• Mamma till Nicole och Alayha

Stor familj + Liten familj = Jättefamilj... Tips å råd tack!

Jag söker alla råd och tips som jag kan få...

Jag har levt själv med mina 4 barn i 1,5 år nu. Vi får vardagaen att fungerar ganska bra. Det enda är att min egentid är ganska begränsad. Varannan helg har branen pappa-helg. Jag hade önskat att han tog dom mer. Nu gör han inte det men jag hoppas på det i framtiden. Stödfamilj är jag inte berättigad med den enkla förklaringen att jag är en alldeles för bra mamma med 4 alldeles för välmående barn.

För en tid sedan träffade jag en man som verkligen fångade mitt hjärta. Han är helt underbar, får mej att känna saker jag aldrig känt förr å är precis så som jag vill att min man ska vara. Vi är kära å jag kan ärligt säga att jag älskar han väldigt mycket.

Han i sin tur kom direkt från ett 10-årigt förhållande och har i sin tur 2 barn. Totalt har vi alltså 6 barn. Alla väldigt små dessutom. Nämligen: 2 år, 3 år, 4 år, 4 år, 6 år och 7 år.

Nu står vi i valet å kvalet hurvida vi ska ta oss vidare eller ej i vårt förhållande...

Han jobbar som lärare och har ett nybyggt hus med 4 sovrum. Jag är arbetssökande och bor i en fyra med 3 sovrum. Vi har fantiserat om hur det skulle vara om jag och barnen flyttade in hos dom... Så blir vi sambos så blir det inte i min lägenhet i alla fall.

Problemet nu då... Han har 2 barn... Och kommer att få 4 till på köpet om han vill fortsätta med mej. Det är 6 stycken. ganska stor skillnad från hans 2 som han har nu... Och det skrämmer honom en del... Han tänker mest på praktiska saker som läxläsning, påklädning, rutiner över lag, ekonomi, plats för alla i huset osv... Jag å andra sidan som är van vid många barn ser det inte som ett hinder att det blir 2 till och hjälper mer än gärna till med hans barn. Samtidigt som jag inte begär att han ska ta ett jättelass med mina. Jag klara mina bra nu... Jag vill bara att han låter mej fortsätta med det, fast vid hans sida helt enkelt... För min del kommer jag inte att flytta ihop så länge jag inte har ett jobb. Vill verkligen inte vara beroende av honom eller att han ska känna att han få 5 till att försörja... Just nu är förhållandet lite bräckligt (kanske fel ord) då han funderar väldigt mycket på det praktiska. Hjärtat vill satsa, säger han. Men han vet inte om hjärnan håller med. Och sen säger han inte så mycket exakt om vad det är han funderar över. Förutom att det är det här med barnen. Sen brukar han lägga till: "Vi är säkert gifta om 2 år".
    Jag vill ju så gärna vara med och lösa hans frågetecken... Så... För mej är livet med många barn så självklart vad som ska göras och på vilket sätt... Men för honom är det en främmande värld... Vad är det som skrämmer mest när man kommer in i en stor familj? Vad finns det för tips och råd med att binda ihop en liten och en stor familj till en jättefamilj? Rutiner med läxor, läggning, aktiviteter... Ja allt som kan vara ... Ni med väldigt många barn, bonusbarn eller helt gemensamma... Hur får man tiden att räcka till både för alla barn och för varandra?
    Jag hoppas att mina barns pappa tar sitt förnuft tillfånga snart och tar våra små lite mer. Jag är inte rädd för att dela på tiden med honom om han hade velat... Barnen behöver ju sin pappa med...

• Svar på tråden Stor familj + Liten familj = Jättefamilj... Tips å råd tack!

Kan tillägga att han har sina barn på halvtid....

• EJai

kanske ni skall avvakta ett tag tilll tills du hunnit finna dig ett jobb och sedan kan ni testa att bo tillsammans på ett nytt ställe. Jag och mina 2 systrar och min pappa slog ihop oss med pappas fru som hon e nu mer och hennes 2 tidigare barn och sen fick dem efter par år 1 gemensamt vilket med blir 6 barn. det har funkat men det har kostat mycket ork och tårar hos dem vuxma. nu e det en mycket bra ålder på barnen att slå ihop sig tycker jag då det blir lättare att acceptera en vuxen och dess regler som ni kommer sätta ihop. vi va 3 i nästan tonåren och 2 något yngre 4,6 så jag och mina systrar va det största hotet då vi kunde va ganska osamarbets fyllda. hennes barn hängde bara med på noterna. sen beror det ju med på hur mycket ni vill bli ett VI istället för du och jag.

lycka till

• bananflugekärlek

Kolla efterlysning - media här på forumet. Svt söker.

Tack för svar å bra tips!!
    Herregud vilken idé där med efterlysningen!! Haha... Måste jag ju föreslå för honom. Så har han en stor grej mindre att oroa sej över... :)

• bananflugekärlek
    Mamma till Nicole och Alayha skrev 2011-08-09 15:16:30 följande:
    Tack för svar å bra tips!!
    Herregud vilken idé där med efterlysningen!! Haha... Måste jag ju föreslå för honom. Så har han en stor grej mindre att oroa sej över... :)
    Ja jag råkade se efterlysningen igår och när jag läste din tråd tänkte jag direkt på den!
  • humma

Du tror inte att han är rädd för att hans barn kommer känna att de "kommer bort" lite i den nya familjen.
    Är själv uppvuxen med många syskon och jag inser att det var ett organiserat kaos och även om jag ser det som positivt vet jag inte om andra barn skulle tyckt det. Dessutom skulle dina barn bo hos er på heltid mer eller mindre och hans barn lite mindre, det kan vara det som spökar lite...
    Eller?

• bananflugekärlek
    humma skrev 2011-08-09 15:31:29 följande:
    Du tror inte att han är rädd för att hans barn kommer känna att de "kommer bort" lite i den nya familjen.
    Är själv uppvuxen med många syskon och jag inser att det var ett organiserat kaos och även om jag ser det som positivt vet jag inte om andra barn skulle tyckt det. Dessutom skulle dina barn bo hos er på heltid mer eller mindre och hans barn lite mindre, det kan vara det som spökar lite...
    Eller?
    Det tycker jag låter som en väldigt rimlig analys, faktiskt...
  • familjtv
    TV SERIE SÖKER STYVFAMILJER.
    Nu produceras en tv serie med familjer som lever i en styvfamilj. Vi söker er glada, härliga familj i alla möjliga konstellationer. Vi vill följa er i er vardag med allt vad det innebär.Syftet är att spegla familjelivet i dagens Sverige då styvfamiljen är lika vanlig som den traditionella kärnfamiljen. Vad krävs det för att lyckas hålla kärleken vid liv? Inspelningsperiod 8-10 veckor under bestämd tidsplan ( inte heltid)
    Vi intresse
  • flerbarnsbonusmamma

I början när vi flyttade ihop - jag & min sambo med våra barn: mina tre + hans två barn - hade vi varje vecka familjeråd. (Vi har de varannan vecka) Då tog vi fram gemensamma regler i lugn takt, ändrade här hemma så alla fick extra krokar/hängare, egna korgar mm mm ja allt praktiskt efter hand. En nystart här hemma (de flyttade in till oss) vi städade och rensade tillsammans med barnen och byggde upp på nytt. Barnen fick dela de tre rum som finns på övervåningen (deras våning) Jag och min sambo bor tex i vardagsrummet och stormtrivs - kommer aldrig flytta till eget rum OM vi inte bygger drömhuset vill säga...

Vi har än i dag familjeråd och det kan jag rekommendera - barnen tycker det är kul med dagordning, ordförande och sekreterare. Vi bestämmer allt från veckopengar, utflykt till helgen, läxläsning, när man ska lägga sig (gör ju undantag ibland beroende på tvprogram) önske maträtter - som sagt lite varje... Detta tror jag har gjort att vi fått en bra sammanhållning.

Sen att vi återigen haft en turbulent tid pga av biomamman och nu får börja om från början men det är en annan sak. Vi har en grund att stå på och det tror jag är viktigt!

Ta en sak i taget och börja på noll - det är mitt tips. Skynda långsamt och börja diskutera grundläggande värderingar och skillnader/likheter med din förhoppningsvis blivande sambo redan nu så har ni mycket vunnet!

Lycka till <3 !!!

• mom of 2

när jag och min sambo slog oss ihop hade han tre döttrar, 8, 11, 13 och jag hade en son, 3. Han var van många barn varannan vecka och att vara ensam varannan vecka. Jag var van att ha ett litet barn på heltid. Det blev tufft för oss båda -och barnen att komma till rätta i den nya familjen. Nu har vi även ett gemensamt barn och har flyttat till ett hus där alla har eget rum. Vi bodde i en 4.a innan. Men jag förstår din killes oro...det är stort att ta sig ann så många barn, få tiden att räcka till att bygga en relation med dina barn och ge sina barn tid -och ha tid till ER. Jag tycker fortfarande att det är skitjobbigt då vi är alla sju i familjen, det är ungar överallt, aldrig tyst och lugnt.. Men det har sin charm oxå, jag vill inte vara utan dessa veckor heller :) Det är ett stort steg för alla i familjen när två vuxna slår ihop sina familjer. Jag skulle nog tipsa er om att gå i fam.rådgivning för att prata om förväntningar, förhoppningar, farhågor osv INNAN ni tar klivet att flytta ihop. Skrattande

Svar på tråden Stor familj + Liten familj = Jättefamilj... Tips å råd tack!