga till lite extra utan att det pratas om i så fall. När det är inom familjen så blir det ibland så att vi betalar efter bärkraft, det är knepigare för en ensamstående mor med två tonåringar att få ihop det än för två välbetalda singlar utan barn som lever ihop.
-
är det så himmla viktigt då för min singel vän så får hon väl skaffa sig en sambo.Perry the Platypus skrev 2011-08-12 13:46:46 följande:Tro mig, jag läste. Hennes och ditt resonemang betyder att de, med sin gemensamma ekonomi, betalar en halv del vardera medan deras singelkompisar betalar en hel del vardera. Hur är det rättvist?
Har man gamensam ekonomi så har man. är det min mamma som fyller år så ger jag en summa och min sambo står endå med på kortet likaså våra barn och ev katt vi hör ju ihop. och gör dom inte det så tackar ju min mamma honom för presenten också för det är ju skumt annars.
Får jag en present där alla mina vänner står med förutom tex lisas sambo så antar jag att det är av honom också eftersom dom har gemensam ekonomi och då antar jag att dom bara glömt hans namn. Gemensam ekonomi innebär ju att man slår ihop sina inkomster till en "ficka". En singel vänn kanske inte har tre barn att mätta magen, vinterkläder att ge osv så då har ju den singen vännen kanske till och med bättre ekonomi än oss som bara har sig själv att tänka på... I min umgängeskrets tänker vi iallafall på varandra och inte på att den och den gav 50 kr mindre än mig den får inte står med på kortet. Kanske anser att ditt resonemang är lika flängt som du verkar tycka att mitt är. -
Nu är det oftast inom familjen vi lägger ihop pengar till present o här delar vi per hushåll. Nu har alla sambos o barn så alla skrivs med på kortet (även barnen)
Är mamma o pappa med o betalar nåt till nån av oss syskon brukar dom vilja lägga lite mer.
Sen har vi en "bestämd" summa som vi lägger. Vi syskon lägger 300kr/hushåll o mina föräldrar lägger 500 kr ihop. Sen i vissa fall om ekonomin tillåter kan man lägga mer. -
Min man kommer från en stor familj och vid jul eller födelsedagar är det vanligt att vi går i hop om presenter. Man lägger vad man anser sig ha råd med och inget annat (det här fenomenet att alla måste lägga exakt samma summa finns inte). Någon kan därför lägga flera hundra och någon annan ett par tior. Alla som är med och lägger skriver under på kortet. Finns det en respektive står dennes namn med. Jag älskar min mans familj sunda förhållningssätt till gåvor. Det finns inget tvång, ingen som tänker att:"Jag fick minsann ingenting av XX i julklapp, så då ger jag ingenting tillbaka.". I den familjen är presenter vad det ska vara, en gåva.
På min sida ser det annorlunda ut. Min mammas syskon har tex lagt en summa per hushåll när någon av kusinerna fyllt 18år. Alla utom en av bröderna och hans fru, som haft dålig ekonomi och inte kunnat lägga den bestämda summan. När då hans dotter fyllde 18, var det något av syskonen som inte tyckte att hon skulle få present, eftersom hennes föräldrar mycket sällan varit med på gåvor till de andra kusinerna. Det tyckte dock de andra syskonen (och mormor) var dumheter, dottern är ju lika mycket kusin som någon av oss andra oavsett hennes föräldrars ekonomiska förmåga. Snålhet och oginhet är förkastligt. -
jag är otroligt förvånad att så många delar per hushåll. Kan inte få in i mitt huvud hur det ska vara rättvist!
-
Per vuxen. Man kan ju inte stå med i ett kort så har man inte varit med att betala. Tokigt.
-
När vi ger en present till svärmor delas kostnade lika mellan alla hennes barn.
När vi ger en present till mina föräldrar så delas kostnaden på antal vuxna eftersom alla inte har respektive.
-
Jag tycker man ska dela familjevis. I min släkt lägger man ofta per/ person vilket blir så himla fel ibland när det handlar om summor som överskrider 300kr. Min man och jag umgås in så mycket med släkten men är alltid med på kalas, har jag då en faster som fyller år å vi ska lägga 300kr/person blir det fel för min man när han knappt känner henne samtidigt som han vill gratulera henne å stå med på grattis kortet. Jag är också student så inkomsten är stabil men inte god vilket gör att jag kan tycka att 600kr/familj blir mycket. Vi har nu slutat att vara med på presenter och börjat köpa egna istället för att slippa vänd på varenda krona för att någon fyller år (inte alltid jämt heller).