• Asfaltsblomman75

Bebisens "varningssignaler"

Hej alla!
    Eftersom jag är förstagångsförälder och har noll koll, tänkte jag fråga er alla :)
    Min lille 3 månaders sover med oss från efternatten och till morgonen, och här kommer min fundering. Vår lille solstråle vaknar 0,2 sekunder efter att jag gått ur sängen, om han inte vaknar när jag rör mig. Min fråga är nu:
    fr o m när kan man smyga sig upp ur sängen för att åtminstone hinna på toan innan prinsen påkallar uppmärksamhet?  Jag skulle så gärna vilja hinna göra iordning hans käk innan jag hämtar honom nämligen, eftersom han vaknar och då är panikhungrig, haha! Eller kunna hinna äta frukost i någorlunda lugn och ro, och inte ståendes framför plutten (i framtiden)?
    Och vet ni när den där "paniksignalen" upphör angående sovandet, alltså att man kan förflytta dem från t ex barnvagn till säng utan att han vaknar efter 10-20 minuter och undrar vad som hänt (läs vaknar och vrålar)? Jag har bara lyckats förflytta honom från säng till vagn, men då ska den rulla ganska snabbt inpå...
    Och när kan de själva stoppa in nappen?  

Om någon har tips kring en bra bok angående allt från tandsprickning, trots eller you-name-it , så mottages det tacksamt!

• Svar på tråden Bebisens "varningssignaler"
  • MalinEddie

Har du någon bärsjal/sele? Då får du händerna fria för annat samtidigt som barnet sover nära. Detta är dock ett tips för dagtid om ni har det på samma sätt då. Kan inte din man fixa maten på nätterna eller ta honom på morgonen när du äter frukost? Du kanske kan ta med bebisen?. Min son var nog 8-9 månader när han kunde stoppa i nappen själv om jag minns rätt. Jag rekommenderar dessa böcker.
    cdon.se/b%C3%B6cker/sears,_martha/the_baby_book-4459334
    www.karnevalforlag.se/bocker/karlekens-roll

Jag vet inte om det är vad du är ute efter men de är braGlad

• Asfaltsblomman75

Tack för tipsen, ska kolla! På dagen har vi äntligen börjat få honom att börja trivas i sin säng, peppar peppar, så det är mest på morgonen som jag funderar kring, och då i veckorna när mannen jobbar =) Mannen tar mycket av käkandet, men på morgonen har han redan gått till jobbet och det är då jag blir "lite låst" eftersom min son är som Skalleper i Ronja Rövardotter, han "förföljer" mig i sängen tills han ligger näranära =) 

• MalinEddie
    Asfaltsblomman75 skrev 2011-08-11 20:39:15 följande:

Tack för tipsen, ska kolla! På dagen har vi äntligen börjat få honom att börja trivas i sin säng, peppar peppar, så det är mest på morgonen som jag funderar kring, och då i veckorna när mannen jobbar =) Mannen tar mycket av käkandet, men på morgonen har han redan gått till jobbet och det är då jag blir "lite låst" eftersom min son är som Skalleper i Ronja Rövardotter, han "förföljer" mig i sängen tills han ligger näranära =) 

Det finns ersättning på tetra. Vi var lata och körde med det. Det kostar dock mer. Man kan också ha en termos med vatten och pulver redo vid sängen för att slippa gå upp. Om du är nära när du gör ersättningen reagerar han säkert inte likadant.
    Du måste självklart gå på toaletten när du känner att du behöver. För att varken du eller barnet ska må dåligt kanske du kan ta med honom dit? Det är väldigt vanligt att bebisar har ett stort behov av närhet och det är viktigt att de får det tillfredsställt för deras fortsatta utveckling och trygghet. Det går över och då kommer du sakna att gosa med bebisGlad
  • Asfaltsblomman75

Ja, det är ju inte för evigt :) Jag ramlade på en grej om att barn sover ungefär 40-50  minuter och sen kan ha svårt att somna om. Det stämmer på prinsen.. Men nu hittar jag inte det jag läste :( Har du koll på vad jag pratar om? För det är ett problem eftersom han inte är pigg och glad när han vaknar utan ledsengnällig... Jag vill se om det är något jag kan göra och när/om detta går över... Vet du något om det?

• Asfaltsblomman75

Tackar tackar! Han kommer till oss efter kl 01.00, när han vaknar :) Jag vill egentligen inte samsova, eftersom jag inte vågar :/ Jag sover så dåligt när han ligger bredvid mig... Men det är bara att gilla läget och försöka sova innan han kommer till oss =)

• 201201232

Jag tycker att det hjälper lite att träna på att flytta när barnet sover samt att man har lite ljud på när han somnar. Lite lagom ljud från tv eller radio gör att de inte blir lika lättväckta. 

• Asfaltsblomman75

Hej! Vi har alltid ljud på på dagtid (eftersom vi är ganska stillsamma människor, så skulle det bli för tyst tänkte vi, haha)... Tack, jag ska börja öva på det, det lär bli på mornarna, om han inte vaknar före mig vill säga,hmmm.

• Mellanmjölkens land

Har du testat att lägga nått varmt (t ex kudden) på din plats när du går upp? Vaknar inte dottern när jag går upp brukar det vinna mig några minuter när jag kan gå på toa. Med lite tur sover hon dessutom kvar ett bra tag.

• Asfaltsblomman75

Hej!
    Jajamensan, han går inte på det :/ Men tack ändå! 

• Alexe

Vår kille är 1,5 år och kanske 2-3 morgnar i hela hans liv har jag kunnat gå upp före honom. Nu vaknar han när sambon går till jobb, så bara för mig att pallra mig upp då också. Och ja, vi samsover.

Svar på tråden Bebisens "varningssignaler"