Snälla hjälp!!!
Hej jag står i valet o kvalet om jag ska ta mig an en pålle som riskerar att bli avlivad om ingen tar hand om henne. Hon är ett varmblodssto på 10 år, inriden men inte utbildad och världens goaste. Så det är en del jobb med att rida till henne samt att muskla då hon stått i över 3 månader och tjockat till sig på sommarbetet.
Jag har ridit sen jag var 13 dock så har det varit på ren hobby nivå och har haft egna hästar men har inte direkt behövt utbilda dom speciellt mycket.
Så mina kunskaper där är ju rätt begränsade när det gäller sånt.
Men jag föll pladask för hästen när jag såg henne. Men jag är nu så rädd att jag inte kommer att kunna utbilda henne själv. Har en tjej i stallet som är superduktig med hästar men hon har inte allt för ofta tid att kunna hjälpa mig tyvärr.
Fråga 1: Är jag helt dum i huvudet som en funderar på att ta hand om henne med tanke på min kunskap?
Jag har ju inga ambitioner att rida dressyr eller hoppning utan vill ha en mysig kompis att rida på i skogen och i paddocken och pyssla om.
Fråga nr 2 är vad kostar det att ha häst?
Jag har haft mina pållar som jag haft på stall med full service och betalat ca 2000 för att få både boxplats, in och utsläpp, mockning vissa dagar samt hö och halm. Det jag fick stå för själv var ju mineraler och sånt. Men detta var ju 9-10 år sen.
Stallplatsen som jag har tillgång till nu ligger cykelavstånd från mitt hem, bra ridvägar och är litet och mysigt.
Jag får betala 500 kr i kallhyra/månad sen till kommer kostnader för foder.
Sen är det ju andra utgifter som hovslagare, vaccination, avmaskning, vetrinär, utrustning mm.
Bör kanske tillägga att jag bor i Östergötland.
Någon som vet vad man kan tänkas hamna rent kostnads mässigt?
Jag är helt nollad när det gäller sånt här då det var så länge sen jag hade egen häst.
Tack på förhand!