• xqz

Att vara unga föräldrar- Alltid negativt?

Det är väldigt ofta som folk ser ner på unga föräldrar utan att veta hur deras bakgrund och livsstil ser ut.
    Därför tänker jag nu passa på att fråga er en fråga jag länge funderat på. Läs nedan.

En tjej träffar som 14 åring en 21 årig kille. När hon är 16 ½ år förlovar de sig.
    Hon blir gravid och de bestämmer att behålla barnet. *Son* föds när de är 17 respektive 23 år.
    När hon är 19 föds ytterligare en son (planerad) och som 20 åring får dom en flicka (också planerad).

De är nu 20 år respektive 26 år. De bor alla i en trea tillsammans.
    Har ett bra socialt liv där de träffar vänner minst 3 ggr/vecka.
    Tjejen dricker sällan (Hon kan ta en cider som mest när det är något speciellt)
    och killen dricker en-två folköl per helg för att koppla av. Ingen av dem röker.

Killen har körkort och välutbildad (Utöver grundskola och gymnasie har han tagit specialutbildningar för att förbättras i sitt yrke och förhoppningsvis nå en högre nivå inom yrket)
    Tjejen har körkort samt gymnasieutbildning. Planerar att studera på högskola när dottern blir lite äldre.

Hon bor i deras gemensamma lägenhet och tar hand om barnen på veckorna eftersom han jobbar på annan ort Måndag-Torsdag. Det är han som sköter ekonomin. Hon sköter städning och barn.
    När de båda är hemma hjälps de åt med allting bl.a matlagning (De äter alltid hemlagat), Handla, Städa, Ta hand om barnen, Byta blöja m.m.

Lönen han får är högre en svenska medellönen.
    Hon ska studera på högskola när yngsta barnet blir tillräckligt gammal för att vara på dagis.

Varför ser så många ner på unga föräldrar innan dom ens vet hur det ligger till??
    Det finns många unga föräldrar som klarar det bättre än äldre!
    En 20årig mamma med 3 barn, utbildning, körkort och bil med man som tjänar mer än medelsvensk,
    Bryr sig om sina barn och framförallt älskar varandra,  Anser jag vara en bättre mamma än den mamma som är 35 år, hoppade av gymnasiet, Lever på socbidrag, har tre småbarn vars pappa inte vill se dem.

Vad tycker ni? Varför är det detta tjat på unga föräldrar? Har du fördomar mot unga föräldrar?
    Jag tycker inte att åldern spelar någon roll! Jag och min kille har klarat det utmärkt!
    Det är utbildning, mognad, kärlek, ansvar, ekonomi och vilja som utgör om man är en bra förälder eller ej!
  • Svar på tråden Att vara unga föräldrar- Alltid negativt?
  • duvetmia

För mig är inte åldern i sig ett problem, utan hur det påverkar skolan/ekonomin. Chansen är större att man har gått klart skolan och hunnit få ett stadigt jobb när man är 35 än när man är 17..

• Selfish Geene
    Dohgon skrev 2011-08-03 08:22:45 följande:
    handlar väl inte om ålder, snarare mer om mognad. jag har inga problem med att man skaffar barn tidigt, har en kompis som fick barn när hon var 16.
    Däremot tyckar jag att det är synd att så många hoppas av gymnasiet och inte jobbar men producerar barn åt höger och vänster men inte har en tanke på hur de ska klara försörja dem.
    Mognad kommer med åren.

Därmed inte sagt att alla mognar, jag har träffat flera 35-åringar som inte är mogna nog att skaffa barn, men jag har inte träffat en enda 16-åring som är mogen att bli förälder 
  • apanssonsmamma

Fick min dotter vid 22, anses ungt i sthlm.
    Jag förstår inte heller grejen.
    Fast o andra sidan tar jag inte åt mig eftersom jag hade fast jobb med månadslön, var förlovad, hade lägenhet osv.

Men det känns trist att folk har så mkt fördomar.

• Mimmlas
    apanssonsmamma skrev 2011-08-03 13:22:07 följande:
    Fick min dotter vid 22, anses ungt i sthlm.
    Jag förstår inte heller grejen.
    Fast o andra sidan tar jag inte åt mig eftersom jag hade fast jobb med månadslön, var förlovad, hade lägenhet osv.

Men det känns trist att folk har så mkt fördomar.
    Det är dock väldigt stor skillnad på 22 och typ 16-17.
    Det är ingen som reagerat på att jag är "ung" nu när jag är gravid och precis har blivit 24.
    Men så ser jag mig inte som ung mamma heller, känner mig inte utpekad alls.

• Mamma0911

Jag har ingen fördom till unga föräldrar, men jag tycker att man ska tänka efter innan man skaffar barn så ungt. Är man kanske bara 16 så är man ett barn själv, man går skola & ska kunna hinna med så mycke annat innan man bildar familj. Det är många unga som inte inser hur jobbigt det kan vara med barn. Dom är inte bara söta å tysta. Man ha hört så mycke att unga gnäller att deras ungdom försvann då dom fick barn, att dom inte kan vara ute å ha kul med sina vänner. Det är en sak man ska tänka på innan man skaffar ett barn, vill man ge upp sitt gamla liv till ett helt nytt som en mamma som kanske inte kan supa varje helg eller hänga på stan varje kväll

Jag skulle inte vilja att nån av mina barn skaffar barn för tidigt 

• apanssonsmamma
    Mimmlas skrev 2011-08-03 13:24:21 följande:
    Det är dock väldigt stor skillnad på 22 och typ 16-17.
    Det är ingen som reagerat på att jag är "ung" nu när jag är gravid och precis har blivit 24.
    Men så ser jag mig inte som ung mamma heller, känner mig inte utpekad alls.
    Har två barn om 8 veckor och är 25.
    Det är inte helt vanligt i sthlm.
    Men självklart, jag hade aldrig skaffat barn vid 16, för då var Jag inte klar med mig själv än, helt klart inte.
    Men jag hade en kompis som fick barn när vi gick i 2:an på gymnasiet hon är ett år yngre än mig och har 2 barn idag.
    Hon har varit den bästa mamma jag har i min kompiskrets så.. trist att folk har fördomar.

Däremot kanske inte tjejer som micah.myshowroom.se/ höjer ryktet hos "unga mammor" utan snarare lever upp till fördomarna om dom.
    Men det finns ju kassa människor och föräldrar i alla åldrar.
  • Mimmlas
    apanssonsmamma skrev 2011-08-03 13:27:03 följande:
    Har två barn om 8 veckor och är 25.
    Det är inte helt vanligt i sthlm.
    Men självklart, jag hade aldrig skaffat barn vid 16, för då var Jag inte klar med mig själv än, helt klart inte.
    Men jag hade en kompis som fick barn när vi gick i 2:an på gymnasiet hon är ett år yngre än mig och har 2 barn idag.
    Hon har varit den bästa mamma jag har i min kompiskrets så.. trist att folk har fördomar.

Däremot kanske inte tjejer som micah.myshowroom.se/ höjer ryktet hos "unga mammor" utan snarare lever upp till fördomarna om dom.
    Men det finns ju kassa människor och föräldrar i alla åldrar.
    Det beror nog på vilka kretsar man umgås i. Väldigt många av mina vänner i sthlm har skaffat barn när de är 23-26. Och ju äldre man blir desto fler blir det. 
    Jo men samtidigt är det mycket man missar när man är så pass ung också. Hjärnan är inte färdigutvecklad på de grundläggande plan som behövs för att fostra ett barn på ett säkert och förutseende sätt. Och det är ju inget en mamma kan ändra, hur bra hon än är trots ålder.

Ja det är nog inte direkt någon bra reklam nej. Men hon är fortfarande bara barnet och det märks.
    Det är ju en typisk grej som unga mammor gör, att de måste hävda sig. När man blir äldre och tryggare i sig själv så har man oftast inte det behovet. En annan typisk grej som vi sett i denna tråd är att de klagar på äldre föräldrar, och hävdar att det skulle vara bättre att vara ung för att man orkar mer osv.
    Det är inte orken som avgör om man är bra förälder utan insikten om att fostra ett barn.

Speciellt killar ligger ju senare i utvecklingen, det är därför många känner sig redo först i 30 års åldern. Killar väntar på att de är redo mentalt medans kvinnor går på känsla och biologisk klocka. 
  • apanssonsmamma
    Mimmlas skrev 2011-08-03 13:38:38 följande:
    Det beror nog på vilka kretsar man umgås i. Väldigt många av mina vänner i sthlm har skaffat barn när de är 23-26. Och ju äldre man blir desto fler blir det. 
    Jo men samtidigt är det mycket man missar när man är så pass ung också. Hjärnan är inte färdigutvecklad på de grundläggande plan som behövs för att fostra ett barn på ett säkert och förutseende sätt. Och det är ju inget en mamma kan ändra, hur bra hon än är trots ålder.

Ja det är nog inte direkt någon bra reklam nej. Men hon är fortfarande bara barnet och det märks.
    Det är ju en typisk grej som unga mammor gör, att de måste hävda sig. När man blir äldre och tryggare i sig själv så har man oftast inte det behovet. En annan typisk grej som vi sett i denna tråd är att de klagar på äldre föräldrar, och hävdar att det skulle vara bättre att vara ung för att man orkar mer osv.
    Det är inte orken som avgör om man är bra förälder utan insikten om att fostra ett barn.

Speciellt killar ligger ju senare i utvecklingen, det är därför många känner sig redo först i 30 års åldern. Killar väntar på att de är redo mentalt medans kvinnor går på känsla och biologisk klocka. 
    Ja, det är ju onödigt att klaga på föräldrar oavsett om man nu är 35 eller 20.
    Min farsa va 35 när jag föddes, visst har han inte hängt med lika mkt som min mamma som va 25 men det har nog med hans personlighet o göra istället för ålder haha :D

Jaja, tycker mammor kan stötta varann istället för att tävla.
    Det är ingen som kommer vinna pris ändå.
  • Mimmlas
    apanssonsmamma skrev 2011-08-03 13:41:48 följande:
    Ja, det är ju onödigt att klaga på föräldrar oavsett om man nu är 35 eller 20.
    Min farsa va 35 när jag föddes, visst har han inte hängt med lika mkt som min mamma som va 25 men det har nog med hans personlighet o göra istället för ålder haha :D

Jaja, tycker mammor kan stötta varann istället för att tävla.
    Det är ingen som kommer vinna pris ändå.
    Fast 35 är ju ingen ålder, min pappa var 46 när jag föddes. 
    Men jag förstår inte vad folk pratar om egentligen när de säger inte orkar och inte hänger med.
    Farsan jagade nog mig lika mycket som mamma när jag rymde iväg till grannarna för att tigga godis :P

Jo det är sant, däremot borde man verkligen försöka ge ungdommar som aktivt planerar barn lite insikt i hur svårt och jobbigt det är. Jag räknar med att jag kommer bli så trött att jag grinar, ifall det inte blir så är det toppen. Men många yngre förväntar sig en liten docka att ta hand om och när de får en kolikbebis blir det panik.
    Näe priset ligger väl i att man fostrar en människa som är trygg i sig själv och kan stå för sina åsikter. Som inte faller för grupptryck när alla andra smygröker osv. 
  • apanssonsmamma
    Mimmlas skrev 2011-08-03 13:52:53 följande:
    Fast 35 är ju ingen ålder, min pappa var 46 när jag föddes. 
    Men jag förstår inte vad folk pratar om egentligen när de säger inte orkar och inte hänger med.
    Farsan jagade nog mig lika mycket som mamma när jag rymde iväg till grannarna för att tigga godis :P

Jo det är sant, däremot borde man verkligen försöka ge ungdommar som aktivt planerar barn lite insikt i hur svårt och jobbigt det är. Jag räknar med att jag kommer bli så trött att jag grinar, ifall det inte blir så är det toppen. Men många yngre förväntar sig en liten docka att ta hand om och när de får en kolikbebis blir det panik.
    Näe priset ligger väl i att man fostrar en människa som är trygg i sig själv och kan stå för sina åsikter. Som inte faller för grupptryck när alla andra smygröker osv. 
    Ja jag hade nog fått en chock vilket som, 20 eller 35 år.
    Min dotter föddes med magproblem värre än kolik.
    Vi låg inne på Astrid Lindgren 3 första veckorna.
    Vår dotter skrek 15 timmar per dygn i FYRA månader.

Där tror jag inte heller åldern spelar in faktiskt.
    Hade blivit uppgiven och tänkt "ska det vara så här?" oavsett ålder.
    Så där är också en fördom.

O hur förbereder man en 16 åring på hur jobbigt det kan bli?
    Jag tror att det endast är erfarenheten om hur jobbigt det kan bli som kan visa på fakta.
    Jag hade hört om kolik innan men tänkte "jaja dom skriker lite på kvällen, bebisar skriker.."
    Men hade ALDRIG kunnat vänta mig det vi fick uppleva första tiden.
  • Mimmlas
    apanssonsmamma skrev 2011-08-03 13:55:41 följande:

Jag tror att det endast är erfarenheten om hur jobbigt det kan bli som kan visa på fakta.
    Jag hade hört om kolik innan men tänkte "jaja dom skriker lite på kvällen, bebisar skriker.."
    Jo men jag tror man är lugnare och kan hantera det på ett annat sätt om man har lite mer utvecklat konsekvenstänk och kan tänka lite längre. Det går ju över.
    Jo det är ju värre än kolik, det brukar de ha som längst i tre månader. Och oftast på kvällen.

Det är precis det, det är hemskt svårt att få dem förstå.
    Men som sagt jag tror mycket på det att vänta tills ens egen hjärna är fullt utvecklad att hantera problem som kan komma upp, det är inget man kan lära sig det kommer med åldern.

Jag har på något sätt förlikat mig med att jag kan få vara vaken nästan hela dygnet och gå runt och guppa bebis. Jag är hellre förberedd på att det kommer vara ett rent helvete än tro att det är enklare än vad det visar sig.
  • kärringen mot strömmen

vill bara tillägga att kroppen fysiologiskt sett är skapad för att föda första barnet mellan 16-23 även om våran livsstil idag oftast inte är anpassad till den åldern.. men med åldern ökar tyvärr komplikationerna... även om många socialt, mentalt och ekonomiskt hellre skaffar barn senare idag..

• kärringen mot strömmen

Min åsikt är att man inte ska vänta för länge, men samtidigt skaffa sig lite egna erfarenheter och provat på att leva så man inte ångrar det senare, då man ansvarar för ett annat liv så många år framöver.ålder har inget med erfarenhet att göra. Jag var 22 nnär jag fick min första men hade då bott hemifrån i egen lägenhet i en främmande stad sen jag var 17, hade backpackat runt och levt livet och kände att jag var redo

det vet man bara själv! Kram

• k girl
    apanssonsmamma skrev 2011-08-03 13:55:41 följande:

Helt sant. Jag var helt oförberedd på kolikbebis, 32 år gammal. Det var en chock.
Svar på tråden Att vara unga föräldrar- Alltid negativt?