• Finesse

Två bakåtvända bilbarnstolar, hur nära får dom stå varandra?

Ja min fråga är alltså hur tajt får stolarna stå?

Just nu ser det ut så här.. är det bra? funkar det att ha det så?

Ebba 071228, Hampus 110225
  • Svar på tråden Två bakåtvända bilbarnstolar, hur nära får dom stå varandra?
  • Finesse
    Teskedsmamman skrev 2011-07-27 22:17:48 följande:
    Sitter de fast som de ska så är det inget problem.
    Jo det gör dom.. båda två går inte att rucka på.. har mailat till Robert Bell på säkerhetsbutiken och ska ringa ntf imorron å höra.. Just nu plockade vi ut stolen igen och satte tillbaka babyskyddet..
  • Teskedsmamman
    Finesse skrev 2011-07-27 22:20:27 följande:
    Jo det gör dom.. båda två går inte att rucka på.. har mailat till Robert Bell på säkerhetsbutiken och ska ringa ntf imorron å höra.. Just nu plockade vi ut stolen igen och satte tillbaka babyskyddet..
    Är övertygad om att du får samma svar från honom, dessutom är det lägre säkerhet i babyskydden än i bakåtvända stolar så jag anser att du har ökat risken för ditt barn.

Jag har varit informatör för barnbilstolar inom bilkåren.
    Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Finesse
    Teskedsmamman skrev 2011-07-27 22:24:08 följande:
    Är övertygad om att du får samma svar från honom, dessutom är det lägre säkerhet i babyskydden än i bakåtvända stolar så jag anser att du har ökat risken för ditt barn.

Jag har varit informatör för barnbilstolar inom bilkåren.
    Jo jag vet att du varit det..

Men min son är bara 5 månader och kan inte sitta på sin egen rumpa så för hans rygg är babyskydd bättre eller skulle du sätta en nyfödd i en Hi-way oxå? Vi tänkte byta redan nu eftersom det ÄR säkrare men om stolarna inte står säkert är det ju inte säkert.. förstår du hur jag menar?

Jag ska ändå inte ut med bilen ikväll å inte imorron heller så jag väntar på svar från honom.. 
  • Teskedsmamman
    Finesse skrev 2011-07-27 22:26:37 följande:
    Jo jag vet att du varit det..

Men min son är bara 5 månader och kan inte sitta på sin egen rumpa så för hans rygg är babyskydd bättre eller skulle du sätta en nyfödd i en Hi-way oxå? Vi tänkte byta redan nu eftersom det ÄR säkrare men om stolarna inte står säkert är det ju inte säkert.. förstår du hur jag menar?

Jag ska ändå inte ut med bilen ikväll å inte imorron heller så jag väntar på svar från honom.. 
    Jag har satt mina söner i bakåtvänd Izi Kid vid 3-3½ mån ålder. Ingen av dem har kunnat sitta själva vid den åldern. Man kan rulla handdukar och lägga mellan barnet och sidan men en 5 mån ska klara det själv utan problem. Nyfödd hade jag satt i en Hi-way utan problem med handdukar/filtar om det inte finns byfödd-insats till stolen.

Det viktiga med barnstolarna, förutom om de sitter fast ordentligt är om det är stödben på dem. Barnstolar utan stödben ska sitta fram mot instrumentbrädan eftersom sätesryggar inte är dimensionerade för att ta upp kraften från bilstolar vid en krock.
    Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Finesse
    Teskedsmamman skrev 2011-07-27 22:30:38 följande:
    Jag har satt mina söner i bakåtvänd Izi Kid vid 3-3½ mån ålder. Ingen av dem har kunnat sitta själva vid den åldern. Man kan rulla handdukar och lägga mellan barnet och sidan men en 5 mån ska klara det själv utan problem. Nyfödd hade jag satt i en Hi-way utan problem med handdukar/filtar om det inte finns byfödd-insats till stolen.

Det viktiga med barnstolarna, förutom om de sitter fast ordentligt är om det är stödben på dem. Barnstolar utan stödben ska sitta fram mot instrumentbrädan eftersom sätesryggar inte är dimensionerade för att ta upp kraften från bilstolar vid en krock.
    Så då borde vi alltså sätta Two-way fram enligt dig? och Hi-way bakom?

Jag ville helst inte köpa tw men det finns ju ingen större stol så nu blev det den.. den är ju godkänd för att ha i baksätet.. 
  • Finesse

En fråga till: Akta Graco Duologic är alltså inte lika säker som Britax Hiway isf? Jag tänkte eftersom babyskydd inte var det och den sitter ju likadant som vårt babyskydd.. 

Svar på tråden Två bakåtvända bilbarnstolar, hur nära får dom stå varandra?