• trollvira

Inte barnfri den här helgen heller..... :(

Jag blir galen på min mans ex, som ständigt ljuger, manipulerar och kommer undan med det..
    Ibland blir det bara för mycket!!!!

Innan semestern KRÄVDE jävulskapet att få ha dottern 4 veckor på raken. Detta innebar att vi fick ha henne HELA vår semester.
    Ok, för att hon inte skulle ge sig på dottern, som hon kan göra när hon inte får som hon vill, så gick vi med på det. Det gick tre dagar sen ville dottern hem, det var ren förvaring hos mamma och hon ville vara med oss ett tag.. Sagt och gjort, vi åkte och hämtade henne över midsommar.

Vi pratade inte med dottern efter att hon åkt till mamma förrän någon vecka senare och då visade det sig att hon varit hos sin mormor hela tiden. Ytterliggare en vecka senare ringer mamman, som då fått tillbaka dottern och vill att vi ska hämta hem henne, för nu har mamman fått en kråka i näsan och var dödssjuk..... Då sa vi faktiskt nej.

Så hon lämpade över dottern på mormor igen och där stannade hon tills 2 dagar innan hon skulle hem.

Nu har vi haft henne i 4 veckor och det var dags för mamma-helg igen och då har mamman "glömt" att det gått 4 veckor, så vi fick ingen helg utan barn......

Jag blir så förbannad, men eftersom det inte är mitt barn så kan jag inte skälla ut idioten efter noter heller, tyvärr. Men ibland är det svårt att låta bli!!!!

Hur skulle du göra?? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-26 22:16
    Jag biter fortfarande ihop!
    Ytterliggare 2 veckor har gått och det var dags för barnledig helg igen.
    Den här gången kunde hon inte ta dottern för hon hade just gått upp på heltid och var heeeelt slut och orkade inte ta dottern.
    Den underbara dotter går omkring med slokande axlar och undrar vad hon gjort för fel....

Det är ju ett under att människan orkar torka sig där bak! :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-28 14:09
    Fick just veta att hon inte kommer att ta dottern under nyår heller. Med uppmaningen att vi inte fick prata skit till dottern om detta... Ursäkta, det är ju inte vi som gör sånt?!
    Vi hade planer, som i och för sig var tänjbara, då vi vet hur det kan bli. :(
    Hon sa också att hon inte ska ha henne någonting under december heller, för att hon ska flytta (samtidigt som hon har 3 månader på sig att göra detta) Undrar hur människan tänker??
    Det värsta som bf är att vi kan inget göra mer än att ta hand om detta stackars barn som inte har en mamma som bryr sig annat än sig själv! :/

• Svar på tråden Inte barnfri den här helgen heller..... :(
  • trollvira
    Tow2Mater skrev 2011-08-11 18:32:37 följande:
    Så om man har barnen varannan helg kan man aldrig boka biljetter till vuxensaker t ex eftersom man inte kan räkna med att den andra föräldern faktist kan ha barnen på bestämd tid? Ska man alltid vara redo att rycka in 5 minuter innan ifall att den andra föräldern bestämmer sig för att ändra sina planer helt oplanerat i sista stund...? Hur lever man så?

Precis som mitt jobb räknar med att jag dyker upp på avsatt tid, om jag inte meddelar annat, räknar jag med att biomamman har barnen då det är bestämt.
    Precis så är det..
    Vi kan  sällan planera nåt och gör vi det så måste alltid ha en öppning, så att dottern kan hänga med ifall mamman nekar. Man lär sig med tiden. 

• trollvira
    Kajee skrev 2011-08-11 18:36:33 följande:
    Låt dottern bo på heltid hos er så slipper det uppstå oklarheter när ni ska ha henne. Varje gång som hon är hos mamma blir en bonus istället.
     Att mamman lämnar över dottern jämt till mormor kan väl det vara tragiskt, men jag förstår inte vad det har med din barnfria tid att göra. Det påverkar knappast om ni är barnfria eller inte.
    Visst är det skönt med barnfri tid, men har ban barn kan man inte räkna med det till 100 %. Ibland får man svälja att man inte får barnfritt som man tänkt sig och tänka på att barnen måste prioriteras i första hand. (Även om mamman inte gör det så innebär det inte att barnet har förtjänat två föräldrar som struntar i henne. Det är som sagt trots allt ett barn det handlar om.
    Vi HAR dottern på heltid, men hon måste ju vara hos sin mamma varannan helg då enligt gemensamt beslut.
    Och då tycker man faktiskt att hon skulle bry sig lite i alla fall...... 
  • Tow2Mater
    trollvira skrev 2011-08-11 18:36:48 följande:
    Precis så är det..
    Vi kan  sällan planera nåt och gör vi det så måste alltid ha en öppning, så att dottern kan hänga med ifall mamman nekar. Man lär sig med tiden. 
    Då har vi tydligen helt olika syn på saken.
  • Kajee
    Tow2Mater skrev 2011-08-11 18:32:37 följande:
    Så om man har barnen varannan helg kan man aldrig boka biljetter till vuxensaker t ex eftersom man inte kan räkna med att den andra föräldern faktist kan ha barnen på bestämd tid? Ska man alltid vara redo att rycka in 5 minuter innan ifall att den andra föräldern bestämmer sig för att ändra sina planer helt oplanerat i sista stund...? Hur lever man så?

Precis som mitt jobb räknar med att jag dyker upp på avsatt tid, om jag inte meddelar annat, räknar jag med att biomamman har barnen då det är bestämt.

Saken är väl den att ett barn inte ska råka värre ut bara för att den ena föräldern inte sköter sitt. Ibland finns det såna föräldrar och då får man som andra förälder dra ett större lass och det kan innebära att man får ställa in teaterbesök tex. Två föräldrar som inte ställer upp är inte bättre än en som inte gör det.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee
    trollvira skrev 2011-08-11 18:37:58 följande:
    Vi HAR dottern på heltid, men hon måste ju vara hos sin mamma varannan helg då enligt gemensamt beslut.
    Och då tycker man faktiskt att hon skulle bry sig lite i alla fall...... 

Jag håller med. Det kan man verkligen tycka. Men nu gör hon inte det. Varför då inte se till att barnet bor hos er på heltid. Varför ska hon ha varannan helg på pappret när hon ändå aldrig tar dottern då? Då kan ni planera med barnvakt med sämre samvete istället.
  • trollvira
    EllanEriksson skrev 2011-08-11 18:40:06 följande:
    Tonåringarna kan väl vara barnvakter? Skulle inte de funka??
    Vi har försökt, men de tycker bara att hon är jobbig med alla sina frågor och att hon måste ha uppmärksamhet hela tiden...

Ja, ni vet väl kanske hur tonåringar är.. ;) 
  • Kajee
    trollvira skrev 2011-08-11 18:42:10 följande:
    Vi har försökt, men de tycker bara att hon är jobbig med alla sina frågor och att hon måste ha uppmärksamhet hela tiden...

Ja, ni vet väl kanske hur tonåringar är.. ;) 

Inte alla tonåringar. Bor ni norr om Stockholm skickar jag över min dotter som gärna sitter barnvakt. Ni har bara inte hittat rätt tonåring än. Och den där frågeperioden i 4-årsåldern går ju över.
  • trollvira
    Kajee skrev 2011-08-11 18:41:24 följande:
    Jag håller med. Det kan man verkligen tycka. Men nu gör hon inte det. Varför då inte se till att barnet bor hos er på heltid. Varför ska hon ha varannan helg på pappret när hon ändå aldrig tar dottern då? Då kan ni planera med barnvakt med sämre samvete istället.
    Eeeeh, det finns lagar i det här landet.

Mamman har RÄTT att träffa sitt barn, frågan är vad barnet har rätt till?? 
  • Kajee
    trollvira skrev 2011-08-11 18:43:27 följande:
    Eeeeh, det finns lagar i det här landet.

Mamman har RÄTT att träffa sitt barn, frågan är vad barnet har rätt till?? 

Ja det finns lagar. Men det finns också något som heter enskild vårdnad. Vad är bäst för barnet? Att hälsa på mamma när mamman faktiskt kan eller att vara varannan helg hos mormor?
  • trollvira
    Kajee skrev 2011-08-11 18:43:17 följande:
    Inte alla tonåringar. Bor ni norr om Stockholm skickar jag över min dotter som gärna sitter barnvakt. Ni har bara inte hittat rätt tonåring än. Och den där frågeperioden i 4-årsåldern går ju över.
    Tack för erbjudandet! :)

Dottern är 10 år och frågvisheten har inte gått över än! :)
  • Kajee
    trollvira skrev 2011-08-11 18:45:22 följande:
    Tack för erbjudandet! :)

Dottern är 10 år och frågvisheten har inte gått över än! :)

Härlig unge. Inte någon av mina elever hoppas jag.    (Sorry - missade åldern. )
  • trollvira
    Kajee skrev 2011-08-11 18:45:02 följande:
    Ja det finns lagar. Men det finns också något som heter enskild vårdnad. Vad är bäst för barnet? Att hälsa på mamma när mamman faktiskt kan eller att vara varannan helg hos mormor?
    Bra tanke där!

Den ska jag implementera hos mannen! Tack! 
  • Kajee
    trollvira skrev 2011-08-11 18:46:40 följande:
    Bra tanke där!

Den ska jag implementera hos mannen! Tack! 

Gör det. För det skulle innebära att ni antagligen får barnet lika mycket men att ni kan planera bättre. Och om inte annat kanske mamman får skrämselhicka om ni går till familjerätten med den diskussionen och skärper till sig. Man kan hoppas i alla fall.
  • trollvira
    Kajee skrev 2011-08-11 18:48:33 följande:
    Gör det. För det skulle innebära att ni antagligen får barnet lika mycket men att ni kan planera bättre. Och om inte annat kanske mamman får skrämselhicka om ni går till familjerätten med den diskussionen och skärper till sig. Man kan hoppas i alla fall.
    Ja, det vore nåt det!

Det ska ju vara så märkvärdigt på ytan för den där människan, så ett besök hos familjerätten kanske kan få henne på andra tankar.

Vore underbart för vår goa dotter att få träffa mamman någongång :) 
  • Kajee
    trollvira skrev 2011-08-11 18:51:52 följande:
    Ja, det vore nåt det!

Det ska ju vara så märkvärdigt på ytan för den där människan, så ett besök hos familjerätten kanske kan få henne på andra tankar.

Vore underbart för vår goa dotter att få träffa mamman någongång :) 

Alla är inte föräldrar fastän det står så på pappret.
  • trollvira
    Kajee skrev 2011-08-11 19:00:50 följande:
    Alla är inte föräldrar fastän det står så på pappret.
    Sant! <3
Svar på tråden Inte barnfri den här helgen heller..... :(