• MrBlueSky

Värma flaska utomhus?

Hur gör ni andra som flaskmatar när ni ska ta med era barn på längre utflykter?

Vi har en flaskvärmare, men den tar lång tid på sig att värma vattnet, dessutom finns alltid risken att den går sönder eller glöms kvar hemma i brådskan. Det som återstår då är att hålla sig i närheten av caféer där de kan värma vatten åt en (fast är man ute på en motorväg lär det bli knepigt att hitta). Eller har någon testat att ta med kokande vatten i termos? Hur länge håller då den temperaturen?

• Svar på tråden Värma flaska utomhus?
  • Skruff

Jag brukar ta med vatten i en termos som jag värmt till rätt temperatur hemma. Då behöver man inte tänka på att vara i närheten av ett café.

• Beetle
    MrBlueSky skrev 2011-08-11 12:47:20 följande:
    Hur gör ni andra som flaskmatar när ni ska ta med era barn på längre utflykter?

Vi har en flaskvärmare, men den tar lång tid på sig att värma vattnet, dessutom finns alltid risken att den går sönder eller glöms kvar hemma i brådskan. Det som återstår då är att hålla sig i närheten av caféer där de kan värma vatten åt en (fast är man ute på en motorväg lär det bli knepigt att hitta). Eller har någon testat att ta med kokande vatten i termos? Hur länge håller då den temperaturen?

Varmt vatten (ej från kranen utan kokat) i termos som blandas ut med kallvatten funkar toppen och det håller sg många timmar.
  • MrBlueSky
    Skruff skrev 2011-08-11 12:50:22 följande:
    Jag brukar ta med vatten i en termos som jag värmt till rätt temperatur hemma. Då behöver man inte tänka på att vara i närheten av ett café.
    Beetle skrev 2011-08-11 12:50:23 följande:
    Varmt vatten (ej från kranen utan kokat) i termos som blandas ut med kallvatten funkar toppen och det håller sg många timmar.
    Super! Vad för termos föreslår ni, något speciellt märke eller sort?

Jag har nämligen haft väldigt dåligt förtroende för och därav dåligt erfarenhet av termosar.
  • Veritaslux

Vi kör på termos. Har köpt en termos som vi ska ha "bara" till ersättningsvatten. Häller hett vatten i och sedan kan man blanda med kallt så det blir lagom temperatur. Så du kan ta med kallt vatten i en separat flaska. Det kalla vattnet behöver inte kokas (om det är kommunalt, vi har rent vatten i Sverige!) men vill man vara extra försiktig kan man ju förstås alltid koka allt vatten först och ta med det kallt...

(Jag helammar egentligen men maken har börjat ta dottern med sig ut för att jag ska få vila/ha egentid då och då, som nu, och det funkar toppen. )

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Mälaröbo

Vi lärde barnen att äta rumstempererade tetror så det har vi använt på nätter och utflykter.

• Skruff

Vi har använt en liten termos från IKEA som vi köpte för flera år sen. Den funkar bra och håller värmen rätt länge.

• Veritaslux
    MrBlueSky skrev 2011-08-11 12:54:09 följande:
    Beetle skrev 2011-08-11 12:50:23 följande:
    Super! Vad för termos föreslår ni, något speciellt märke eller sort?

Jag har nämligen haft väldigt dåligt förtroende för och därav dåligt erfarenhet av termosar.
    Maken köpte en på Clas Ohlsson, en vit. Vet dock inte märke...
    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Moonis

Termos med hett vatten och en flaska med kallt och blanda så det blir lagom. Annars är färdigt på tetror bra.

• gotaland

testa om barnet äter ersättningen kall, det gjorde jag och det gick ner det med.

• Kaosmamma

Moonis: exakt så skulle jag skriva och så gjorde jag :) de gillade ej tetra kall men annars var det gott.

• Emmalinnéa

våran termos håller vattent rykande varmt i typ ett dygn, fast vi brukar byta ut vattent efter tolv timmar.

Svar på tråden Värma flaska utomhus?