• Anonym (Rådvill)

Borrelia och gravid :(

Usch, jag har hamnat i en sits som jag hade hoppats att jag skulle slippa. Jag och maken har försökt bli gravida sedan i våras utan resultat. Har inte varit särskilt bekymrad över det och jag har dessutom haft det väldigt stressigt på jobbet och haft en del att tänka på även privat, så jag har tänkt att det nog tar sig när det väl lugnat sig lite. När jag väl fick semester och chansen att ta det lugnt hann jag knappt andas ut innan jag började må jättedåligt både fysiskt och psykiskt och det visade sig att jag fått neuroborrelios. Vi fick snällt åka hem från vår semester, träffa läkare och påbörja antibiotikabehandling. Det har vart några riktigt tunga veckor och är fortfarande jobbigt eftersom jag har många symtom kvar.

Under den här tiden har jag såklart haft mycket att fundera på och inte förrän idag insåg jag att jag borde fått min mens för en vecka sen. Ett graviditetstest senare så fick jag bekräftat att jag är gravid. Jag borde vara i v 5-6.

Problemet är, bortsett från att jag är helt utmattad, att jag fått antibiotika som man inte rekomenderar till gravida på grund av risk för fosterskada. Jag vet dessutom inte hur man gör med psykiska besvär vid borrelia (om det nu beror på det), alltså om man behandlar det på samma sätt som om man inte skulle haft borrelia eller om man förväntar att besvären ska försvinna efter avslutat antibiotikakur. Och finns det mediciner som man kan ta under graviditeten för oro/ångest? Jag vet inte om jag orkar med en graviditet som jag mår nu men jag vet heller inte hur jag ska orka med en abort...

Jag ringde hur som helst till vårdcentralen direkt när jag fick se testet och de rekomenderade mig att avsluta antibiotikakuren och kontakta dem imorgon för att få en akuttid.

Nån som vart i en liknande sits? Vad fan ska jag göra?!
  • Svar på tråden Borrelia och gravid :(
  • Astriidlind

Hur gick det för dig?

Svar på tråden Borrelia och gravid :(