• Lillapålandet08

Känner mig helt uppgiven ang nr 2 på toa. Bajsar i byxorna..

Vår son på 3.5 år har varit torr nu i ca 3 månader. Han kan till och med gå själv på toaletten och har inte haft en kiss-olycka på flera veckor. Han är helt torr på natten oxå, det blev han nästan direkt.

Han vill inte ha blöja under några som helst omtändigheter och det vore en kränkning att tvinga honom. Men han kan inte tänka sig att bajsa på toa eller potta. Han har gjort det en gång hemma (då va han i badet och "kotten" va i princip påväg ut och vi bara satte honom över toa) Två eller tre gånger på förskolan har han bajsat på toa och en gång när vi va och hälsade på kompisar. Hemma VÄGRAR han, på semestern bajsade han inte på 5 dagar.
    Han har ett ställe under vår trapp där han smyger in och gör sitt, vill helt tydligt vara ifred. Så jag har gjort iordning där med potta och visat honom hur han kan göra, men icke! Jag tror vi har försökt med allt. Jag börjar verkligen tappa tålamodet med alla bajsiga byxor, det är äckligt!

Om han bad om att få bajsa i blöja skulle jag ta det med ro, men det vägrar han oxå.

De tar det verkligen med ro på förskolan, men det känns jobbigt att de ska behöva ta hand om hans bajsiga kläder var och varannan dag..

Nån som har något bra råd eller uppmuntran till en trött mamma o pappa?

• Svar på tråden Känner mig helt uppgiven ang nr 2 på toa. Bajsar i byxorna..
  • lisadragon

Jag skulle faktiskt bli lite less..

Min son bajsade också i kallingarna några veckor efter att blöjan åkte av men jag blev så sur att när jag såg att han var bajsnödig så tog jag av honom kallingar/byxor och ställde pottan vid tv.n, sa åt honom att bajsa gör man i pottan.
    Han bajsade i pottan och var överlycklig.

Innan det så hade jag lovat att han skulle få paket om han bajsade i pottan, det fick han också!!
    Han kom ihåg just paketet och blev överlycklig när han fick ett paket.
    Paketet innehöll såklart några bilar vilket va favoriten då :).

Jag har sen dess kört att han alltid fått paket eller några bitar godis när han bajsat i pottan. Godiset är i ett paket.

Alltså, jag har mutat honom ;).

Men ja, jag blev "arg", man bajsar INTE i byxorna.

Låt honom vara med att välja en leksak som han GÄRNA vill ha och säg att den får han när han har bajsat i pottan. Vill han ha den tillräckligt mkt så kommer han bajsa i pottan.

Men han är också 3.5 år, han borde gå att prata med??
    Min son var 2.5 år när han slutade med blöjan och honom kunde jag prata med att det var fel att bajsa i kallingarna.

Det ska vara pompa och "kalas" när bajset har hamnat i toan/pottan, godis, glass, glädje!
     Börja med den moroten!!

Bygg upp det hela för honom så han nästan måste bajsa för att få alla godsaker, INGA godsaker innan.

Och ni som är emot godsaker som belöning!! Hur ofta bajsar barnen på dagen?? Hur länge tror ni barnen behöver godis för att lyckas bajsa i pottan??
    Jag är en överlycklig mamma som gärna ger godis bara bajset hamnar där det ska.
    Byter aldrig blöjor nuförtiden och mina barn är 1.5 år och 3 år.

Funkar det inte så får du väl bli elak och kränka honom, säg till på skarpen att kan han inte låta bli att bajsa i kalsongerna så limma på honom en blöja!! (ironi men samtidigt lite sanning).

Lycka till.
    Mvh. Lisa

• Flickan och kråkan

Många barn har svårare med bajset. Min äldsta blev torr när han var 2 år + 9 månader. Kisset fungerade felfritt från första dag mer eller mindre (han valde själv bort blöjan då, gick inte att potträna), men han ville inte bajsa. Han gick och höll sig länge och ville absolut inte ha blöja. Till slut när det inte gick längre så kom det i kalsongerna och han blev tokledsen. Efter 1½ vecka och enbart två bajsar...i kalsongerna (och massor med tårar) så körde jag världens avledning. när jag såg att han verkligen var supernödig så fick jag efter rejäl övertalning av honom kalsongerna......tog in honom och pottan i lekrummet och så tog vi fram duplot som han älskar. Fick efter rätt mycket protester honom att sätta sig på pottan och så bygde jag duplo för brinnande livet....han hakade snart på det....glömde liksom bort att han satt på pottan....och så kom bajset.....världens lyckligaste kille. Efter det var det inga problem.

Min yngsta är snart 2 år + 3 månader. För 3 veckor sedan plockade vi av honom blöjan och han är idag torr. Bajset har varit svårare med honom också. Första veckan hamnade det i kalsongerna, andra veckan fick vi en i kalsongerna och en på pottan (han satt på ett bord ute på balkongen....avledning ). Denna sista vecka har allt bajs hamnat i potta eller toalett.....men han tycker fortfarande att det är lite läskigt även om det är på väg att lossna. Vi märker när han är bajsnödig och frågar först om han är bajsnödig.....han säger nej...givetvis "Är inte bajsnödig!". Vi säger att vi ser att han är bajsnödig och föreslår att vi ska gå till toaletten. Då blir han lite orolig och vrider och vänder på sig och säger lite halvfrustrerat/småledset att han inte vågar bajsa. Nu det sista så har jag sett till att få av honom kalsongerna efter lite "tjat" och sedan cirkulerar han ofta runt en stund och säger att han inte vågar......och så plötsligt så säger han "Nu kommer det...." och då brukar det gå fint att sätta honom på toaletten eller pottan.

Båda våra har utan tvekan varit oroliga och känt en genuin rädsla inför bajseriet så jag hade aldrig för mitt liv kunnat tänka mig att bli arg på dem för att de känt så eller för att det kommit i kalsongerna.

Nu är ju din pojke lite äldre. Vad säger han själv? Självklart finns det en anledning till att han inte bajsar på toaletten. Om han är orolig av någon anledning vilket är jättevanligt (huruvida vi som vuxna tycker att det är rationellt eller inte är ju helt irrelevant) så får man ju ta det därifrån. Fungerar belöning så kör på det......klistermärken fungerade fint för båda mina vad gäller kiss, men när det kom till bajset så var de omutbara.....fanns inget materiellt i världen som kunnat få dem att bajsa inledningsvis . Avledning och mycket positiv "påtryckning" samt närvaro och inte låta dem "smita undan" har varit det som fått det att lossna för våra två killar. "Nu sätter vi oss på toaletten, så kommer det bara...precis som kisset".    

• Lillapålandet08

Tack för svar.

Jag blir dock inte klokare, vi har provat allt ni föreslår. Framförallt klitermärken, paket, fest och glamour. Den gången det kom i toan, både härhemma och hos våra vänner så firade vi stort. Vi försöker verkligen att undvika att bli arga, men ibland lyser nog irritationen igenom. Det har trots allt gått 3 månader.
    Han går och gömmer sig och har ett favoritställe. Där har vi nu ställt en potta och han vet precis vad han ska göra. Men han gör det inte.

Vi frågar honom och han pratar bara bort det.

Häromdagen kom jag på honom när han pep in på sitt bajs-ställe men hade inte hunnit barja än, vi gick till toaletten, men när han satt där så skrek han som en gris att han inte va bajsnödig och vägrade. Set kröp han in i ett skåp och gömde sig och bajsade i byxorna. Det är väldigt frustrerande.

Saken är den att han inte själv ser det som ett nederlag att bajsa på sig. Han blir inte ledsen eller verkar tycka att det är jobbigt och då har vi ända pratat mycket om att man inte gör så, att det är äckligt (ja jag har använt det ordet).
    Han kan sen nån vecka tillbaka gå och kissa på toaletten själv, utan sits, han är inte på något sätt rädd för toan.

• Flickan och kråkan
    Lillapålandet08 skrev 2011-07-30 09:31:39 följande:
    Tack för svar.

Jag blir dock inte klokare, vi har provat allt ni föreslår. Framförallt klitermärken, paket, fest och glamour. Den gången det kom i toan, både härhemma och hos våra vänner så firade vi stort. Vi försöker verkligen att undvika att bli arga, men ibland lyser nog irritationen igenom. Det har trots allt gått 3 månader.
    Han går och gömmer sig och har ett favoritställe. Där har vi nu ställt en potta och han vet precis vad han ska göra. Men han gör det inte.

Vi frågar honom och han pratar bara bort det.

Häromdagen kom jag på honom när han pep in på sitt bajs-ställe men hade inte hunnit barja än, vi gick till toaletten, men när han satt där så skrek han som en gris att han inte va bajsnödig och vägrade. Set kröp han in i ett skåp och gömde sig och bajsade i byxorna. Det är väldigt frustrerande.

Saken är den att han inte själv ser det som ett nederlag att bajsa på sig. Han blir inte ledsen eller verkar tycka att det är jobbigt och då har vi ända pratat mycket om att man inte gör så, att det är äckligt (ja jag har använt det ordet).
    Han kan sen nån vecka tillbaka gå och kissa på toaletten själv, utan sits, han är inte på något sätt rädd för toan.
    Nej, jag tror inte heller att han är rädd för toan. Båda mina har gått på toaletten och kissat utan problem innan de har vågat bajsa........det är bajset som är grejen, rädslan....inte toaletten. De har inte haft problem att bajsa i blöja eller i kalsong men på pottan eller toaletten har de verkligen varit rädda/oroliga..........lillebror har sprungit runt, jättenödig och ropat "Vågar inte!!". Belöningar har inte haft någon som helst betydelse.
  • Lillapålandet08
    Flickan och kråkan skrev 2011-07-31 07:41:03 följande:
    Nej, jag tror inte heller att han är rädd för toan. Båda mina har gått på toaletten och kissat utan problem innan de har vågat bajsa........det är bajset som är grejen, rädslan....inte toaletten. De har inte haft problem att bajsa i blöja eller i kalsong men på pottan eller toaletten har de verkligen varit rädda/oroliga..........lillebror har sprungit runt, jättenödig och ropat "Vågar inte!!". Belöningar har inte haft någon som helst betydelse.
    Vad tror du då? Att det är bara att fortsätta vara alert och ta med honom till toaletten, försöka göra det så positivt som möjligt?
    Jag vill ju inte att han ska hålla sig för mycket heller, för hålla sig kan han verkligen göra.
    Det är så himla svårt, att försöka få det till något positivt, men samtidigt tydligt få honom att förstå att det inte är ok att han bajsar i kalsongerna.
  • Flickan och kråkan
    Lillapålandet08 skrev 2011-07-31 08:04:19 följande:
    Vad tror du då? Att det är bara att fortsätta vara alert och ta med honom till toaletten, försöka göra det så positivt som möjligt?
    Jag vill ju inte att han ska hålla sig för mycket heller, för hålla sig kan han verkligen göra.
    Det är så himla svårt, att försöka få det till något positivt, men samtidigt tydligt få honom att förstå att det inte är ok att han bajsar i kalsongerna.

Det är svårt att säga vad ni ska göra.....jag känner ju inte er och vet inte hur er son är. Här är det som fungerat varit att verkligen vara där, inte lämna dem ensamma när det varit dags och med ordentlig, positiv, övertalning få dem på pottan/toaletten. Vi har absolut aldrig tvingat på något vis, men varit rätt envisa och ihärdiga i den stund vi sett att de varit väldigt nödiga.....gått och putat ut med rumpan för att de hållit sig in i det längsta. Det har släppt rätt snabbt när de väl bajsat på pottan/toaletten ett par tre gånger. Men som sagt, svårt att tala om för någon annan....barn är ju så olika, och din kille är ju lite större nu också.......vet inte om vi hade kunnat använda samma teknik med vår 3½-åring idag .
  • polaris

Vi började i sommar med vår 3-åring och precis som för dig fungerade kisseriet smärtfritt på en gång, han blev även torr på natten direkt. Bajseriet däremot...

Han bajsade gärna också på sig och brydde sig inte om att det blev kladdigt och äckligt. Vi däremot tyckte inte det var lika kul. Tror inte på att göra för stor grej av det, alltså ingen "pompa och ståt" när det hamnar i toan utan bara ett "Toppen att det landade i toan, det är ju där det ska vara!"
    Eftersom han aldrig var bajsnödig när man frågade honom tog vi helt enkelt av honom byxor och kallingar när vi såg att han var nödig och efter en stund som nakenfis sa han faktiskt till att han behövde bajsa.

Svar på tråden Känner mig helt uppgiven ang nr 2 på toa. Bajsar i byxorna..