Kungcarl skrev 2011-08-15 00:06:14 följande:
Det är denna mening i ditt första inlägg "Bonus har sin mamma och pappa" som stör mig och som jag tycker är egoistisk eftersom du där lyfter bort ditt ansvar till biomamman- och pappan. Det tycker jag är egoistiskt, man måste gå in med inställningen att bli en stor del i bonusbarnets liv och ta ansvaret och inte enbart flytta över det till bioföräldrarna. Sen tänker jag mig in i bonusbarnets situation som flyttar mellan hushållen och när han får en kram från sin styvmamma så är det "bara en vanlig kram", jag är övertygad om att det känns. Kalla det vad du vill.
På tal om respektingivande:"Det roliga är när det kommer folk som dig som tycker dig ha rätt att säga att bonusföräldrar skall känna si eller så annars är man det ena och det andra..och det när du inte ens själv lever i en styvfamilj! Jag kan garantera dig att du har inte en aning" - jag skrev att jag inte har bonusbarn, vad är det som säger att jag inte levt i en styvfamilj?
Det här är lustigt.
För skulle det stå i en TS om en bonusmamma som ser sina bonusbarn som sina egna, då kommer det garanterat någon som ska skriva på näsan om att det minsann inte alls är dina barn, och att barnet redan har en mamma och en pappa och att man ska backa. Tro mig, jag har själv hört det mängder med gånger, att jag försöker ta mammans plats enbart för att jag ser mina bonusbarn som en naturlig del i min familj och tar ansvar i princip samma utsträckning som barnens pappa.
Som bonusmamma kan du aldrig göra rätt, för det finns alltid människor som har så väldigt mycket åsikter om just den rollen, och det är sällan åsikter som är applicerbara på verkligheten.
Mina bonusbarn har en mamma och en pappa som dom älskar. Sen har dom mig som dom oxå älskar, men tror du att jag kräver att dom ska känna för mig som dom känner för sin mamma?
Nej.
Och det antar jag även att du tycker är normalt.
Men att en bonusmamma inte känner samma overkliga och totala kärlek till ett bonusbarn som till sitt biobarn, det är inte ok.
Då undrar jag, vari ligger skillnaden?
Både barn och vuxna är människor, och när det kommer till människor så är det inte så att man kan styra känslor. Känslor är något som uppkommer och som man sen anpassar sig efter.
Det enda man kan kräva i en bonusfamilj är att alla är lika prioriterade, att alla känner sig hemma, och att alla är respekterade.
Sen är det inte samma sak att leva i en bonusfamilj som barn, som det är att leva i den som bonusförälder.
Det är två helt olika diskussioner, och det är väldigt svårt att diskutera erfarenheter för bonusvuxna om man inte har dessa erfarenheter. Självklart går det alldeles utmärkt att ha en åsikt ändå, men vis av min erfarenhet är det helt omöjligt att veta vad som väntar på det känslomässiga planet när man går in i rollen som bonusförälder.
Jag är så ofattbart trött på att min roll som bonusmamma ständigt ska bli ifrågasatt, i allt jag gör och säger!
Är jag någon gång trött på situationen är jag en elak egoistisk människa.
Är jag någon gång glad över hur bra allt funkar och hur bra vi har det i familjen, då försöker jag ta mammans plats och då är jag även då elak och egoistisk.
Tar jag ansvar försöker jag ta mammans plats.
Tar jag inget ansvar är jag den elaka styvmodern.
En biomamma behandlas allt som oftast som den heliga modern, utan att ens behöva vara i närheten av att bete sig som en sådan.
En bonusmamma ska ständigt bete sig som den heliga modern, men kommer aldrig någonsin att bli behandlad som en sådan.
En bonusmamma är precis lika mycket en människa som alla andra, har rätt till sina känslor, har rätt till sin egten person och sina egna gränser och begränsningar.
Och framför allt så har bonusmamman ett precis lika stort existensberättigande som en biomamma, och faktiskt på exakt samma mänskliga villkor. Den som inte förstår det borde ta och vandra ett par veckor i mina, eller någon annan bonusmammas skor, och sen komma tillbaka.
För det är sällan en dans på rosor, men vi gör så gott vi kan, och ändå är det aldrig rätt eller bra.