• Jakkolina

Du som tycket att alla har samma värde

Lite inspirerad av en annan tråd så kommer jag ihåg ett test vi gjorde när jag läste psykologt.

En bår ute på havet håller på att sjunka,det är långt till land och ingen kommer att kunna ta sig i land.
    Det finns en livbåt som rymmer fyra personer och nu får du välja vilka tre som ska med i livbåten

1) En dement 78 årig kvinna
    2) En hjärnkirurg
    3) En missbrukare
    4)Ett barn i 5 årsåldern
    5)En man med down syndrom
    6)En framgångrik forskare
    7)En illegal flykting
    8)En kvinna som är döende i cancer
    9)En dömd pedofil
    10)En 98 årig kvinna

Det är du och tre till som kan åka,alla andra kommer att dö!

Motivera gärna ditt svar!

• Svar på tråden Du som tycket att alla har samma värde
  • Majmaj

Jag hade tagit de tre yngsta..! dels för att de är framtiden, dels för att det är en pedofil som antagligen tänker leva livet sista stunden i livet...

• Disan

Haha, kom just på att tråden heter 'du som tycker att alla har samma värde'

Jag tycker inte att alla har samma värde, så hoppla hej, dags att bege sig härifrån!

• hjertat8

Jag hade räddat de tre personerna som var närmast mig,för att det ska bli så lite krångel som möjligt, jag kan inte mitt ute på havet börjat frågat "är någon pedofil här?" "är någon doktor här?" etc, utan jag hade grabbat tag i första bästa människor och tagit oss i land...
    men visste jag från början mer om dessa människor, eller fick lappar som dessa skulle jag hellre göra icke picke pö, inte vet jag jag skulle bara välja någon... jag hade lika gärna kunnat välja missbrukaren framför läkaren.

• Sum quod sum
    Jakkolina skrev 2011-07-26 19:52:05 följande:
    Barnet
    hjärnkirurg
    Forskare

Det fanns en bland dessa som ingen i hela skolan valt...ni kan nog räkna ut vem!!
    Ajdå..jag är forskare och har muslimskt påbrå..skulle du fortfarande rädda mig Tungan ute
  • Welma

Hjärnkirurgen, forskaren och den illegala flyktingen.

Så länge alla handlar om främmande människor.

• Jane Roe

Barnet och de som är närmast. Om jag inte känner någon av dem såklart.

¤- Kärlek är Perser -¤
  • sverker11
    Jakkolina skrev 2011-07-26 00:00:28 följande:
    En bår ute på havet håller på att sjunka,det är långt till land och ingen kommer att kunna ta sig i land.
    Det finns en livbåt som rymmer fyra personer och nu får du välja vilka tre som ska med i livbåten
    ---
    Motivera gärna ditt svar!
    Pedofilen, 5 åringen och den illegala invandraren. Ungefär som när man väljer deltagare till en dokusåpa.
  • Den allsmäktige

Missbrukaren, pedofilen och flyktingen. Man skulle ju inte fått tråkigt på båten iallafall.

• trettioplus
    sverker11 skrev 2011-07-29 00:54:23 följande:
    Pedofilen, 5 åringen och den illegala invandraren. Ungefär som när man väljer deltagare till en dokusåpa.
    I så fall skulle jag nog välja den dementa kvinnan istället för den illegala invandraren. Allt för så mycket action som möjligt.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Aristocat

Jag antar att jag i den här situationen fruktar för mitt liv. Jag vet inte hur länge vi ska ro omkring eller om vi hamnar på en öde ö. Då väljer jag de personer som jag tror bidrar mest. Det vill säga inga barn, senila eller redan döende.

Allt jag behöver veta har jag lärt mig av min katt
  • Mrs K

Jag skulle nypa mig i armen, för om hela det där gänget låter mig bestämma vem som får följa med i båten så måste det ju bara vara en dröm

• Embla

Av ren instinkt skulle jag nog ta med barnet, men vilka de andra två skulle vara vet jag inte. De som var närmast, förmodligen (och att just jag skulle få uppgiften att välja ut vilka som ska räddas gör att hela scenariot känns väldigt orealistiskt och därför svårare att tänka sig in i).

Människovärde är oberoende av personliga preferenser och kan varken förtjänas eller förbrukas. Människovärdet omfattas av alla individer tillhörande människosläktet.

Svar på tråden Du som tycket att alla har samma värde