• LillaJag76

Lägg tider

Sitter här och tycker synd om mina syskonbarn. Pojke 14 år och flicka 11 år.
    De ska ALLTID lägga sig kl 21 oavsett dag.
    Sen får de ligga i sina sängar och vänta på att somna. Kan ta allt från 1 timme till 2 timmar. Vet inte hur jag ska få syrran att förstå att de kan vara uppe längre.
    Hon anser att efter kl 21 är det bara vuxen tid.

Undrar vilken tid era barn / tonårngar lägger sig.

• Svar på tråden Lägg tider
  • solskina

Vi har haft 22 på båda stora barnen. Men det går inte att jämnföra barnen för dom behöver olika mycket sömn för att fungera. 22 går dom inte på sitt rum och ligger och ser på tv. Sömnen kommer när den kommer.

På helgen finns ingen tid. Men oftast så försvan dom in på rummen för att dom ville det vid 22 ändå.

• lövet2

12-åringen lägger sig kl 22 under terminen och kl 23 under sommarlovet. Vid 14 år kommer han - precis som sina storasyskon att få lägga sig vilken tid han vill. Då har han i stället en tid då han inte får störa utan måste tassa tyst för att inte störa andra ...

• Rix

Mina har ingen läggtid men de lägger sig runt 22 på skoldagar. På helgerna lägger de sig 23-02 om de inte är ute på något.
    15 och 18 är de.

• AppelochParon

Det beror på vilken tid de ska vakna. Vår son lägger sig efter 22, men betalar ett högt pris för det kl. 6.45

Men efter 21 är det viktigt med vuxentid, så alldeles fel är det inte prioriterat.

• Xofina

Men jösses vid den åldern satt jag i mitt rum och sysslade med mitt, inte ville jag vara med mina föräldrar iallafall.

• SivS

Jag är snart 13 och jag har att jag går när jag vill det vill säga ungefär klockan elva

• myy

Kväll innan skoldag låter det väl inte helt orimligt beroende på när de skall upp. Nio  timmar från sänggående till väckning behöver många. Fast jag hade nog gett friare tyglar till 14-åringen. Vid nio har min inte ens hunnit hem från vissa träningar/matcher. Helger och lov är ju också annorlunda.

• MamMmAn

Mina barn 11 å 13 gör sig alltid iordning vid 21 på varddagar. Sedan ligger/sitter de å myser slappar på sina rum. Spelar data, ser på tv eller läser. Efter godnattpuss å kli på ryggen släcker de vid 22.

• AW76

Jag har inga tonårsbarn, men jag själv hade fri läggningstid från 10-11-årsåldern. Vilket i praktiken ändå innebar att jag gjorde mig iordning vid 21-22-tiden, och sen ställde klockan på 6.30 och gick upp. Klarade det hur bra som helst. 

Dagens föräldrar borde prova på lite mer "frihet under ansvar". Det utvecklas man av! Man utvecklas däremot inte av att bli tvingad av att ha en läggtid och ligga och vrida sig i sängen i 2 timmar. När man är 14 år dessutom. Förvånad 

• christina99

Hej och hur ska de lära sig att känna efter själva. Jag har tre barn 9 åringen somnar först vid 21, hans tvillingbror somnar inte en minut före 22 utan han ligger ofta och läser en timme. Deras stora syster somnar vid 22.30 men det är inte ngt gnäll när de ska upp, klä på sig och frukost. Sedan kan de sova till 11 tiden på helgerna men det gör även vi gärna. Alla är olika, själv klarar jag mig väl på 5-6 Tim sömn medan maken behöver mer.

• clna

Mina barn är 11, 13 och 16 år. 11-åringen fixar inte dagen efter om han lägger sig efter kl 21 på  vardagar.
    13-åringarna går in till sig vid 20-21 tiden och kollar tv, läser och tjattrar. De släcker mellan 22-22.30 tiden.
    16 åringen ska vara hemma kl 22 och det ska vara helst släckt vid 23-tiden. I alla fall ska tvn vara avstängd och
    ingen musik på efter 23. Helgerna är fria.     

• Bella73

13-åringen lägger sig 22, och släcker vid 22:30.
    9-åringen lägger sig mellan 20:30 och 21:00.
    På helger och lov har de inga tider.

• lol

om man är tex 12 år är bra läggtider 22 vardagar och 23.30 helger.

• Mamma till 5 underbara barn

Mina pojkar på 17 och 14 år har inga läggningtider längre dom fixar det själv.14åringen lägger sig runt 22 på vardagar och 17åringeb runt 00.00,inget gnäll på morgonen när de vaknar ca 7 funkar bra på helger/ lov e dom vakna betydligt längre 14åringen brukar dock lägga sig senast 2,han orkar inte va uppe hela natten som 17åringen orkar

Svar på tråden Lägg tider