• Pacgirl

Hur ska vi göra?

Hej jag vill ha lite tips o förslag på hur vi ska göra för att få våran son blöjfri, till att börja med iallafall på dagarna!

När vi började försöka så kissade o bajsade han lite här o där, vilket man kan tolka som  om han inte var riktigt redo. Vi sa att vi skulle köra under semestern nu i sommar, som nu börjar lida mot sitt slut o den enda förändringen vi fått är att när han ska bajsa "gömmer" han sig. Så man kan ju iallfall konstatera att han är fullt medveten om när han ska bajsa, o säkerligen när han ska kissa med för de ser man på honom.
    Vi kan då ha satt honom på pottan alternativt toaletten, men det kommer inget o minuten senare är det en pöl på golvet.

Är han inte redo? Är det någon som har tips på hur vi kan göra, något speciellt knep?

Min son blev 3 år i maj, så ålder är väl ganska "normal" för att bli torr.        

• Svar på tråden Hur ska vi göra?
  • cosinus

Vi har börjat låta våra kissa i duschen, när barnen är kissnödiga så ställer vi in dem i duschen och spolar varmvatten på fötterna och då kissar de. Prova själv, man blir jättekissnödig av varmvatten på fötterna :)

Då står de där nakna i duschen och ser precis vad som händer precis när kisset kommer, det har tagit ungefär 2 dagar för dem att koppla ihop hur man gör för att "slå på" kisset själva, d v s utan duschen.

Sen har de fått kissa i duschen utan vatten och på gräsmattan ett tag tills det verkligen sitter och sen har det inte varit något stort steg att kissa på toan. Vi har mutat lite i början för de har haft svårt för förändringen att veta hur man ska släppa på sittandes när de hela livet kissat ståendes men det har bara behövts några non-stop typ 5-6 ggr i rad som muta så har de fixat toan med lätthet sen.

Bajset är svårare, det  har varit en jätteomställning för barnen att krysta sittandes och alla 3 har varit livrädda för det. Här får vi delvis skylla oss själva som fått dem blöjfria så sent (vid 3 år) för alla jag känner som fått barnen att gå på pottan betydligt tidigare har inte alls haft det här problemet. Men jag förstår dem, jag kan inte säga själv att det skulle kännas naturligt att bajsa ståendes så att de har problem omvänt känns vettigt.

Nåväl, med dottern så väntade vi bara ut henne, det tog 4 dagar och sen bajsade hon i pottan. Men hon var väldigt noga med att inte göra i byxorna så det var lite lättare att vakta. Hon var rädd i början och jag fick sitta med henne i flera veckor varje gång hon skulle bajsa men det var bara första 2-3 ggr som hon var olycklig.

Äldsta pojken provade vi vänta ut men han blev förstoppad och vi fick backa. Han bajsade i böja tills han var ungefär 4.5 år men det var inte heller en lösning som var bra. Han drog sig för att fråga efter blöja och väntade in i det sista och oftast för länge så att han blev dels onödigt hård och dels gjorde små olyckor i kalsongerna hela tiden. Vi provade en del gånger under den här tiden att få honom att bajsa på toaletten men han bajsade aldrig ut allt och blev förstoppad igen. Nu när han är drygt 5 funkar det iaf hyggligt även om han fortfarande väntar lite för länge innan han bajsar men olyckorna är nästan borta och han bajsar på toaletten.

Lillebror är 3 är och han kör vi med i sommar. Kisset funkar bra nu och bajset börjar arta sig men han har också sprungit och gömt sig. Jag har vaktat som en hök på honom och satt honom på toa när han börat skruva på sig och första gången tog det 2-3 timmar (inte non-stop på toa men fram och tillbaka) innan han till slut under illvrål bajsade sittandes på toa. Gång 2 tog det ungefär 1 timme och det var lika jobbigt men nu gång 3 så hade det släppt och han bajsade i toan utan att större problem. Fortfarande var det lite obehagligt men han var inte lessen och det var över på 1 minut totalt. Han väntar fortfarande in i det sista och han kan ännu inte krysta på toa men har slutat att motarbeta kroppen och det börjar komma försök till att hjälpa till så det löser sig nog. Han blir inte heller förstoppad så honom kan vi vänta ut och med tanke på erfarenheterna med storebror och bajsandet i blöjan så hjälper jag honom hellre här och nu och tar några jobbiga omgångar på toaletten för att få det att släppa som det gjorde med storasyster.

Svar på tråden Hur ska vi göra?