• Tant Herta

Kaniner och kattmat!

Mina kaniner äter upp katternas mat i stallet! Jag trodde kaniner var vegiterianer men tydligen inte mina kaniner!

Någon som vet om det är farligt, jag har nu varit tvungen att ställa kattmaten så inte kaninerna når den!

Katter och kaninerna lever tillsammans ute och i ett gammalt stall! 

• Svar på tråden Kaniner och kattmat!
  • Kevin2011

Jag tror inte kaniner mår bra av att äta kattmat. En kanins huvudföda ska vara hö.

• Tant Herta

Mina kaniner går fritt ute och inne i ett stall, jag har fått ställa kattmaten högt så de inte kan nå den! Man kan ju undra vad det är i kattmat som lockar kaniner, då katter enbart äter animaliskt!

• Kevin2011

Finns många kaniner som e glupska. Jag har haft kaniner som ätit allt man satt framför nosen på dem.

• BaraJag89

Har också vatt med om kaniner som äter kattmat, det är inte bra alls då dem inte är gjorda för den sortens mat.
    Det är oftast yngre kaniner som äter allt möjligt. Så ni gör nog smartast i att hålla den borta för dem. 

• Tant Herta
    BaraJag89 skrev 2011-08-15 11:45:15 följande:
    Har också vatt med om kaniner som äter kattmat, det är inte bra alls då dem inte är gjorda för den sortens mat.
    Det är oftast yngre kaniner som äter allt möjligt. Så ni gör nog smartast i att hålla den borta för dem. 
    I min kanin flock var det mest en av de vuxna och en unge som åt mest! Nu är kattmaten på ett ställe som inte kaninerna når! :)

Frågan är ju varför? 
  • scaniae

En risk om växtätande djur äter kött är att ett växtätande djur har väldigt lång tarm, vilket är bra när växterna ska bearbetas för att ta upp så mycket näring som möjligt. Men kött blir liggande för länge i tarmen då och påbörjar en förruttelseprocess vilket i värsta fall kan vara giftigt och dödligt, beroende på vilka mängder kött det är.

• Tant Herta
    scaniae skrev 2011-09-19 23:53:45 följande:
    En risk om växtätande djur äter kött är att ett växtätande djur har väldigt lång tarm, vilket är bra när växterna ska bearbetas för att ta upp så mycket näring som möjligt. Men kött blir liggande för länge i tarmen då och påbörjar en förruttelseprocess vilket i värsta fall kan vara giftigt och dödligt, beroende på vilka mängder kött det är.
    Oj då! Men det är ju ganska logiskt, min tanke var när kaninerna åt kattmaten att det var så mycket vegitabiliskt i kattmaten att de åt den därför.

Nu är det ett tag sedan de åt kattmat eftersom jag förstod att det var fel och ställde kattmaten där kaninerna inte kommer åt den!

Tack för kunnigt svar! :) 
Svar på tråden Kaniner och kattmat!