• mosterYster

Är "blatte" nedsättande?

Är det nedsättande att kalla någon "blatte"?

Nu förutsätter vi att det sker neutralt, inte som i "jävla blattejävel". Mer som i ett vanligt samtal: "Det är skitbra att ha blattekompisar, man får testa mycket ny och spännande mat till exempel!"

Är det OK att använda termen "blatte" i ett sådan sammanhang? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är "blatte" nedsättande?
  • mosterYster
    Tow2Mater skrev 2011-08-12 16:38:12 följande:
    Och den underpriviligierade gruppen fortsätter således att med sitt beteende trycka ner sig själva, och omöjligöra att de reser sig upp till samma nivå som andra Du ser det tydligt genom det här kalla-varann-nigga-beteendet, och de kallar själva de svarta som faktist t ex insett att de vill ta sina studier på allvar för att komma nånstans i livet  "vita" på ett nedsättande sätt, etc. En självuppfyllande profetia. Men det är ju inte så lätt att bara skylla på andra hela tiden, om man faktist skulle ta lite ansvar för sina egna beteenden.
    Men du fattar ju inte.
  • Umm Elias
    mosterYster skrev 2011-08-12 15:32:44 följande:
    Varför kallar du mig fröken?

Jag tror säkert att din utbildning var jättebra, men det finns väl två olika sätt att se detta. Antingen hittar man ett otrevlig ord på ett annat språk och bestämmer sig för att dra en slutsats, eller så ser man till hur ordet faktiskt används (på de språk det används). Jag går på det sistnämnda.
    Du får naturligtvis gå på vad du vill men jag som språkvetare går på forskning och ren fakta.
  • ica
    Tow2Mater skrev 2011-08-12 16:38:12 följande:
    Och den underpriviligierade gruppen fortsätter således att med sitt beteende trycka ner sig själva, och omöjligöra att de reser sig upp till samma nivå som andra Du ser det tydligt genom det här kalla-varann-nigga-beteendet, och de kallar själva de svarta som faktist t ex insett att de vill ta sina studier på allvar för att komma nånstans i livet  "vita" på ett nedsättande sätt, etc. En självuppfyllande profetia. Men det är ju inte så lätt att bara skylla på andra hela tiden, om man faktist skulle ta lite ansvar för sina egna beteenden.
    en poäng! Andra är inte alltid ansvariga för min sits. Jag har en stor del av ansvaret själv. I sverige har vi inte sån stor skillnad mellan skolar i olika statusområden som andra länder.
  • MrsAssault

Jag röstade "annat", blatte är ngt man säger på skoj, typ lite med glimten i ögat. Då är det okej. Tycker jag.

• mosterYster

Språkvetare eller ej, någon som försöker vinna en argumentation genom att kalla motståndaren "fröken" (t e x) vinner inga poäng, tvärtom. Sorry. Och om denna taktik, samt argumentet "jag är språkvetare så jag vet detta" är det bästa du har att komma med, räcker det inte särskilt långt, tyvärr.

• Frida Josefin

Man får säga blatte men inte neger.. Det är konstigt

• mosterYster
    Frida Josefin skrev 2011-08-15 21:20:06 följande:
    Man får säga blatte men inte neger.. Det är konstigt
    Inte så konstigt. "Neger" har en väldigt graverande bakgrund. "Blatte" har över huvud taget inte samma negativa klang.
  • Mollz

Helt okej, min sambo kallar sig själv det och jag använder både blatte och svenne flitigt. Aldrig tänk tanken att nån skulle ta illa upp. Och ja, jag är en äkta svenne själv ;)

• mosterYster
    Mollz skrev 2011-08-15 22:49:01 följande:
    Helt okej, min sambo kallar sig själv det och jag använder både blatte och svenne flitigt. Aldrig tänk tanken att nån skulle ta illa upp. Och ja, jag är en äkta svenne själv ;)
    Jag är en äkta blatte och gillar det!
  • Frida Josefin

Tycker blatte låter värre än neger faktiskt.. Men personligen får folk kalla mig svenne om de vill.. haha

• Mollz
    mosterYster skrev 2011-08-15 22:51:04 följande:
    Jag är en äkta blatte och gillar det!
    Flört Min sambo kallar sig själv för svartskalle också.. Men där går min gräns, det är inget jag kallar andra för Tungan ute
  • Self Evident
    Frida Josefin skrev 2011-08-16 15:22:49 följande:
    Tycker blatte låter värre än neger faktiskt.. Men personligen får folk kalla mig svenne om de vill.. haha

Jag gillar inte att bli kallad svenne, så olika kan det vara. Jag uppfattar det som lite nedsättande faktiskt.
    En gång när jag var i Tensta i Stockholm gick det förbi ett gäng invandrarkillar som helt utan anledning vrålade "Jävla svennar!" till oss.
    Vi skulle hälsa på min dåvarande killes pappa. Det blev en konstig situation eftersom mitt ex inte är svensk från början och har vuxit upp i Tensta. Han blev förbannad över att kallas svenne och jag kan inte tolka det som något annat än negativt. Det betyder mer än bara svensk. Folk använder det ofta på ett raljerande och nedlåtande sätt. Det är inte ok med mig.     
  • Effie

Jag tycker att blatte är helt ok. Det är ungefär som svenne. Det upplevs lite ironiserande på något sätt.

• Fluffskalle

Har verkligen fått lära mig att det är nedsättande. Säger inte så själv men bryr mig inte så väldigt om andra säger det. Alla tycker inte likadant så orkar inte bry mig vad andra säger. Samma med "neger" för mig. Vet att en del säger så fast de inte menar att nedvärdera, en del kallar sig det själva, men jag säger det inte för jag tycker det låter illa.

"Svenne" tycker jag inte om att bli kallad, men det är mest för att jag inte är svensk och inte tycker om att bli kallad för svensk bara för att jag ser svensk ut.

Beror på hur man säger det.

Även vilket sammanhang det är osv...

• mosterYster
    avatar01 skrev 2011-08-23 13:11:37 följande:
    Även vilket sammanhang det är osv...
    Ja självklart. Men omröstningen gäller ifall det är som i min ts. 
Svar på tråden Är "blatte" nedsättande?