Gemensam vårdnad, tvist.
Hej.
Är en pappa som har problem i en vårdnadsfråga.
Jag och mitt ex har varit tillsammans i ca 10 år, vi har en son på 6 och hon en dotter i övre tonåren sedan tidigare. Hon ville göra slut i maj, hon ville vara fri och få tid för sej själv sa hon.
De sista tre åren har vi varit särbo pga att hon läser på högskola. Hon fick inte ro att plugga hemma pga barnen,jag lyckades ordna en lägenhet till i samma område.
Hon har vårdnaden om sonen pga att vi inte var gifta och eftersom vi planerade att flytta ihop efter hennes studier igen såg jag ingen anledning att ändra.
Under de här åren har jag haft sonen ca 75-80% av tiden. jag har skött allt med dagis,lämnat och hämtat, föräldramöte suttit i styrelsen (koperativ). Helgerna går till hans fotbollsträning, innebandy, simskola. Mitt ex har varit ca 5 ggr på hans aktiviteter sista året.
Jag har en väldigt bra arbetsgivare som känner till situationen och låter mej komma och gå som jag vill så jag slipper dra upp sonen kl 6, lämnar vid 8 och hämtar halv 5.
Jag har betalat alla räkningar för oss bägge utom hennes hyra hela tiden.
Sista 2 månaderna har han sovit hos henne 3 nätter, Hon var på praktik utomlands i en månad, kom hem, hade pojken 2 nätter, behövde "tid för sej själv" igen 3 dar, hade honom en natt och reste sedan och hälsade på en vänninna i 8 dar.
Jag har försökt få henne att gå med på gemensam vårdnad men hon vägrar. Förlorar bostadsbidrag, underhåll säger hon, hon tycker också det är för tidigt efter separationen.
Nu har hon begärt att jag ska betala underhåll via FK, vilket jag vägrar!
Hon är egentligen ingen dålig mamma och sonen vill ju självklart vara hos oss båda.
Efter en hetsig diskussion polisanmälde hon mej för hot!!!
Jag hade kontakt med advokat och samma dag jag skulle dit ändrade hon sej, jag avbokade. När jag kom med papprena vägrade hon skriva under med tidigare motivation. Får vänta i 6 veckor på nytt möte pga semester....
Har försökt med allt för att få med henne på samtal hos kommunen men hon vägrar...
Jag vill helst inte gå till domstol, tycker att alla förlorar på det, sedan är min ekonomi lite skral
efter 3 år med dubbla utgifter. Jag är också livrädd att förlora, jag har ingen som helst erfarenhet av sånt här.
Tacksam för råd och tips från er,
hur funkar det, vad ska jag göra/inte göra, säga/inte säga?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-24 12:14
Har även betalat hyran för henne på sommaren ,tidigare år kommer jag på nu, 7-8 ggr totalt. Hon har inte kunnat jobba så mycket på sommarlovet, hade ju inte hunnit hälsa på släkt och vänner då.....