• velvet

Bästa ersättningen att ge från dag 1?

Jag har inte, av olika anledningar, bestämt mig för om jag tänker föröska amma eller inte och jag behöver inga rekommendationer när det gäller det valet.

Vad jag däremot undrar är vad det finns för några olika ersättningsalternativ att ge till bebisen från start? Var får man tag på dessa?

Jag ska givetvis prata med min barnmorska, BVC osv, tänkte bara förbereda mig lite.

Tacksam för all hjälp!

• Svar på tråden Bästa ersättningen att ge från dag 1?
  • velvet

Jag hittar inte ersättning på Apoteket, är det livsmedelsbutiker jag ska leta i?

Vad räknar man med att ersättning kostar varje månad de första månaderna?

• Finesse

Vi får det för samma precis JA... men man måste ju ha recept, alltså livsmedelsanvisning. Annars kostar 1 burk 240 kronor, iaf althera. Och mjolkfritt är ingenting som rekommenderas utan någon koll. Prata med bvc först.

Ebba 071228, Hampus 110225
  • velvet

Jag tänkte mer på vad vanlig ersättning kostar en månad?

• Tokstolla
    velvet skrev 2011-07-30 15:52:40 följande:
    I snitt så landade vi på runt 500kr /mån. 
    Första månaden behövs inte lika mkt som precis innan man börjar med vällning och smakportioner osv.

Vi valde NAN då vår son fick kräkningar av ALLA sempers produkter- även idag, 20 månader senare kräks han av ersättning, välling, gröt osv som är producerat av semper... 
  • Maruid
    velvet skrev 2011-07-30 15:52:40 följande:
    I vår närmsta butik kostar 3,8 liter Nan (en paket) 62 kronor (det finns billigare ställen. Räknar man att barnet dricker en liter om dagen (vilket tar några månader innan dem gör men för att räkna lite högt) så blir det 489 kronor för 30 dagar. Så i snitt en femhundring får man nog räkna och priserna ligger väl ungefär i den klassen oavsett vilket märke. Så länge man inte har livsmedelsanvisning på recept på apoteket men det får man ju endast för specialkost om barnet är allergisk eller sjuk.
  • velvet

Tack! Då har jag iaf ett hum om vad jag kan förvänta mig i prisväg.

• Tokstolla

Förresten får vi fråga varför du eventuellt inte ska amma?
    (Ammade inte heller då min BM avrådde mig starkt att låta bli). 

• 0rion
    Tokstolla skrev 2011-07-30 16:31:15 följande:
    Förresten får vi fråga varför du eventuellt inte ska amma?
    (Ammade inte heller då min BM avrådde mig starkt att låta bli). 
    varför avrådde hon dig ifrån att amma? de brukar ju vara tvärtom
  • Tokstolla
    0rion skrev 2011-07-30 16:32:52 följande:
    varför avrådde hon dig ifrån att amma? de brukar ju vara tvärtom
    För att jag har en lång historik med svåra depressioner och precis innan min BF så var jag på väg i en till.
    Hon menade på att det är en stor hormonell förändring i kroppen och var orolig att jag skulle tappa greppet helt.
    Men också det där med att mata alla nattmål själv osv. Att maken tog minst varannan nattmatning gjorde att jag fick bättre sömn och var en gladare mamma också. =) 

• velvet

Tokatolla - Planen just nu är att ge det en chans. Men mår inte jag bra av att amma (Har ingen aning om hur det känns att amma eller hur jag kommer att må, så jag kan inte direkt uttala mig om det. Men jag vet att jag kommer att snittas) så tänker jag inte ge det hur många chanser som helst. Just nu försöker jag bara förbereda mig på båda alternativen.

• Tokstolla

ooh, tips till dig TS. VÄG pulvret då dom där måtten är lite si så där- det är lätt för många att ta för mkt eller för lite och testa alla dina flaskor så att de har rätt ml-angivelse. Det är inte alltid det stämmer där heller. 

• 0rion
    Tokstolla skrev 2011-07-30 16:37:33 följande:
    För att jag har en lång historik med svåra depressioner och precis innan min BF så var jag på väg i en till.
    Hon menade på att det är en stor hormonell förändring i kroppen och var orolig att jag skulle tappa greppet helt.
    Men också det där med att mata alla nattmål själv osv. Att maken tog minst varannan nattmatning gjorde att jag fick bättre sömn och var en gladare mamma också. =) 
    ja okej då förstår jag :)
  • Tokstolla
    velvet skrev 2011-07-30 16:39:31 följande:
    Tokatolla - Planen just nu är att ge det en chans. Men mår inte jag bra av att amma (Har ingen aning om hur det känns att amma eller hur jag kommer att må, så jag kan inte direkt uttala mig om det. Men jag vet att jag kommer att snittas) så tänker jag inte ge det hur många chanser som helst. Just nu försöker jag bara förbereda mig på båda alternativen.
    aaah, 
    det finns dom som pumpar ett par veckor innan för att få igång produktionen lagom till BF.
    Säger inte att du ska amma utan nämner bara något jag hört andra göra. =) 
  • Kyanita

Har kört olika till lillan men hon är stenhård i magen av alla utan NAN HA men den hatar hon... *suck* Så nu går hon på en liten dos lactulos men kan det vara komjölk eller laktos hon inte tål? Nästan alla i våra familjer är laktos nämligen. Någon som vet? Bra tråd förresten, det är ju hopplöst att få tag i bra info om flaskmatning!

Tokstolla skrev 2011-07-30 16:43:31 följande:
    aaah, 
    det finns dom som pumpar ett par veckor innan för att få igång produktionen lagom till BF.
    Säger inte att du ska amma utan nämner bara något jag hört andra göra. =) 
    Får de i sig av råmjölken då om man gör så? För råmjölken är väl den viktigaste eller? *nyfiken*
  • Finesse
    tjolahopp81 skrev 2011-07-30 12:11:28 följande:
    12 burkar Pepticate för 120 kronor = billigare än samma mängd Nan! Vi har det på livsmedelsanvisning och nån provokation var det aldrig tal om!
    När ska ni provocera då för att veta om er bebis är allergisk eller inte?

Vi måste provocera vår son varje gång vi ska få ett nytt recept eftersom maten är så dyr.. inte alls roligt då han kräks kaskade å skriker hysteriskt! 
    Ebba 071228, Hampus 110225
Svar på tråden Bästa ersättningen att ge från dag 1?