• FinastE2010

Leker era barn "låtsaslekar"? och lägger pussel el dylikt?

Hej!

Undrar om era ca 18 mån leker någon form av låtsaslekar? Min son gör det inte. Har försökt med att visa hur man kör bil och annat men han förstår inte grejen. Däremot om jag säger till han t.ex "mata dockan" så kan han ta en sked till dockans mun men det är ju ingen lek han leker för sig själv eller vad man ska säga. Han kan däremot istället komma med nappflaskan och ska stoppa in den i min mun eller stoppa in skeden i min mun ibland när han äter, men det räknas väl inte som någon låtsaslek direkt?

Undrar också om era kan enkla knopp pussel och stoppa rätt form i rätt hål på olika leksaker som finns? Han kan stoppa rätt form i rätt hål om jag visar vart den ska i men går den inte i på en gång så vrider han inte formne för att få den att passa. Han lekte precis likadant när han var 1 år.

Är det ngt jag bör ta upp på 18 mån kontrollen?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Leker era barn "låtsaslekar"? och lägger pussel el dylikt?
  • cosinus

Nu kanske minnet sviker mig men jag tror ingen av mina lekt sånt vid 18 månader. Har kompisar vars barn var supertidiga med pussel men mina har inte varit det och enda pusselbiten som brukar funka så tidigt är den runda bollen för den går inte misslyckas med :) Men de har inte haft tålamod och intresse för sånt i den åldern.

På 3-årskollen frågade BVC om sonen lekte rollekar och jag sa att njäää det vete tusan men så frågade hon om han aldrig brukade låtsas att han lagade mat åt oss och det hade ju faktiskt hänt så då fick han godkänt på det också. Men då var han alltså 3 och inte 18 månader.

Försöker minnas vad de lekt med vid 18 månader men tror mest det varit bollar, bobycar, leksaker som låter, bilar som kan åka en bit av sig själv eller möjligen låta, åka rutschkana. Dottern var jättemycket i en kökslekhörna på dagis när hon började där i den åldern men killarna har varit helt ointresserade av sånt. Har barnen lekt med någon docka har de mest haft den under armen, ingen vidare lek alltså.

Jag tror inte du behöver oroa dig.

• lilla mej

min dotter ar 2 och hon har for nagon manad sen borjat leka latsas lekar typ vara hund eller laga fantasi mat och servera den... men inte nar hon var 18 man...

• Lenora

Min dotter har ganska nyligen börjat leka fantasilekar för sig själv eller med andra och hon är 2,5. Det är svårt att minnas exakt vad hon gjorde vid 1,5årsålder men jag kommer ihåg att hon gillade ett väldigt enkelt pussel.

• FinastE2010

Ok tack för svaren! Så era barn har alltså inte låtsas köra en bil och "brummat" eller mata en docka t.ex? För står ju på nätet att man ska kolla upp om de inte leker några låtsaslekar vid 18mån. :/ Min son är mer intresserad av att stoppa kontakter i vägguttag och vrida på spisplattorna (känns ju väldigt barnvänligt, not!) samt plocka stenar utomhus.

• Flickan och kråkan

Barn är ju så olika. Min äldsta har alltid varit väldigt konkret. Han vill veta hur saker fungerar. Punkt . Han pusslade utan problem knoppussel som som 1½-åring och pusslade vanliga 20-bitarspussel ett halvår senare. Han kunde väl köra någon bil ibland i den åldern men annars har fantasilekarna kommit de senaste månaderna. Han är 3½ år . Han är fortfarande mest intresserad av hur blommor blir blommor från frön, hur man skruvar ihop pappas trasig moped och vilken väg på kartan vi går . Lillebror har alltid varit mycket mer "lekig". Han började rolleka tidigt, gjorde det vid 1½ år (på enkel nivå), och är i god klass med storebror. Han är idag 2 år + 3 månader. Pussel är han fullständigt ointresserad av .

• sahara sahara

Min 1,5-åring (20 månader) kör med bilar och brummar, men jag tror att det är mer härmlek än fantasilek. Jag kör ju med bilarna och brummar. Hon leker med plastskålar och muggar och bestick och sånt, låtsas röra och mosa och äta och mata och dricka. Mer på förskolan än hemma. Hon matar inte dockan, men kan försöka stoppa in sin egen napp i dockans mun ibland. Annars går hon mest med den under armen när hon leker med den. Hon sitter med pusslet ibland, och tycker att det är rätt kul att plocka upp bitarna, men hon har inte fattat grejen med att lägga tillbaka dem, särskilt inte om hon själv måste vrida dem rätt. Plocklådan har hon inte lekt med på ett tag, men när den var poppis fixade hon de runda och de fyrkantiga klossarna, men (oftast) inte de trekantiga.

Plocka stenar är för övrigt jättekul. Och pinnar. Bollar är kul, och att gunga, och att måla.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • FinastE2010

Tack för svaren! Fler svar får gärna komma oavsett om era barn leker låtsaslekar eller inte. Så får man ett bättre humm om hur det brukar vara.

sahara sahara skrev 2011-08-02 21:33:44 följande:
    Min 1,5-åring (20 månader) kör med bilar och brummar, men jag tror att det är mer härmlek än fantasilek. Jag kör ju med bilarna och brummar. Hon leker med plastskålar och muggar och bestick och sånt, låtsas röra och mosa och äta och mata och dricka. Mer på förskolan än hemma. Hon matar inte dockan, men kan försöka stoppa in sin egen napp i dockans mun ibland. Annars går hon mest med den under armen när hon leker med den. Hon sitter med pusslet ibland, och tycker att det är rätt kul att plocka upp bitarna, men hon har inte fattat grejen med att lägga tillbaka dem, särskilt inte om hon själv måste vrida dem rätt. Plocklådan har hon inte lekt med på ett tag, men när den var poppis fixade hon de runda och de fyrkantiga klossarna, men (oftast) inte de trekantiga.

Plocka stenar är för övrigt jättekul. Och pinnar. Bollar är kul, och att gunga, och att måla.
    Okej ja men det är väl det dom menar med fantasilek också. Sonen kan som sagt mata dockan på begäran men inget han leker själv eller vad man ska säga o det med bilar verkar inte alls intressant att köra med, dom kastas oftast väg ist. :P
  • UmeåElin

Vår dotter är inte något pussel-geni. Lyckas inte stapla klossarna på 18 mån kontrollen och använder de flesta leksaker att plocka ur och i med.

Hon gillar böcker, att titta i dem och när vi läser för henne.

Låtsaslekar hon själv leker är att styra dockvagnen med dockan i, att dockan/nallen ska sova i sängen och att plastdjuren skäller/låter.

Jag jobbar med tio 1-2 åringar och kan säga att både mitt och ditt barn verkar fullt normala. Vi har barn som låtsas mer, men de flesta har passerat 18 mån med råge. Att leka med oss vuxna och mata oss är mer intressant eftersom vi ger feedback på ett helt annat sätt än dockan eller jämnåriga kompisen.

• Jkpg Deluxe

vår son leker ungefär så här under en dag:

springa runt och bli jagad

jag läser böcker för honom, ibland tittar han en kort stund själv

riva i kökslådor och skåp, släcka o tändfa lampor och undersöka alla knappar som finns

krama favoritgosedjuren

leker m sin järnväg, men inte med tågen utan han går själv runt på rälsen :)

kör lite bobby car ibland

vill lyssna på musik/dansa eller titta på "bompa" =bolibompa...

annars härjar han mest runt inomhus och leker med allt som inte är leksaker

han älskar att RÖRA sig, så i en lekpark mår han gott för där kan han klättra hur mycket som helst. Han gillar även att bada.

bryr sig inte om varken klossar som ska stoppas i rätt hål, knoppussel eller leksaksbilar.                           

• k girl

Min son kan torka nallen eller dockan om rumpan och munnen t ex, han låtsas att han pratar i telefon och han kan låtsas att han vattnar blommorna eller äta från leksakstallrikar. Det kallas symbollek.

Svar på tråden Leker era barn "låtsaslekar"? och lägger pussel el dylikt?