Min 3-åring säger ej längre till när han behöver kissa - hur agera?
Hej!
Jag har en son på 3,5 år som i våras började vara blöjfri hemma på helger och kvällar. (Ej nätter och när det handlar om att bajsa). Han gick tom själv på pottan när han behövde utan att säga till oss. På dagis sa de i början av juni att de inte ville låta honom gå helt blöjfri på dagarna utan att de skulle fråga honom om han behövde kissa etc då byxblöjan kunde fungera som kalsong. Jag var inte helt nöjd över deras svar då jag var rädd att han inte fick den hjälp framåt han behövde då när det gick så bra hemma men kände samtidigt att det snart var semester och att de borde ha lång erfarenhet av sådant här.
Under sommaren har vi haft blandad framgång. Vissa dagar säger han till själv, eller vi frågar och han går samt vi kan åka bil långa sträckor (även om han sover) och det går bra. Andra dagar, som t ex i går och i dag, säger han inte alls till utan kissar på sig. I går 6 ombyten och i dag 5. Jag känner mig frustrerad då jag vet att han kan men försöker självklart låta bli att bli arg och skuldbelägga utan mer förklara varför han ska säga till etc.
Jag undrar nu om ni har några andra tips på hur jag ska göra, känns som om jag gör fel. Han börjar på dagis igen nu på måndag och jag upplever i nuläget att han var mer torr innan sommaren...
Tack på förhand.