• Bellaprincipessa

Min 3-åring säger ej längre till när han behöver kissa - hur agera?

Hej!

Jag har en son på 3,5 år som i våras började vara blöjfri hemma på helger och kvällar. (Ej nätter och när det handlar om att bajsa). Han gick tom själv på pottan när han behövde utan att säga till oss. På dagis sa de i början av juni att de inte ville låta honom gå helt blöjfri på dagarna utan att de skulle fråga honom om han behövde kissa etc då byxblöjan kunde fungera som kalsong. Jag var inte helt nöjd över deras svar då jag var rädd att han inte fick den hjälp framåt han behövde då när det gick så bra hemma men kände samtidigt att det snart var semester och att de borde ha lång erfarenhet av sådant här.

Under sommaren har vi haft blandad framgång. Vissa dagar säger han till själv, eller vi frågar och han går samt vi kan åka bil långa sträckor (även om han sover) och det går bra. Andra dagar, som t ex i går och  i dag, säger han inte alls till utan kissar på sig. I går 6 ombyten och i dag 5. Jag känner mig frustrerad då jag vet att han kan men försöker självklart låta bli att bli arg och skuldbelägga utan mer förklara varför han ska säga till etc.

Jag undrar nu om ni har några andra tips på hur jag ska göra, känns som om jag gör fel. Han börjar på dagis igen nu på måndag och jag upplever i nuläget att han var mer torr innan sommaren...

Tack på förhand.

• Svar på tråden Min 3-åring säger ej längre till när han behöver kissa - hur agera?
  • Flickan och kråkan

Påminn. Min äldsta är också 3½ år.....drygt. Han har varit blöjfri i snart ett år och han sa till jättebra första 4 månaderna. Sedan började han förskola och det har varit lite upp och ner, inte jättemycket stora olyckor men har ofta sagt till för sent så att det kommit lite i kalsongerna. Torra perioder och så lite mer blöta perioder. Under sommaren har det gått bra eftersom vi kunnat påminna. Han har helt enkelt inte tid och vill inte gå och kissa förrän det är akutkris. Allt annat är ju så mycket roligare. Vi går regelbundet och ser till att han går när vi ser på honom att han är kissnödig. Hans lillebror som är 2 år + 3 månader är också blöjfri. Han klarar det bättre . Säger till och inga olyckor . Han kanske blir likadan när han är 3-3½ . För honom är det relativt nytt det härmed att vara utan blöja....ett par veckor bara .

• Bellaprincipessa

Tack för ditt svar! Vi har också börjat kunna se när han behöver gå, gör liksom som en liten dans ;). Då säger han att det är dags snart men vi tar med honom till toaletten ändå och då hinner han oftast, ibland har det som du skrev kommit lite i kalsongerna. De gånger då vi missar tecknen och inte frågar kommer det i byxan. Vi upplever precis som du att det handlar om att han inte har tid pga alla roliga saker han har för sig, att han säger till först när det är akutkris.

Vi började försöka med detta förra sommaren men märkte att han inte alls var redo då, sen började han ju som sagt själv att vilja vara utan i våras, innan värmen och semstern. Vi får fortsätta att vara på och påminna, måste också prata med dagispersonelen om det här, vill att de är med på noterna och inte motarbetar.

• Flickan och kråkan
    Bellaprincipessa skrev 2011-08-09 21:04:48 följande:
    Tack för ditt svar! Vi har också börjat kunna se när han behöver gå, gör liksom som en liten dans ;). Då säger han att det är dags snart men vi tar med honom till toaletten ändå och då hinner han oftast, ibland har det som du skrev kommit lite i kalsongerna. De gånger då vi missar tecknen och inte frågar kommer det i byxan. Vi upplever precis som du att det handlar om att han inte har tid pga alla roliga saker han har för sig, att han säger till först när det är akutkris.

Vi började försöka med detta förra sommaren men märkte att han inte alls var redo då, sen började han ju som sagt själv att vilja vara utan i våras, innan värmen och semstern. Vi får fortsätta att vara på och påminna, måste också prata med dagispersonelen om det här, vill att de är med på noterna och inte motarbetar.
    Vi gick och bollade angående mat (det har varit något av ett kapitel för sig med vår äldsta) med en barnpsykolog. Tog upp det här med kisseriet....att han just ofta inte hann och glömde att gå och vi funderade lite på om det var rätt att påminna eller inte. Hon sa rakt upp och ner att vi självklart skulle påminna och hjälpa honom att så at säga lära sig känna och att det inte alls var konstigt för en 3-åring. De sista två sommarmånaderna skulle jag säga att han kanske sagt till 1 gång av 10 att han behöver kissa. Övriga gånger har vi sagt till honom att nu ser vi att du är kissnödig, så nu går vi och kissar.  
  • Bellaprincipessa

Så skönt att höra, att det inte är konstigt att det är så här. Att vi ska fortsätta påminna. Vi försöker också säga att det är bra att prova kissa innan man t ex ska sätta sig i bilen, gå långpromenad etc. En kompis sa att man skulle vara försiktig med att prova om det inte tydligt var dags, samtidigt känns det som att jag vill det så att det inte händer en olycka 5 minuter i väg i bilen...

Svar på tråden Min 3-åring säger ej längre till när han behöver kissa - hur agera?