• pappa01

Gemensam vårdnad, tvist.

Hej.

Är en pappa som har problem i en vårdnadsfråga.

Jag och mitt ex har varit tillsammans i ca 10 år, vi har en son på 6 och hon en dotter i övre tonåren sedan tidigare. Hon ville göra slut i maj, hon ville vara fri och få tid för sej själv sa hon.

De sista tre åren har vi varit särbo pga att hon läser på högskola. Hon fick inte ro att plugga hemma pga barnen,jag lyckades ordna en lägenhet till i samma område.
    Hon har vårdnaden om sonen pga att vi inte var gifta och eftersom vi planerade att flytta ihop efter hennes studier igen såg jag ingen anledning att ändra.
    Under de här åren har jag haft sonen ca 75-80% av tiden. jag har skött allt med dagis,lämnat och hämtat, föräldramöte suttit i styrelsen (koperativ). Helgerna går till hans fotbollsträning, innebandy, simskola. Mitt ex har varit ca 5 ggr på hans aktiviteter sista året.
    Jag har en väldigt bra arbetsgivare som känner till situationen och låter mej komma och gå som jag vill så jag slipper dra upp sonen kl 6, lämnar vid 8 och hämtar halv 5.
    Jag har betalat alla räkningar för oss bägge utom hennes hyra hela tiden.
    Sista 2 månaderna har han sovit hos henne 3 nätter, Hon var på praktik utomlands i en månad, kom hem, hade pojken 2 nätter, behövde "tid för sej själv" igen 3 dar, hade honom en natt och reste sedan och hälsade på en vänninna i 8 dar.
    Jag har försökt få henne att gå med på gemensam vårdnad men hon vägrar. Förlorar bostadsbidrag, underhåll säger hon, hon tycker också det är för tidigt efter separationen.
    Nu har hon begärt att jag ska betala underhåll via FK, vilket jag vägrar!
    Hon är egentligen ingen dålig mamma och sonen vill ju självklart vara hos oss båda.

Efter en hetsig diskussion polisanmälde hon mej för hot!!!
    Jag hade kontakt med advokat och samma dag jag skulle dit ändrade hon sej, jag avbokade. När jag kom med papprena vägrade hon skriva under med tidigare motivation. Får vänta i 6 veckor på nytt möte pga semester....
    Har försökt med allt för att få med henne på samtal hos kommunen men hon vägrar...
    Jag vill helst inte gå till domstol, tycker att alla förlorar på det, sedan är min ekonomi lite skral
    efter 3 år med dubbla utgifter. Jag är också livrädd att förlora, jag har ingen som helst erfarenhet av sånt här.
    Tacksam för råd och tips från er,
    hur funkar det, vad ska jag göra/inte göra, säga/inte säga?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-24 12:14
    Har även betalat hyran för henne på sommaren ,tidigare år kommer jag på nu, 7-8 ggr totalt. Hon har inte kunnat jobba så mycket på sommarlovet, hade ju inte hunnit hälsa på släkt och vänner då.....

• Svar på tråden Gemensam vårdnad, tvist.
  • En bo roll

Jag känner igen din situation. Googla UFR Handboken. Den ger bra tips och råd i vad man bland annat

• pappa01

Tack men uselt än så länge, fick sms av exet där hon vill att allt ska bli som förr... samma dag som MF.
    Hon påstår i rätten att mitt samarbete är obefintligt och att sonen bara bott hos mej varannan helg tidigare!
    Blir skickade till samarbetssamtal av domaren, FR ska lämna ett utlåtande till rätten i början av mars. Efter det sätts datum för huvudförhandling.
    Fram till dess har jag fått utökat "umgänge" torsdag till måndag varannan helg!!! Sjukt....

• Nina88

Men dagis osv måste ju kunna bekräfta att du haft honom mer, o därefter blir förkortat umgänge?!

• pappa01

Japp, och det gör dom också, men nu är vårat rättsystem upplagt så att man inte får kalla vittnen till förberedande förhandlingen.
    Bara att vänta tills kvarnarna malt färdigt, undrar vem som tjänar på det... 

• Rakad Apa

Har följt den här tråden och blir så sjukt upprörd varje gång jag läser den. Att ditt ex har mage till att blåljuga inför myndigheterna och tänker på sig själv istället för erat barns bästa gör mig så förbannad! Hon verkar ju inte ha något samvete.  Jag håller tummarna för dig TS och jag hoppas att allt löser sig till det bästa! {#emotions_dlg.flower}

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Kjell2
    pappa01 skrev 2011-11-24 20:15:45 följande:
    Tack men uselt än så länge, fick sms av exet där hon vill att allt ska bli som förr... samma dag som MF.
    Hon påstår i rätten att mitt samarbete är obefintligt och att sonen bara bott hos mej varannan helg tidigare!
    Blir skickade till samarbetssamtal av domaren, FR ska lämna ett utlåtande till rätten i början av mars. Efter det sätts datum för huvudförhandling.
    Fram till dess har jag fått utökat "umgänge" torsdag till måndag varannan helg!!! Sjukt....
    Men vad hade du förvänatat dig?  Vad yrkade du på?

Tycker beslutet var ett steg i rätt tiktning, du fick ett fastställt umgänge och ni mer eller midre tvingades till FR. Nu vet du när du kan ha sonen. Sen kanske inte mamman vill ha sonen hela tiden under sin tid men då har du i alla fall et tval om du ska ha honom eller inte. Du kan nu med lite större tryghhet stänga av telefonen, hålla igen på komunicerandet mm.

Hur går det med underhållsfrågan?

TR kan inte lösa alla er problem, väldigt svårt att tvinga en krånglande förälder att uppföra sig sansat. Domstolen försöker oftast, med mer eller midre våld, tvinga föräldrarna att komma överrens. De vet att en dom som går mot en förälder oftast kommer tillbaka för eller senare.
  • vetvadjagvill
    pappa01 skrev 2011-11-24 21:08:53 följande:
    Japp, och det gör dom också, men nu är vårat rättsystem upplagt så att man inte får kalla vittnen till förberedande förhandlingen.
    Bara att vänta tills kvarnarna malt färdigt, undrar vem som tjänar på det... 

Det kan ju vara som så att hon inser och ger med sig under samtal på fr de det inte längre är friviligt utan fr måst eredovisa hur det har gått ill tr... 

sätt upp tydliga mål vad du vill med familjerättssamtalen.

tex
    - gemensam vårdnad

- vv boende (under förutsättaning att du vet att barnet vill det) 

sommarumgänge (tex 2 veckor  x 2 veckor)
    julumgänge tex halva var från skolavslutning - 30 nov - skolstart)
    påsklov (från skolans sista dag förelovet tillskolans först dag före lovet)
    sportlov (samma som påsklov)
    höstlov (samma sompåsklov)
    midsommar  (ev i samband med sommarumänge)

ev födelsedag (din-hennes barnets)

- fördelning av barnets kostnader  

OM ni kommer överens om nåt NU då tr skickat er dit kommer fr att meddela detta till tr som fixar avtal.. du kan begära att det blir en dom  påde tni kommit överens om så hon kani nte bara sitta och säga.. nej till allt längre.

man lämnar inte ett barn till någoon man anser vara olämlig eller inte går att smarbeta med och låter denna ha barnet så mycket osm  du har..

hon är ju bortgjord redan där.
    mbit dig i tungan ofta spara sådanna kommentarer som du vet om tills en hf så kan hon göra bort sig där och se till att yrka på ensam vårdnad och boendet själv.

skriv gärna när ni varit på första mötet.  

• FIame

Så går det ju om du inte är påläst. Jag förstår inte varför du lådsades att det är okej att inte ha gemensam vårdnad av sonen? Menar vem som helst inser ju att man ska ha gemensam vårdnad av sitt eget barn om det inte rör sig om en helt olämplig förälder?

Svaret är ju att du får kriga mer eller ge upp helt enkelt. Det är ett enkelt men mycket talande svar.

• sajjaz

Jag fattar inte hur hon kan!!
    Som sagt, att hon har mage!?!?
    Näe, förbannad blir man.

Håller tummarna för DIG pappa01.. 

• pappa01

Råder ju inget tvivel om att jag varit otroligt korkad genom åren, tyvärr inser man ofta inte det innan det är försent.

Har inte en tanke på att ge upp, trots påhopp mer eller mindre varje dag, fick telefon från FK i fredags. Exet har fått sin dotter att intyga att jag bara haft sonen varannan helg sedan juni för att få ut underhåll. Jag har noterat varje dag han varit hos mej men det verkar inte FK bry sej så mycket om, verkar som om man per automatik blir misstrodd av myndigheter som man.

• Anonym (behåll kallelser)

Kämpa på! Det blir bättre!
    Svårt förstår jag.
    Du måste be någon intyga till FK då i ditt ställe.

För oss var det ingen tvekan att vi inte haft barnet då barnet hölls undan från kontakt med oss och därför fick vi betala underhåll i efterskott. Det spelade ingen roll att vi visade TR;s domslut över umgänge etc eller att vi bedyrade att vi inte kunde/fick hämta barnet.

Mår ert barn bra? Har du någon/några att tala med om allt?

• pappa01
    Anonym (behåll kallelser) skrev 2011-12-06 09:55:13 följande:

Kämpa på! Det blir bättre!
    Svårt förstår jag.
    Du måste be någon intyga till FK då i ditt ställe.

För oss var det ingen tvekan att vi inte haft barnet då barnet hölls undan från kontakt med oss och därför fick vi betala underhåll i efterskott. Det spelade ingen roll att vi visade TR;s domslut över umgänge etc eller att vi bedyrade att vi inte kunde/fick hämta barnet.

Mår ert barn bra? Har du någon/några att tala med om allt?

Har många kompisar som är villiga att intyga, men ingen som kan intyga allt. Blir lite sporadiskt här och där...
    Handläggaren på FK är inte direkt på min sida, jag föreslog att hon skulle be att få se exets arbetschema från perioden, handläggaren ville att jag skulle skicka in det!!!
    Undrar hur jag skulle få tag i det.....
    Sonen mår bra efter vad jag förstår men säger att han vill vara hos mej mer än nu.
    Jag har ett par kompisar jag pratar med men jag säger inte allt till dom, känns som att jag inte ska bli trodd ibland..

Nej FK verkar ibland vara lite subjektiva. Försök tänka positivt iallafall. Oavsett hur det blir kan du gå ur detta med huvudet högt och du har gjort det du kan för att göra det bra.
    Tänk att det finns de som bara lägger sig platt och de som kör med fulspel.

Vi tänkte som så att vi har gjort det vi kan och när barnet blir stort kan vi visa alla papper på vad som gjorts för att barnet ska få en bra relation till sina föräldrar.
    Vill inte sitta där och känna att man inte gjort något för barnet.

Så vi struntade nästan till slut i hur utgången skulle bli. Det enda vi tänkte på var att göra så gott det gick. Kanske ett slags försvar eftersom vi trodde att det skulle bli "negativt" för oss men för barnet hade det blivit bättre oavsett vem som fick EV eftersom samarbetet var (är) lik med noll och då prsonliga vendettor styr.

Viktigt ha någon att tala med. Känner igen det där att inte bli trodd, det händer saker hela tiden och det låter väl till slut som om att det är hittepå. Vi berättade inte allt till andra då det ibland var rätt tragiska grejer för den andras del som inte hller är bra för barnet att "alla" vet om och ibland kändes det nästan overkligt att dylikt kunnat hända. Inte ens i familjerätten eller TR förmådde vi berätta allt!? Märkligt att det kan bli så!?

Har det blivit någon som helst ljusning?

Hoppas julen varit bra! :D

Här fungerar det sådär med den andra som numera alltså är UF på grund av sin ovilja till samarbete etc. Samarbetet är lika bedrövligt än dock och barnet mår förstås inte bra av det.

Har det blivit bättre?

• ClasseE

Hej,

Hittade den här tråden nu och läst igenom hela, phuuu...

Det är så mycket som stämmer in på det jag själv nu går igenom så det vore kul att få höra hur storyn slutade, om det nu finns nåt slut på den. Det är ju ett tag sen men hoppas ändå få reda på mer.

Och framförallt önskar jag att det har löst sig på ett vettigt sätt för alla inblandade, speciellt barnet. 

Svar på tråden Gemensam vårdnad, tvist.