En fråga till er som använder time-out som straff.
Är det nannyprogrammen som har inspirerat er?
Är det nannyprogrammen som har inspirerat er?
Faktiskt, skratt. När min lilla och lillen va liten körde vi time out. Då hade vi trappen som platsen för time out. Dom behövde kanske sitta där 2-3ggr. Ingen stor grej direkt. Jag tycker det är viktigt att man kan förklara vad som va fel och dom förstod varför, sen va det bra. Barn kan ju inte veta vad som är rätt och fel av sig själva det är vi föräldrar som visar och förklarar sånt. Ibland med ord och med med hur vi agerar. Barn följer oss vuxna. Tyvärr också när det gäller vissa ord,, hahaha. Så man får ju tänka på vad man säger då & då.
jag har använt time-out till barnen, men inte som straff utan som en stund för barnen att fundera över vad som blev fel eller osm markering att "nu är det bra, nu slutar du med det du gör och sedan då vi brytit det dåliga så börjar vi med något annat.
Detta är inet från nannyprogrammen, jag vet inte vars det kommer ifrån.
Vi har kört time-out med vår 3-åring när hon varit riktigt trotsig. Faktiskt så uppmärksammade jag nog det när jag såg supernanny. Men det funkar bra måste jag säga. Hon får självklart en varning först, slutar hon inte så får hon sitta på sin time-out-plats i 3 minuter. När jag sätter henne säger jag "nu får du sitta här för att du...." ja vad det nu är hon gjort. Och efter hon suttit sina 3 minuter så frågar jag henne varför hon fick sitta där för att verkligen se att hon förstod varför. Och hon vet varför, sen säger hon förlåt och ger mig en kram. Oftast räcker det med en time-out men ibland blir det två men aldrig tre. Hon tycker inte att det är roligt att bli satt på en plats där hon måste stanna i 3 HELA minuter (haha).
Vi tror inte på gap och skrik, vi tror på att ge en varning och sen får beteendet en konsekvens. Dock "bestraffar" vi bara större incidenter, inte småtjafs eller när hon retas lite med syrran osv. Bara det som absolut INTE är ok alltså och sånt hon är medveten om inte är ok.
Jag tycker att det är ett enormt misstag av svensk TV att visa supernannyprogrammen. Jag jobbar dagligen med TBA och timeout används där med största försiktighet, då det är en kraftfull metod med biverkningar. Inget som framgår i Supernanny direkt.
Jag tycker att det är ett enormt misstag av svensk TV att visa supernannyprogrammen. Jag jobbar dagligen med TBA och timeout används där med största försiktighet, då det är en kraftfull metod med biverkningar. Inget som framgår i Supernanny direkt.
Tack för era svar. Jag inbillar mig att det är programmet supernanny som får allt fler föräldrar att använda denna metod. Detta är en mycket bra artikel som jag tycker alla som använder timeout ska läsa:
www.growingpeople.se/upload/pdf/TimeOut.pdf
Jag förstår att det är lätt att bli inspirerad av supernanny (vilket idiotiskt namn för övrigt) för hon får ju alltid goda resultat men vi får aldrig veta hur det påverkar barnet långsiktigt eller om barnet överhuvudtaget lär sig något av det. Jag vill att mina barn ska reagera och utmana oss. Vi behöver inte använda straff för att de ska lära sig skillnad på rätt och fel. Jag tycker det är mycket tråkigt att denna metod börjar bli mer och mer populär i vårt land. Jag förstår att det behövs alternativ i USA där aga är tillåtet. Timeout är självklart bättre då men här? Vet vi inte bättre? Aga är förbjudet. Folkhälsoinstitutet varnar för time-out. Räcker inte det?
För mig låter time-out som den gamla skamvrån i ny tappning.