• Här och nu

Om en kompis anser att ni ska göra som henne/honom; t ex inte äta kött

Inspirerad från annan tråd. Om din nyblivna? kompis är nykterist, har växt upp i med föräldrar som supit, är vegetarian, barnlös, muslim/jude o inte äter fläsk o vill att ni undviker samma sak som henne/honom; i fallet barnlöshet med att inte prata barn ALLS; hur bemöter du detta? Ta gärna fler exempel.

Själv skulle jag säga att jag respekterar personens val, men att hon/han också får respektera mitt. Har själv varit ofrivlligt barnlös o uppskattade om man höll ingen NÅGOT på barnsnacket, vilket jag själv skulle göra om nån annan var drabbad.

• Svar på tråden Om en kompis anser att ni ska göra som henne/honom; t ex inte äta kött
  • LarsS

Eftersom ni verkar vara tonåringar så får ni behålla er pratstund för er själva. Era hjärnor funkar så annorlunda att det är stört omöjligt att nå fram.

• GasGudrun

Jag hade gjort precis som jag själv känner för.
    Däremot hade jag gjort mig av med kompisen illa kvickt. Jag har inte rum för sådana människor i mitt liv. 

• bananflugekärlek

Ja, LarsS, det var ju ett oerhört moget påstående från din sida.

• Tygtiiger

Tja... jag tar hänsyn till mina vänner och de brukar ta hänsyn till mig. Jag skulle inte supa mig packad inför en kompis som har trauman efter en uppväxt med supande föräldrar tex. Inte heller skulle jag sitta och utgjuta mig över hur jobbigt det är att vara gravid eller gå upp på natten med småbarn om jag visste att någon var ofrivilligt barnlös. Inte heller skulle jag servera kött till en vegetarian - jag skulle fixa ett gott köttfritt alternativ.

Men jag skulle inte sluta äta kött bara för att en kompis var vegetarian. Jag skulle inte avstå ett glas vin (jaja, jag gillar inte vin såvärst men en öl, då) till maten när min kompis var med och jag skulle envisas med att få nämna mina barn i alla sällskap.

Så mycket hänsyn som möjligt men inte skära bort delar av mitt liv.      

Krupke, we've got problems of our own!
  • Här och nu
    Tygtiiger skrev 2011-08-11 14:51:41 följande:
    Tja... jag tar hänsyn till mina vänner och de brukar ta hänsyn till mig. Jag skulle inte supa mig packad inför en kompis som har trauman efter en uppväxt med supande föräldrar tex. Inte heller skulle jag sitta och utgjuta mig över hur jobbigt det är att vara gravid eller gå upp på natten med småbarn om jag visste att någon var ofrivilligt barnlös. Inte heller skulle jag servera kött till en vegetarian - jag skulle fixa ett gott köttfritt alternativ. Men jag skulle inte sluta äta kött bara för att en kompis var vegetarian. Jag skulle inte avstå ett glas vin (jaja, jag gillar inte vin såvärst men en öl, då) till maten när min kompis var med och jag skulle envisas med att få nämna mina barn i alla sällskap. Så mycket hänsyn som möjligt men inte skära bort delar av mitt liv.      

Varför mer hänsyn till den som vuxit upp med alkohol än den som är vegetarian?
  • Tygtiiger
    Här och nu skrev 2011-08-11 14:57:11 följande:

Varför mer hänsyn till den som vuxit upp med alkohol än den som är vegetarian?

Var får du det till att det är mer hänsyn? En vegetarian skulle jag laga vegomat till men inte sluta äta kött, och för en anhörig till en alkoholist skulle jag avstå fylla men fortfarande dricka små mängder alkohol.

Men jag tar nog mer hänsyn till något som personen själv inte kan påverka, tex traumat i att vara rädd för fulla människor pga sin uppväxt, jämfört med ett val som någon gjort medvetet, som att bli vegetarian.   
  • Här och nu
    Tygtiiger skrev 2011-08-11 15:05:56 följande:
    Var får du det till att det är mer hänsyn? En vegetarian skulle jag laga vegomat till men inte sluta äta kött, och för en anhörig till en alkoholist skulle jag avstå fylla men fortfarande dricka små mängder alkohol.Men jag tar nog mer hänsyn till något som personen själv inte kan påverka, tex traumat i att vara rädd för fulla människor pga sin uppväxt, jämfört med ett val som någon gjort medvetet, som att bli vegetarian.   

Du skulle avstå fylla, men äta hur mycket kött du ville. Det är väl att ta mer hänsyn i det första fallet?
  • Här och nu
    Var får du det till att det är mer hänsyn? En vegetarian skulle jag laga vegomat till men inte sluta äta kött, och för en anhörig till en alkoholist skulle jag avstå fylla men fortfarande dricka små mängder alkohol.Men jag tar nog mer hänsyn till något som personen själv inte kan påverka, tex traumat i att vara rädd för fulla människor pga sin uppväxt, jämfört med ett val som någon gjort medvetet, som att bli vegetarian.   

Valet att va vegetarian kan va medvetet, pga. man mår för illa av att äta döda djur.
  • Här och nu

Alla vegetarianer har inte gjort ett medvetet val. Man kan va allergisk mot kött.
  • tantS

Tänker lite som att om man väljer att umgås med den kompisen som har kravet och man vet vad premisserna är när man umgås så får man skylla sig själv och följa "reglerna". Har jag en vän som jag vet inte står ut med alkohol så bjuder jag inte med den när det är alkohol inblandat. Vill jag umgås med kompisen så är det ju för att jag gillar den men eller utan sina "konstigheter". Sen får de stå för kompisen va den missar eller inte missar vid de andra tillfällena. Förmodligen missar den inget som den hade saknat ändå.  

Gäller det allergier så följer jag det oavsett. En kompis är nötallergiker och svullnar upp bara man andas på honom. Farligt!

• Här och nu
    tantS skrev 2011-08-11 16:54:24 följande:
    Tänker lite som att om man väljer att umgås med den kompisen som har kravet och man vet vad premisserna är när man umgås så får man skylla sig själv och följa "reglerna". Har jag en vän som jag vet inte står ut med alkohol så bjuder jag inte med den när det är alkohol inblandat. Vill jag umgås med kompisen så är det ju för att jag gillar den men eller utan sina "konstigheter". Sen får de stå för kompisen va den missar eller inte missar vid de andra tillfällena. Förmodligen missar den inget som den hade saknat ändå.  Gäller det allergier så följer jag det oavsett. En kompis är nötallergiker och svullnar upp bara man andas på honom. Farligt!

Varför det? Om jag väljer att umgås med nån väljer jag inte att den får ge mig order. Nej, de flesta nötallergiker svullnar inte upp av att man andas på dem.
  • tantS
    Här och nu skrev 2011-08-11 17:03:37 följande:
    Varför det? Om jag väljer att umgås med nån väljer jag inte att den får ge mig order. Nej, de flesta nötallergiker svullnar inte upp av att man andas på dem.
    Nä, men om du går in med det hela under de premisserna så vet du ju från början. Då kan du välja i att skita i att umgås med personen eller va den till lags.

Vore det så att en kompis helt plötsligt sa, typ mitt i en middag, att "jag vill inte du äter glass för jag tycker det är skitäckligt", så hade jag skrattat åt den och skitit i vilket. Men om personen sagt från början, innan vi ens planerat middagen att "alltså jag kräks av tanken på glass. Blir alltid klökig av det", så hade jag inte beställt in glass. Kan inte sitta där och njuta om jag vet att den andra lider.

Tycker att det beror på situationen, anledning och vilken typ av relation vi har.

Vet att alla nötallergiker inte svullnar för att man andas på dem, men om en allergiker säger till mig att den har kommer reagera på något om jag äter det i närheten av den så äter jag ju inte det eller gör det nån annanstans.
  • Här och nu
    tantS skrev 2011-08-11 17:27:00 följande:
    Nä, men om du går in med det hela under de premisserna så vet du ju från början. Då kan du välja i att skita i att umgås med personen eller va den till lags. Vore det så att en kompis helt plötsligt sa, typ mitt i en middag, att "jag vill inte du äter glass för jag tycker det är skitäckligt", så hade jag skrattat åt den och skitit i vilket. Men om personen sagt från början, innan vi ens planerat middagen att "alltså jag kräks av tanken på glass. Blir alltid klökig av det", så hade jag inte beställt in glass. Kan inte sitta där och njuta om jag vet att den andra lider. Tycker att det beror på situationen, anledning och vilken typ av relation vi har. Vet att alla nötallergiker inte svullnar för att man andas på dem, men om en allergiker säger till mig att den har kommer reagera på något om jag äter det i närheten av den så äter jag ju inte det eller gör det nån annanstans.

Eller gå med på det jag vill o se om personen nöjer sig med det. Annars skiter jag i personen. Som jag sagt många ggr i tråden: Klarar man inte att andra gör vanliga saker ska man söka hjälp eller stanna hemma. Är det allergi som påverkar så fort ämnet finns i rummet är det givetvis skillnad.
  • Kattdamen

Jag bryr mig väl inte så mycket vad de säger. Om de inte vill göra något så slipper de. Är inte mina problem.

• tantS
    Här och nu skrev 2011-08-11 17:32:30 följande:
    Eller gå med på det jag vill o se om personen nöjer sig med det. Annars skiter jag i personen. Som jag sagt många ggr i tråden: Klarar man inte att andra gör vanliga saker ska man söka hjälp eller stanna hemma. Är det allergi som påverkar så fort ämnet finns i rummet är det givetvis skillnad.
    Ja, de låter väl bra att du gör så. Bara säga att "nu vill jag detta så nu gör jag detta" så får personen reda sig bäst den vill. Du väljer ju om du vill umgås med personen med krav eller inte. Är kompisen viktigare än glassen eller är glassen viktigare än kompisen. Som sagt så kommer nog "kompisen" inte att sakna situationerna den inte är med i ändå. Alla blir nog nöjda med det.
Svar på tråden Om en kompis anser att ni ska göra som henne/honom; t ex inte äta kött