• Frogiz

Bli blöjfri på natten

Hur har ni gjort för att ta bort blöjan på natten?
    Vår dotter har varit blöjfri på dagen sen någon månad tebax.
    Något tecken man skall kolla efter för att ta bort den på natten.?
    Hur lär dom sig att sköta det i sömnen?

• Svar på tråden Bli blöjfri på natten
  • Kazeer

Vår son blev torr på natten av misstag. Maken trodde att jag hade satt blöja på sonen och jag trodde att maken hade gjort det. På morgonen upptäckte vi att sonen hade sovit utan blöja ... och att det hade gått bra. Och det har fortsatt att gå bra.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Frogiz

Hmmm... Så kanske ska man bara ta bort den. Så vet dom ju att man inte ska kissa.
    Blir de då olycka så kanske dom lär sig av det oxå.
    Semester tider som det är så skall jag prova
    TAck

• Trollis74

vår son var väldigt tydlig med att han inte ville ha blöja på natten.
    För att unvika missar på natten så tar vi alltid upp honom vid 10 tiden på kvällen och sätter honom på toaletten.

Just i början av sömnen 7-11 sover han så djupt att han missade ibland.
    medans resterande av natten /morgonen vaknar han om han är kissenödig.

vi har kört detta sen han blev blöjfri 2,5 års ålder tror jag det var.
    även samma nu när han är 5år.
    inte många missar under dessa år..

(nuförtiden vaknar han även själv om vi missar att ta upphonom vid 10tiden, och vill kissa)

• evil eye

När sonen hade varit torr 7 nätter på raken, så tog vi bort blöjan. Detta är 8 månader sedan och det har hänt en olycka i sängen på den tiden. Han kissar alltid innan han lägger sig runt kl 19:30 och sedan sover han runt 12 timmar och då kissar han det första han gör när han går upp.

• Vroooooom

Vi gjorde egentligen ingenting. Sonen blev blöjfri dagtid för ett par månader sen och vi hade väl tänkt vänta med att ta bort blöjan på natten. Jag hörde sen att det kunde vara dags att ta bort nattblöjan när den är torr på morgonen och det hade den varit ganska länge så då var det bara att ta bort den också.

A room without books is like a body without a soul
  • Blå Flygare

Dottern vägrade ha på sig blöjan på natten när vi tog bort den på dagen. Var hon för stor för blöja var hon för stor för blöja, punkt. Och det gick bra från start. Hade fler olyckor dagtid än nattettid under potträningen. 
    Det med väcka har jag hört delade meningar med. Bra mot antalet olyckor under potträningen, men problemet är att det sitter i sen att vakna och behöva gå upp mitt i natten ev. resten av livet och störd nattsömn till följd av det. Att man hellre ska vänta med att ta bort nattblöjan om de inte är redo för 12 timmar utan toa-besök.

Inatt blir första natten för sonen utan nattblöja. Spännande! Även han bestämde själv när det var dags - idag var nämligen första helt blöjfria dagen Ja, ja det finns kisskydd så bara att tuta och köra - även denna gången. Dagen har ju gått bra, inkl sova middag några timmar. Fast bara en gång har han själv sagt till om att gå, jag har påminnt flitigt pga matta och soffa.

• Cia o krabaten

Dottern slutade på natten först!
    Eller ja, hon sa en kväll vid 2år och 2mån att hon inte ville ha blöja mer och då var det ju bara att bädda med plastad frotté och köra på! Hon hade haft torr nattblöja ett tag och har inte haft en enda olycka på natten.

Sonen slutade med blöja nu vid midsommar och han blir 3 om 2v.
    Efter 4dagar utan blöja dagtid sa han att han var stor och inte skulle ha på natten heller!
    Där var jag mer tveksam eftersom han dricker massor och ofta har haft blöt blöja på natten, men det har gått kanonbra och han har inte kissat på sig på natten ännu, 2ggr har han vaknat för att kissa ch ibland frågar vi om han ska kissa när han ändå vaknar på natten.

Försökte första natten med båda barnen att ta upp dem för att kissa innan jag gick och sov och det blev ju bara pannkaka! De vaknade inte och blev superledsna och nej, gör inte det! 

• Frogiz

Himla bra å läsa hur det har gått för er.
    Tack för tips

• Blå Flygare

Jippi, det gick Han var inte ens supernödig när han vaknade, trots att nattblöjan aldrig varit torr innan. Det stämmer nog att har barn blöja så småskvätter de.

• Kazeer
    Blå Flygare skrev 2011-07-24 16:10:31 följande:
    Jippi, det gick Han var inte ens supernödig när han vaknade, trots att nattblöjan aldrig varit torr innan. Det stämmer nog att har barn blöja så småskvätter de.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Bli blöjfri på natten